گام دوم/ یادداشت/ ۹

انقلاب اسلامی ایران انقلابی بدون الگوست

نهضت امام خمینی (ره) بدون هیچ الگویی شکل گرفت و به پیر‌‌وزی رسید و به زودی تبدیل به الگویی بی‌بدیل برای همه کشورهای اسلامی شد.
کد خبر: ۳۳۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰ - 21March 2019

انقلاب اسلامی ایران انقلابی بدون الگوستگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده علی‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پپیشبرد انقلاب است.
مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت هشتم آن را در ادامه می‌خوانید.

الگوی انقلاب و انقلاب الگو

یکی دیگر از خصیصه‌های انقلاب اسلامی ایران، این است که از هیچ جنبش، نهضت و یا انقلابی دیگر الگو نگرفت. شکل‌گیری حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه نیازمند ساختاری بود که قبل از آن در کشور دیگری تجربه نشده بود. اساسا نهضت امام خمینی در زمانه‌ای موجودیت یافت که کمونیست و نظام سرمایه‌داری در شرق و غرب در اوج قدرت بودند و اغلب کشورهای جهان با شعار جدایی دین از سیاست اداره می‌شدند.

در این جهان عاری از یک حکومت دینی قدرتمند حضرت امام خمینی (ره) با ارائه نظریه ولایت فقیه در واقع نوع جدیدی از حکومت را نوید می‌داد که عدالت اجتماعی، آزادی، برابری، برادری، ظلم ستیزی، مدنیت، مردم سالاری و ... را امری محتمل و تحقق یافته می‌دانست.

آنچه امام خمینی (ره) مطرح کرده بود در مکتب اهل بیت (ع) موضوعی تازه نبود و ائمه شیعه (ع) آن را به خواص خود آموخته و نسبت به اجرایی شدن آن امر کرده بودند. اما حکومت غاصبانه و جابرانه اموی و عباسی و حکومت‌های بعد از آن با وارونه‌ کردن حقیقت سعی داشتند عملا نور اهل بیت را خاموش کنند.

امام خمینی به تاسی از امام حسین (ع) سعی داشت دین مبین اسلام را آنگونه‌ای که باید باشد، احیا کند. دینی پویا، زنده، کنش‌مند، فعال در مناسبات جهان و قدرتمند در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی که از ملت‌های مظلوم در مقابل قدرت‌های و ابرقدرت‌ها حمایت کند. اعتقاد راسخ حضرت امام به هدفی متعالی و باور به تحقق آن سبب شد که مردم او را در این مسیر همراهی کنند.

در چنین فضایی رژیم پهلوی که با حمایت آمریکا روی کار آمده بود در تقابل شدید با امام خمینی برآمد تا بذر انقلاب را نابود و از ادامه حیات باز دارد اما انقلاب حسینی گون امام خمینی (ره) نه تنها متوقف نشد بلکه رژیم پهلوی را نیز از میان برداشت و حمایت همه جانبه آمریکا، رژیم اشغال‌گر اسرائیل و دیگر کشورها از شاه مخلوع نتوانست کاری از پیش ببرند. بعد از سرنگونی شاه و مستقر شدن جمهوری اسلامی ایران، انقلاب راه پیشرفت و تعالی را بدون توقف و انحراف تا کنون طی کرده و این مسیر را تا ظهور دولت حقه صاحب الامر طی خواهد کرد.

لازمه تداوم راه امام شناخت اندیشه‌های امام است. عصاره اندیشه ایشان نیز پشتیبانی از ولایت فقیه است که تضمین کننده استقلال و آزادی ملت ایران است و بدون این دو عملا جمهوری اسلامی موجودیتی نخواهد داشت.

نکته دیگر اینکه اگر دشمنان نظام اسلامی نتواستند در این چهل ساله به هدف خود که همانا براندازی حکومت اسلامی است برسند این است که ماهیت انقلاب را درک نکرده‌اند چرا که انقلاب اسلامی ایران نمونه دیگری ندارد. همین که انقلاب اسلامی ایران الگویی از پیش نداشته باعث شده دشمنان آن را به درستی نشناخته و نسبت به آن در موضع ضعف قرار بگیرند و نتوانند کاری از پیش ببرند.

اما این انقلاب که خون‌های بسیاری در راه به ثمر رسیدن آن ریخته شده تبدیل به الگویی برای کشورهای در بند استعمار و استکبار شده است که بیداری اسلامی نمونه بارزی برای اثبات این ادعاست.

بعد از پیروزی انقلاب و در کمتر از شش ماه به امر حضرت امام خمینی (ره) نظام جمهوری اسلامی ایران به رای گذاشته شد تا مردم برای رسمیت یافتن آن تصمیم بگیرند. این تصمیم بی‌نظیر امام راحل در تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌های جهان مطلقا سابقه نداشته که رهبر یک جریان غالب بخواهد انقلابی را که رهبری کرده به رای مردم بگذارد. تصمیم حضرت امام از منظر اندیشمندان غرب و شرق منطقی نبود چرا که تا آن زمان تجربه نشده بود. از این منظر می‌توان مدعی شد انقلاب اسلامی ایران نه تنها از هیچ جریان فکری سیاسی الگو نگرفت که الگویی برای انقلاب‌های دیگری شد که در آینده سربرخواهند آورد.

مقام معظم رهبری در این فراز از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران می‌فرمایند:

«انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه‌ی صفر آغاز شد؛ اولا: همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اولین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه - و نه به زور شمشیر خود - بر سر کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی، و چه وضع بشدت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فناوری و سیاست و معنویت و هر فضیلت دیگر.

ثانیاً: هیچ تجربه‌ پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیام‌های مارکسیستی و امثال آن نمی‌توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ بزرگ امام خمینی به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.»

ادامه دارد:

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار