گام دوم/ یادداشت/۱۶

«عدالت» هنوز انتظار‌ها را برآورده نکرده است

«عدالت» در بیان و اندیشه مقام معظم رهبری مهم‌ترین دستاورد انقلاب است که هنوز کارکرد آن در جامعه دور از انتظار است، با این حال تلاش‌هایی گسترده برای تحقق آن انجام گرفته است.
کد خبر: ۳۳۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ - 31March 2019

«عدالت» هنوز انتظارها را برآورده نکرده استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده علی‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که بخش چهارم از قسمت یازدهم آن را در ادامه می‌خوانید.

عدالت و انقلاب 

مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از بیانیه گام دوم انقلاب به «عدالت»، یکی از مهم‌ترین مباحث نظام و دغدغه‌های مردم اشاره می‌کنند که از اساسی‌ترین دلایل وقوع انقلاب اسلامی ایران است. «عدالت» در قاموس انقلاب اسلامی ایران اصل غیرقابل انکاری است که وجه تمایزی بنیادینی با رژیم طاغوت و همه نظام‌هایی که به اصطلاح مشی دموکراتیک و مردم‌سالارانه دارند. عدالت در انقلاب اسلامی ایران در چارچوب نگره‌ها و اندیشه‌های انسانی تعریف نمی‌شود بلکه عدالت در انقلاب اسلامی با احکام الهی معنا پیدا می‌کند.

عدالت را نمی‌توان بر اساس سلایق سیاسی و جناحی تعریف و آن را در جامعه اعمال کرد. انقلاب علاوه بر وجه فرهنگی‌اش برای تحقق شعار برابری و برادری شکل گرفت تا عدالت علوی را در گستره کشور بوجود آورد. پیش از انقلاب رژیم پهلوی مردم را برای تولید ثروت ثروت استثمار می‌کردند اما برای آنها در ثروث ایجاد شده سهمی قائل نبودند. رفاه تنها در انحصار معدودی از افراد وابسته به دربار بود. انقلاب آمد تا این انحصار طلبی‌ها را بشکند و به ویژه‌خواری‌ها پایان دهد. 

بعد از پیروزی انقلاب روند مبارزه با بی‌عدالتی که هنوز اثرات آن از دوران طاغوت بر جا مانده بود رشد صعودی به خود گرفت. فرهنگ کاخ نشینی در فرهنگ انقلابی به شدت مذموم شده بود و امام خمینی (ره) در جایگاه رهبر و بنیان‌گذار انقلاب قبل از هر کس دیگری برای مبارزه همه جانبه با این فرهنگ قدم برداشت و کوشید تا برابری آحاد مردم و مسئولین را در سیره و روش زندگی عینی کند. 

خانه ساده و اجاره‌ای امام و ساختمان جماران که پایگاه رهبری ایشان تلقی می‌شد چنان عاری از تشریفات و تجملات بود که به سختی می‌شد باور کرد این مکان ساده قلب تپنده کشور باشد. 

متاسفانه بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب عدالت که مهم‌ترین آرمان انقلاب است چنان که باید در سطح جامعه عملی نشده است به همین دلیل رهبر انقلاب بیان داشته‌اند از کارکرد عدالت در کشور رضایت کامل ندارند. ایشان همچنین عنوان کرده‌اند در طول عمر ۴۰ ساله انقلاب برای استقرار عدالت کارهایی انجام گرفته اما کافی نیست و باید قدم‌های اساسی‌تری برداشته شود. 

برخی از مسئولین نظام که روحیه اشرافی‌گری در آنها نضج گرفته و به کاخ نشینی خو کرده‌اند عملا عدالت را قربانی امیال خود کرده‌اند. آنها به بهانه اینکه برای انقلاب ایثار کرده‌اند حالا به این نتیجه رسیده‌اند که باید سهم خود را از سفره انقلاب بردارند. در این فضاست که مردم باید برای تحقق عدالت گام‌های بلندی بردارند. وظیفه مهم مردم در این میانه مطالبه‌گری است این مردم هستند که باید مسئولین نظام را مورد سوال قرار دهند و آنها را وادار به اجرای عدالت کنند. 

سکوت مردم و یا به عبارت بهتر صبوری آنها سبب شده که برخی از مسئولین بخواهند آینده فرزندان خود را با ویژه‌خواری و سهم‌خواهی تامین کنند. ماحصل این سهم‌خواهی ورود آقازاده‌های معلوم‌الحال درد نکشیده‌ای است که برای چپاول حق مردم یکه‌تازی می‌کنند. 

مقام معظم رهبری در این فراز از بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: «کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌هم تا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است.» 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه مرقوم فرموده‌اند: «واقعیت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت‌نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اولیه زیرساختی و خدمت‌رسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفق‌ترین حاکمیت‌های جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه ‌جای کشور، و از مناطق مرفه نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است.

آمار بزرگ راه‌سازی و خانه‌سازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتا افتخارآفرین است؛ بی‌شک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته‌ و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنه‌ای برای مدیران جهادی و بااخلاص نزد خدا و خلق است. البته عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از این‌ها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوان‌ها است که در ادامه بدان خواهم پرداخت.»

مختصر اینکه عدالت به خواست مردم کارکرد پیدا خواهد کرد و تا آنان نخواهند اتفاقی نخواهد در این زمینه نخواهد افتاد. رهبر معظم انقلاب در پایان این فراز از بیانیه گام دوم انقلاب تاکید دارند که باید جوان‌ها وارد اجرایی شدن عدالت شوند تا بتوانیم شاهد برآورده شدن عدالتی باشیم که انقلاب برای تحقق آن شکل گرفت.

ادامه دارد...

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار