گزارش تحلیلی/

سوری‌ها به امریکا و وعده‌هایش اعتماد ندارند

مخالفت گسترده‌ای در میان اعضای ارتش آزاد برای نقش‌آفرینی جدید در جنگ جاری در سوریه وجود دارد. آنها دیگر اعتمادی به امریکا و وعده‌هایش ندارند.
کد خبر: ۳۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵ - 17November 2014

سوری‌ها به امریکا و وعده‌هایش اعتماد ندارند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، منابع نزدیک به ائتلاف مخالفان سوری طرح واشنگتن و آنکارا برای آغاز آموزش نیروهای مخالف سوری در ارتش آزاد را کم اهمیت دانستند و گفتند که امریکا قصد دارد تجربه "شوراهای بیداری" (صحوات) در عراق را در سوریه نیز تکرار کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یک منبع آگاه که این روزنامه نزدیک به مواضع عربستان گفته است که نخواسته نامش فاش شود، در این باره گفت: «رهبران سیاسی مخالفان سوریه از رفتارهای امریکا با خود ضربه خورده اند و اکنون احساس سرخوردگی می کنند. امریکا تلاش دارد تجربه شوراهای بیداری که در عراق در سال 2003 توانستند القاعده را از بین ببرند در سوریه تکرار کند به این ترتیب که نیروهای ارتش آزاد را به نیروهای نیابتی در مبارزه با داعش تبدیل کند بدون این که توجهی به تمایل آنها برای جنگ با هدف سرنگونی بشار اسد داشته باشد.»

وی تاکید کرد، که مخالفت گسترده ای در میان اعضای ارتش آزاد برای نقش آفرینی جدید در جنگ جاری در سوریه وجود دارد.

پیش از این مسئولان امریکایی و ترک ها با آموزش دو هزار نیروی معتدل مخالف سوری در یکی از مراکز آموزش نظامی ترکیه تا پایان ماه آینده میلادی به توافق رسیده بودند. آن طور که روزنامه حریت ترکیه نوشته این توافق در جریان جلسه سوم ستاد نیروهای مسلح ترکیه که بر سر چگونگی اجرای طرح مسلح کردن مخالفان سوری معتدل و آموزش آنها تشکیل شده بود، حاصل شده است.  

این منبع که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «قرار است نیروهای ارتش آزاد در مرکز هیرفانلی در استان اسکیشهر، مرکز آناتولی آموزش ببینند.»

وی در ادامه افزود: «نظامی های امریکا در کار آموزش این نیروها مشارکت خواهند داشت و بعد از آن ایالات متحده کار مسلح کردن نیروهای مخالف سوری و تامین هزینه های آموزش آنها را آغاز خواهد کرد.»

به گفته ناظران مخالفان سوری به ویژه شاخه نظامی آنها که ارتش آزاد را تشکیل داده اند دیگر به وعده های امریکا اعتماد ندارند، به ویژه که واشنگتن پیش از این نیز وعده های مشابهی به آنها داده بود و گفته بود که از مخالفان مسلح حمایتهای تسلیحاتی خواهد کرد و برای سرنگونی بشار اسد مستقیما وارد عمل خواهد شد اما در آخر به تعهدات خود عمل نکرد.

مسئولان امریکایی درباره تردید خود در حمایت مسلحانه از مخالفان مسلح سوری می گویند که از این مساله نگران هستند که این سلاح ها در آخر به دست گروه های تندرو برسد، اما مخالفان سوری می گویند که نگرانی های امریکا سرپوشی برای فرار از تعهدات اخلاقی خود در قبال سوری ها است.

مخالفان می گویند که گروه های تندرو خیلی آسان و روان به سلاح های پیشرفته می رسند در حالی که همه می دانند کانال های آنها برای دستیابی به این سلاح ها چیست مثل رویارویی های فعلی پیمان بین المللی مبارزه با داعش، در حالی که امریکایی ها مانع از دستیابی مخالفان سوری به اسلحه می شوند و دائما می خواهند راه حل سیاسی را تحمیل کنند.

تا کنون چندین بار محموله های تسلیحاتی کمکی ایالات متحده به جای رسیدن به افراد مسلح در حال جنگ با داعش به دست نیروهای داعش رسیده است. امریکا ادعا کرده است که این سلاح ها به طور اشتباهی به دست آنها رسیده و هیچ تعمدی در این کار نبوده است.

مخالفان سوری همچنین مدعی هستند که امریکا با ایران بر سر سوریه به توافق رسیده است و بر اساس همین توافق در سوریه علیه گروه های مسلح حملات هوایی انجام می دهد. توافقی که به بشار اسد اجازه می دهد بتواند به حکومت خود ادامه دهد.

بسیاری از منتقدان سوری سیاست های امریکا، کاخ سفید و دستگاه سیاست خارجی امریکا را متهم به تناقض و دستپاچگی در اتخاذ مواضع می کنند و می گویند که در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در گذشته گفته بود که دیگر جایی برای بشار اسد در آینده سوریه نیست، اما اظهارات دیگر مقام های امریکایی نشان می دهد که در پشت پرده توافقی با روس ها حاصل شده که در مقابل انجام اصلاحات خفیف و کوچک توسط حکومت بشار اسد در بعضی مناطق سوریه آتش بس اعلام شود.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار