آمریکا به‌حضور داعش و القاعده در افغانستان اذعان کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی به حضور داعش و القاعده در افغانستان اذعان کرد که پس از گذشت 18 سال از حضور در افغانستان، تاکنون نتوانسته امنیت را در این کشور برقرار کند. امری که می‌تواند برخلاف معاهده امنیتی کابل - واشنگتن باشد.
کد خبر: ۳۳۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ - 28March 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ که شب گذشته در کنگره برگزار شد، به حضور القاعده و داعش در افغانستان اشاره کرد و در خصوص خروج آمریکا از افغانستان و گفت‌وگو‌ها با طالبان، اظهار داشت که حکومت افغانستان به‌طور کامل در جریان روند صلح قرار دارد و هیچ دستاورد و شرایطی در این روند نادیده گرفته نشده است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها در خصوص به حاشیه رفتن دولت افغانستان در مذاکرات طالبان و آمریکا، گفت: من مسئول اصلی همه گفت‌وگو‌ها با طالبان هستم و در حال حاضر حکومت افغانستان به‌طور کامل در جریان امور قرار دارد. سفیر آمریکا در کابل نیز در طول هفته چندین بار با اشرف غنی گفت‌وگو می‌کند.

وی همچنین درباره سیاست پیشین آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان و شرایط پذیرش قانون اساسی از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها، و نادیده گرفتن آن‌ها گفت: این تنها یک گزارش رسانه‌ای است و آمریکا هیچ شرایطی را کنار نگذاشته است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: واشنگتن توجه دارد که دستاورد‌ها از جمله دستاورد‌های امنیتی و مبارزه با فساد نادیده گرفته نشود. افغانستان مکان پر از چالشی است و آمریکا می‌خواهد خشونت‌ها را کاهش دهد.

پامپئو همچنین برخی اظهار نظر‌های مقامات افغانستان مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی تحت هر شرایطی از افغانستان را رد کرد.

به گزارش فارس، این اظهارات پامپئو در حالی بیان می‌شود که پس از گذشت 18 سال از حضور آمریکا در افغانستان و بر اساس آمار و گزارش سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری این کشور تاکنون نتوانسته امنیت را مطابق با آنچه در معاهده امنیتی کابل - واشنگتن برقرار کند.

آمریکا پس از پنج دور مذاکره با نمایندگان طالبان اکنون اعلام کرده است که به پیشرفت‌های خوبی برای آغاز گفت‌وگو‌های صلح دولت افغانستان و طالبان رسیده است اما، پس از اهانت «زلمی خلیلزاد» نماینده وزارت خارجه آمریکا به «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان در سفر اخیر وی به واشنگتن، محب اعلام کرد که خلیزاد به‌دنبال دستیابی به آرزو‌های خود در افغانستان است و این مذاکرات به‌طور در اختیار دولت افغانستان قرار نگرفته است.

این اظهارات محب که به‌دنبال دفاع از آبرو و اعتبار دولت افغانستان بیان شد، خشم مقامات آمریکا را برانگیخت، به‌طوریکه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، دیگر حاضر نیست با حمدالله محب گفتگو کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار