کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با دفاع پرس:

عربستان و آمریکا، القاعده را علیه حوثی ها تجهیز می کنند/ هزینه500 میلیون دلاری برای تبلیغ وهابیت

کار شناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات اخیر یمن گفت: عربستان و آمریکا القاعده را علیه حوثی ها تجهیز می کنند.
کد خبر: ۳۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵ - 18November 2014

عربستان و آمریکا، القاعده را علیه حوثی ها تجهیز می کنند/ هزینه500 میلیون دلاری برای تبلیغ وهابیت

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات اخیر یمن به خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: حوثیها بخشی از ساختار اجتماعی یمن هستند و در طول سالهای اخیر مورد تهاجم برخی از جریانهای داخلی یمن و آل سعود قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: حوثیهای یمن بخشی از شیعیان این کشورند که همواره تلاش می کنند جایگاه خودشان را در جامعه یمن ارتقاء ببخشند از این رو از سال 2004 آنها سعی کردند به نوعی در ساختار قدرت این کشور شریک شوند.

تهاجم عربستان علیه حوثی ها

وی ادامه داد: از سوی دیگر عربستان سعودی و رژیم علی عبدالله صالح این گروه را مورد تهاجم قرار دادند به طوری که از سال 2004 تا 2010 حوثیها 6 بار مورد تهاجم قرار گرفتند و این تهاجم در شهرهایی چون صنعا، تعز.. انجام شد که این حملات منجر به کوچ اجباری حوثیها از یمن شد به طوری که هزاران نفر از آنها نیز به شهادت رسیدند.

 

هانی زاده ادامه داد: عربستان سعودی با دخالت در یمن که یک کشور قبیله ای است سعی دارد حوثیها را از ساختار قدرت دور کند.

وی تصریح کرد: در سال 2012 با سقوط علی عبدالله صالح حوثیها فرصت پیدا کردند جایگاه خود را در یمن تثبیت کنند آنها مطالبات خود را در سطح یمن مطرح کردند و این مطالبات با اقبال عمومی و استقبال قبایل روبرو شد.

حضور کم رنگ حوثی ها در کابینه جدید دولت

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید و تشکیل کابینه ، حوثیها در کابینه  حداقل را بدست آوردند و این در نتیجه مذاکرات تخریبگرایانه عربستان سعودی بود.

وی ادامه داد: حوثیها به این روند اعتراض کرده و دامنه اعتراضات خود را از شمال و جنوب عدن به تنگه باب المندب گستردند در همین راستا عربستان سازمان ملل را تحریک کرد تا حوثی ها را تحریم کنند.

وی ادامه داد: عربستان و آمریکا در مسلح کردن قبایل یمن و القاعده علیه حوثی ها سهم بسزایی دارند.

هانی زاده اظهار داشت: عربستان و امریکا احساس می کنند اگر حوثی ها به باب المندب نزدیک شوند منافع آمریکا و غرب آسیب می بیند به طوری که حوثی ها از آن با نام یک توطئه داخلی یاد می کنند.

 

پیوند داعش و القاعده علیه حوثی ها

وی ادامه داد: یکی از توطئه های مهم علیه حوثیها که در حال شکل گیری است این است که عربستان با مدیریت بندربن سلطان رئیس سابق امنیت عربستان سعودی تلاش می کند القاعده و داعش را به یکدیگر پیوند دهند تا آنها علیه حوثی ها بسیج شوند.

رخداد عملیات انتحاری در یمن از جمله اقداماتی است که با حمایت عربستان سعودی و گروه تروریستی القاعده در یمن انجام می شود.

 

 

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: عربستان به دنبال تضعیف حوثیها در لبنان،سوریه، عراق و یمن است و در یک تحلیل کلی عربستان ، آمریکا خواهان تضعیف شیعیان در این چهار کشور هستند.

وی با اشاره به شباهت های که بین انصارالله یمن و حزب الله لبنان است افزود: انصارالله یک تشکل داخلی و سیاسی است که از هویت خودش دفاع می کند و از سال 1981 میلادی که حوثی ها به رهبری شیخ بدرالدین حوثی شکل گرفتند ، عربستان چهارصد مدرسه وهابی را در مناطق شمال یمن تاسیس کردند که سالانه حدود 500 میلیون دلار بابت آن هزینه کرد تا قبایل یمن تحت تاثیر تبلیغات وهابیت عربستان قرار بگیرد.

هانی زاده گفت: از آن سال تاکنون حوثی ها فعالیتهای سیاسی و فرهنگی دارند اما حزب الله لبنان هدفش اسرائیل است ، حوثیها به دنبال درگیری نظامی نیستند تنها می خواهند هویت خود را ثابت کنند اما باید بدانیم سلاح جزوی از ساختار اجتماعی یمن است و برای مقابله با تروریست ها آنها نیازمند استفاده از سلاح و تجهیزات نظامی هستند.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار