گام دوم/ یادداشت/ ۸

برای برداشتن گام‌های استوار باید گذشته را شناخت

شناخت گذشته در منظومه فکری مقام معظم رهبری از اهمیت بالایی برخوردار است. ایشان معتقد هستند که میراث‌داران انقلاب برای آنکه در آینده بتوانند گام‌های موثر و استواری بردارند باید گذشته را به درستی بشناسند.
کد خبر: ۳۳۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲ - 20March 2019
برای برداشتن گام‌های استوار باید گذشته را شناختفرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده علی رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.
 
حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پشبرد انقلاب است.
 
مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت هفتم آن را در ادامه می‌خوانید.
 
حقیقت را نباید از دشمن دریافت کرد
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر این نکته مهم که فصل جدیدی در زندگی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است تاکید دارند که شناخت گذشته اولین وظیفه جوانان است. بدون فهم گذشته نمی‌توان آسیب‌ها، فرصت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های انقلاب را شناخت. این امر مهم شمای آینده را روشن و ادامه مسیر را آسان خواهد کرد.
 
هر گونه سهل‌انگاری در این خصوص باعث خسرانی می‌شود که دشمن را نسبت به تضعیف انقلاب امیدوارتر می‌کند. در تاریخ انقلاب اتفاقات ناگواری روی داده است که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری بر نظام تحمیل کرده است. هر چند این اتفاقات نتوانسته انقلاب را متوقف یا دچار انحراف کند اما نمی‌توان منکر صدماتی شد که بر پیکره نظام وارد کرده است.
 
سال ۱۳۸۸ نقطه مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به حساب می‌آید، این سال وقتی تبدیل به فتنه شد که معدودی از نخبگان از غفلت و ناآگاهی برخی جوانان سواستفاده کرده و با بازی‌گردانی دولت منحوس انگلیس و سرسپردگانش آشوبی به راه انداختند. آتشی که در آن سال با هیزم دشمنان خارجی و شعله معاندین داخلی روشن شد در نهایت قلب رهبری و مردم را سوزاند. اگر برخی از جوانانی که ناخواسته روی موج اختلاف افکنی‌ها سوار شدند از گذشته انقلاب و رسوایی بنی‌صدر آگاه بودند که چگونه با ابزار رسانه و هوچی‌گری بهشتی‌ها را منکوب می‌کرد بی‌شک اقدامات نامزدهای انتخاباتی سال ۱۳۸۸ را بهتر درک می‌کردند.
 
هر جایی زخمی بر پیکره نظام وارد شده از این ناآگاهی نسبت به گذشته نشات می‌گیرد. وقتی ما نتوانیم از گذشته درس بگیریم طبعا اشتباهات خود را تکرار خواهیم کرد و تکرر اشتباهات انقلاب را فرسوده می‌کند.
 
کسانی که در ظهر عاشورای ۶۱ هجری روی امام زمان خود شمشیر کشیدند از قماش کسانی بودند که در جنگ صفین با مکر پسران نابغه‌های عرب بر امیرالمومنین (ع) خروج کردند و خوارج نیز از تبار مردمی بودند که در سال ۱۱ هجری در حالی که بدن مبارک پیغمبر دفن نشده بود خلافت حقه حضرت علی (ع) را غصب کردند. هر چند با همه این ضربات سهمگین اسلام محمدی از بین نرفت اما لطمه‌هایی که بر دین مبین وارد آمد چنان سنگین بود که بعد از ۱۴ قرن هنوز التیام نیافته است.
 
انقلاب اسلامی ایران هم چنین تجربه‌ای از سر گذزرادنده است، با ضربه‌های دشمانان - هر چقدر هم که سنگین باشد - از بین نخواهد رفت اما نمی‌توان منکر خسارات آن شد.
 
نسل امروز که چشم امید ‌ولی زمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آنهاست، علاوه بر جبران خساراتی که بر نظام وارد شده باید راه تکرار خطا را ببندند و علف‌های هرزی که آرام آرام قصد نفوذ به ریشه انقلاب را دارند، از بین ببرند. این علف‌های هرز ممکن است ظاهری انقلابی داشته باشند و یا از کسانی باشند که در صف مبارزین و یاران امام خمینی (ره) باشند اما در طول این سال‌ها رفته رفته دچار انحراف شده‌اند. با شناخت گذشته است که دوست و دشمن را می‌توان از یکدیگر تشخیص داد.
 
مگر کسی می‌تواند ادعا کند بدون در کنار حضرت امام خمینی (ره) مصونیت ایجاد می‌کند. زبیر بن عوام از صحابه بزرگ پیامبر بود و از جانب ایشان به سیف‌الاسلام ملقب شده بود، بعد از ت ارتحال حضرت رسول (ص) به حمایت از امام علی (ع) برخواست و به دستور خلیفه دوم شمشیرش شکسته شد اما دیدیم که تعلق و دلبستگی به دنیا او را به جایی کشاند که در زمان خلافت امیرالمومنین (ع) بیعت خود را شکست و در جنگ جمل مقابل امام زمان خود ایستاد.
 
مشابه این وقایع در تاریخ ۴۰ ساله انقلاب کم نیست با فهم تجربه‌ای که کسب شده می‌توان آینده انقلاب را نیز به وضوح دید و در نهایت از آرمان‌های آن حراست کرد. در غیر این صورت به تعبیر مقام معظم رهبری رهزنان عقیده، حقیقت را پوستین وارونه‌ای کرده بر تن ما خواهند پوشاند.
 
رهبر انقلاب در فرازی از بیانیه ارزشمند خود خطاب به جوانان می‌فرمایند: «اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جواناعزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اول درباره‌ گذشته است.
 
عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ خود یا گوش سپردن به تجربه‌ دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.»
 
ادامه دارد ...
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار