بهار ترکی در ترکیه؛

میدان «تقسیم» اولین شکست سیاسی اردوغان

خودبزرگ بینی اردوغان و بی اعتنایی وی به نظر و خواست مردم و در سر داشتن رویای احیای امپراطوری عثمانی جهت تثبیت قدرت و تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه ای، همه و همه پاشنه آشیل دولت وی شده است.
کد خبر: ۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲ - 07June 2013

میدان «تقسیم» اولین شکست سیاسی اردوغان

به گزارش خبرگزار دفاع مقدس، رجب طیب اردوغان تلاش کرده تا اینگونه القا کند که او شخصیتی پایدار دارد و در برابر خشم معترضان متزلزل نمی شود. وی با بیان اینکه قیام مردم فقط یک توطئه است، معترضان را غارتگر و خرابکار می خواند.

اما برخلاف عادی جلوه دادن های اوضاع ترکیه از سوی اردوغان، اظهارات مقامات بلندپایه این کشور از جمله عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه حاکی از ابراز نگرانی آنها از ادامه نا آرامی ها و تلاش برای گفتگو با تظاهرکنندگان و بررسی درخواست آنان برای حل و فصل مشکلات است. موضوعی که فضا را برای بحرانی شدن اوضاع ترکیه آماده می سازد، سرسختی اردوغان در قبال شرایط فعلی کشورش است.

حرکت اعتراض آمیز مردم ترکیه که یکی از اهداف اساسی آن شکستن تصویر و هیمنه ظاهری اردوغان است، تبدیل به شکستی شده است که نخست وزیر ترکیه آن را به هیچ وجه پیش بینی نمی کرد.

تحقیر شدن مردم و بی اعتنایی به نظر و خواست آنان، خودبزرگ بینی و غرور اردوغان و تلاش برای تثبیت قدرت خود، سیاست های  تنش زای اردوغان در قبال مساله سوریه، دخالت در اوضاع، کمک مالی و تجهیز گروههای تروریستی و تکفیری داخل سوریه، همسو شدن با آمریکا،رژیم صهیونیستی، غرب و... همه از جمله دلایل نارضایتی مردم از دولت اردوغان است.

در این میان چیزی که باعث برافروخته شدن هرچه بیشتر خشم مردم و  شعله ور شدن آتش اعتراضات آنان شده، آن است که همه این سیاستها با چهره اسلام صورت می پذیرد.

نکته قابل توجه آن است که همه مردم اعم از اسلام گرا و لائیک و قومیتهای گوناگون به میدان «تقسیم» استانبول آمده اند تا به اردوغان بگویند که  تسلیم شدن در برابر اوامر خارجی دیگرکافیست.

قیام مردم ترکیه نشان می دهد که دوران سیاست تک قطبی و یکسویه که دولت اردوغان به دنبال آن است، به سر آمده و اینک وقت آن رسیده است که دولت اقدام به تغییر روش ها و رویکردهای خود در تغییر اوضاع  این کشور کند.

هم اکنون ناراضی بودن مردم، احزاب و شخصیت های مختلف از سیاست ها و اوضاع داخلی ترکیه و ایجاد  فضای بدبینی نسبت به جامعه اسلامی ترکیه را شاهد هستیم.

 به نظر می رسد دولت اردوغان که با گرایشهای اسلامی رای مردم را بدست آورده است، به دلیل پایبند نبودن به شعارهای خود، موجب خواهد شد اولین شکست سیاسی اردوغان طی سال های گذشته شکل بگیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار