آموزگار:

توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی با بودجه‌های فعلی ممکن نیست

نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: تهیه کتاب برای کتابخانه‌های موجود و توسعه و تجهیز این کتابخانه‌ها به هزینه زیادی نیاز دارد که با تخصیص بودجه‌های فعلی ممکن نیست.
کد خبر: ۳۳۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ - 19March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، برنامه رادیویی گفت‌وگوی فرهنگی با موضوع سرانه مطالعه و راهکار‌های افزایش آن در جامعه، با ارتباط تلفنی با محمود آموزگار نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران روی آنتن رادیو گفتگو رفت.

محمود آموزگار در گفت‌وگو با این برنامه اظهار داشت: دسترسی شهروندان باید به کتاب‌ها بیشتر شود و در این رابطه کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌ریزی صحیح و دقیق نقش خیلی مهمی دارند. با کمال تأسف اهتمام کافی برای ارتقای جایگاه کتابخانه‌های عمومی در کشور ما وجود ندارد. در بسیاری از کشور‌ها مردم حتی قرار ملاقات‌های خود را در کتابخانه‌های عمومی تعیین می‌کنند و به عبارتی، بیشتر اوقات خود را در این مکان به سر می‌برند.

وی افزود: اولین و حداقل مزیتی که کتابخانه دارد این است که افراد برای مطالعه کتاب لازم نیست پولی بپردازند البته بودجه‌ای که برای نهاد کتابخانه‌های عمومی تصویب می‌شود در حدی است که شاید حقوق کتابداران هم به سختی تأمین شود. تهیه کتاب برای کتابخانه‌های موجود و توسعه و تجهیز این کتابخانه‌ها به هزینه زیادی نیاز دارد که با تخصیص بودجه‌های فعلی ممکن نیست.

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه با اشاره به راهکار‌های افزایش سرانه مطالعه در کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی به غیر از بودجه و تجهیز، به مجموعه‌ای از برنامه‌های نرم‌افزاری نیز نیاز دارد تا جاذبه‌های لازم در شهروندان برای مراجعه به کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود. این کار در افزایش سرانه مطالعه نقش بسیار مؤثری خواهد داشت، اما جای خالی آن در کشور ما کاملاً احساس می‌شود.

آموزگار در پایان گفت: برای جذابیت کتابخانه‌های عمومی علاوه بر برنامه‌ریزی می‌توان از نیرو‌های مردمی و اجتماعی نیز کمک گرفت، زیرا علاوه بر هزینه کمتر، مشارکت مردم هم در امر کتابخوانی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها