رد تصمیم آمریکا علیه جولان سوریه در نشست مقدماتی وزرای خارجه عرب

نشست وزرای خارجه عرب به عنوان مقدمه‌ای برای برگزاری سی‌اُمین دور اجلاس سران، صبح امروز در تونس به ریاست وزیر خارجه این کشور برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷ - 29March 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشست وزرای خارجه عرب امروز در تونس با حضور «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای خارجه کشور‌های عربی برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست مشورت درباره موضوعات مورد بررسی در سی‌اُمین دور اجلاس سران بود که قرار است روز یکشنبه در تونس برگزار شود.

«خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس در این نشست گفت: «جولان یک سرزمین عربی اشغالی است و ما بر مخالفت با تصمیم آمریکا تأکید می‌کنیم، این تصمیم باطل است و ما در همه محافل علیه آن اقدام خواهیم کرد».

این وزیر تونسی افزود که تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی، باطل است و هیچ گونه وجهه قانونی ندارد.

الجهیناوی همچنین تصریح کرد: «ما تلاش‌های خود برای توسعه عملکرد اتحادیه عرب با هدف خدمت به قضایای مشترک را ادامه خواهیم داد».

تأکید عراق بر مخالفت با حضور ترکیه در خاک این کشور

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، «محمد الحکیم» وزیر خارجه عراق نیز بر مخالفت کشورش با موضع آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی تأکید کرد و خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

وی همچنین موضوع عراق در حمایت از پایان دادن به بحران یمن، لیبی و سومالی را مورد تأکید قرار داد و خواستار موضع یکپارچه عربی در مخالفت با حضور ترکیه در خاک عراق شد و تلاش برای مقابله با تروریسم در تمامی اشکال آن را ضروری دانست.

تأکید عربستان سعودی بر گفت‌وگو بین معارضان و دولت سوریه

«ابراهیم العساف» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست بر ضرورت اتحاد معارضان سوری پیش از گفتگو با دولت سوریه تأکید کرد.

العساف افزود که ریاض از سلامت ارضی سوریه و راه‌حل سیاسی مبتنی بر گفتگو بین معارضان و دولت حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد که «عربستان خواهان اتحاد مواضع معارضان سوری پیش از حضور در میز مذاکرات با نظام سوریه است».

وزیر خارجه سعودی همچنین موضع آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را محکوم و تأکید کرد که جولان یک سرزمین سوری و اشغالی است.

به نقل از شبکه العربیه، العساف همچنین با تکرار ادعا‌های خود علیه ایران گفت: «عربستان مخالف دخالت ایران و شبه‌نظامیان آن در تعدادی از کشور‌های عربی است، موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است».

وی افزود: «ایران مسئول کامل تمامی آن چیزی است که در یمن رخ می‌دهد».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها