گام دوم/ یادداشت‌/ ۱۷

انقلاب اسلامی احیای معنویت و ایمان حسینی است

انقلابی که امام خمینی (ره) آن را رهبری کرد در ادامه قیام امام حسین (ع) است که با شهادت‌طلبی، دین اسلام را جانی تازه داد.
کد خبر: ۳۳۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ - 02April 2019

انقلاب اسلامی احیای معنویت و ایمان حسینی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده است و علی‌رغم تحریم‌ها، تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیات خود شد.

حضور بی‌نظیر مردم در راهپیمایی 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که بخش ششم از قسمت یازدهم آن را در ادامه می‌خوانید.

شهادت‌طلبی، معنویت و ایمان انقلابی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (ع) یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب را رشد حقیقی معنویت و جوشش دینی می‌دانند. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره دارند که این روحیه دینی پویا را حضرت امام خمینی (ره) در جامعه پیش از انقلاب در دل جوانان نهادینه کرد. این روحیه بعد از انقلاب اوج چشم‌گیری یافت که نمود عینی و واضح آن را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

خوشبختانه حضور امام راحل سبب شد دین که در دایره مسجدنشینی و سترون بودن گرفتار شده بود و اصولا افراد دینی‌دار در حوزه سیاست و حکومت جایی نداشت حال آنکه دین اساسا یک امر سیاسی است که خداوند آن را برای تشکیل حکومت فرستاده است. بنیان‌گذار انقلاب دین را از رخوت بیرون آورد و آن را در بطن جامعه چنان تعریف کرد که تمامیت ایران و به تبع آن جامعه جهانی را متحول کند. ایمانی که امام خمینی (ره) آن را به ملت ایران نمایاند، همان گوهر پنهان شده‌ای بود که ۱۴ قرن از ما دریغ شده بود؛ ایمانی که در بعد فردی و جمعی تعالی بخش و ثمربخش باشد.

یکی از مصداق‌های این مهم، شهادت طلبی‌ و مرگ‌آگاهی است که انقلاب اسلامی بارقه‌های آن را ایجاد کرد. مفهوم شهادت از جمله مفاهیمی است که ریشه در ایمان انقلابی دارد. پویایی و زنده بودن ایمان است که به شخص برای تحقق آرمان‌های بلندش بصیرت حسینی می‌دهد و این بصیرت، مرگ‌آگاهی و شهادت را نیز به همراه خواهد داشت.

دوران دفاع مقدس در تاریخ اسلام بی‌سابقه است، در این دوران فضایی بوجود آمد که گویا فوجی از ملائکه در قامت انسانی زمینی سربرآوردند و به آسمان پر کشیدند که نظیر آن را در عظمت و مرتبه‌ای بالاتر در حادثه کربلا می‌توان جستجو کرد.

وقتی دین اسلام می‌رفت تا نفس‌های آخر را بکشد و به کلی از حافظه مردم پاک شود، خداوند با قربانی کردن امام حسین (ع) دین مبین را از نابودی نجات داد و خونی روحی تازه به کالبد آن دمید. با گذشت هزار و ۴۰۰ سال امام خمینی (ع) با الگو گرفتن از قیام سیدالشهدا (ع) پرچم سرخ حسینی را به دست گرفت و در چهاردهمین قرن از عمر اسلام که دچار رکود و رخوت شده بود با زنده کردن نام و یاد حسین بن علی (ع) و یارانش فرهنگ شهادت طلبی را رنگی تازه بخشید. همین امر سبب شد تا با آغاز جنگ تحمیلی، وهب‌ها و مسلم‌ها و حبیب‌ها و ... وارد میدان جهاد شده و جام شهادت بنوشند.

همچنان که خون مطهر امام حسین (ع) اسلام را حیات تازه داد خون شهیدان انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز همین خدمت بزرگ را به اسلام کرد. خون این شهداست که بقای انقلاب را تضمین و آینده را روشن کرده است. همه این‌ها میسر نمی‌شد اگر مردی چون امام خمینی (ع) نبود.

از همین روست که مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند:

«عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشم‌گیر افزایش داد. این پدیده‌ مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادی، در راس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود.

هرچند دست تطاول تبلیغات مروج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد.

مجاهدت‌های جوانان در میدان‌های سخت ازجمله دفاع مقدس، با ذکر و دعا و روحیه‌ برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند، دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.

نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا بویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روز به ‌روز بیشتر و با کیفیت‌تر شده است و این‌ها همه در دورانی اتفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجن‌زارهای فساد، اخلاق و معنویت را در بخش‌های عمده‌ عالم منزوی کرده است و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعال و پیشرو است.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار