واکنش ایران به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب؛

جزایر سه‌گانه جزء لاینفک سرزمین ایران است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در تونس گفت: جزایر سه‌گانه جزء لاینفک سرزمین و حاکمیت ایران است و تکرار این ادعا‌ها تاثیری بر وضعیت حقوقی تعلق آن‌ها به ایران ندارد.
کد خبر: ۳۳۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ - 01April 2019

جزایر سه گانه جز لاینفک سرزمین ایران استبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در تونس اظهار داشت: ما تحولات مربوط به این نشست را در روز‌های اخیر به صورت دقیق رصد کردیم؛ ما و بسیاری از کشور‌های عضو این اتحادیه در یک منطقه حساس از جهان زندگی و دارای مرز مشترک هستیم و با تعداد زیادی از آن‌ها نیز روابط برادرانه و نزدیکی داریم و به عنوان امت اسلامی، در بسیاری از موضوعات جهان اسلام، دارای نگرانی‌ها و منافع مشترکی هستیم؛ همین موضوع باعث می‌شود که همواره و با دقت تمام مباحث و تحولات این اتحادیه را دنبال کنیم.

قاسمی افزود: به غیر از سخنرانی سران محدودی از اعضای این اتحادیه که متاسفانه همچنان در رویکرد غیرسازنده و نادرست خصومت با ایران پافشاری بی نتیجه‌ای نشان دادند و اتهامات بی اساسی را علیه ایران مطرح کردند.

وی ادامه داد: رویکرد و فضای کلی نشست اخیر سران این اتحادیه را مثبت‌تر از نشست‌های قبلی این اتحادیه ارزیابی می‌کنیم و دلیل آن را میزبانی و مدیریت خردمندانه و سازنده مقامات کشور تونس می‌دانیم؛ با این وجود، طرح ادعای نادرست و بی پایه و اساس دخالت کشورمان در امور داخلی کشور‌های عربی و ادعای مطرح شده علیه جزایر سه گانه ایران را به شدت رد و آن را محکوم کرده و تاکید می‌کنیم سیاست اصولی و خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی ایران عدم دخالت در امور داخلی همسایگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: در خصوص جزایر ایرانی نیز تاکید می‌کنیم که این جزایر جزء لاینفک سرزمین و حاکمیت ایران است و تکرار این ادعا‌ها تاثیری بر وضعیت حقوقی تعلق آن‌ها به ایران ندارد.

وی همچنین بیان کرد: حمایت این اتحادیه از تمامیت ارضی سوریه در بحث جولان اشغالی را اقدامی مثبت و امیدوارکننده و البته ناکافی در مقابله با زیاده خواهی‌های رییس جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانیم.

قاسمی تصریح کرد: معتقدیم جهان اسلام همچنان باید مسئله اشغال سرزمین‌های عربی - اسلامی توسط رژیم نامشروع صهیونیستی را مسئله اول خود بداند و حول آن، زمینه تقویت وحدت جهان اسلام را پیگیری کند و اجازه ندهد توطئه و دسیسه‌های بدخواهان خارج از جهان اسلام، به وحدت و هدف مشترک کشور‌های اسلامی خدشه‌ای وارد کرده و آن را به سمت و سوی مسائل دیگر منحرف کند.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقأ معتقد است کشور‌های منطقه در برابر توطئه‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی در یک کشتی و با یک سرنوشت نشسته‌اند و باید در راه مقابله با این توطئه‌ها، وحدت و هوشیاری خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها