نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

مسئولان نگذارند صدمات روحی‌ مردم لرستان تشدید شود/ مطالبه‌گری خود را ادامه می‌دهیم

آیت الله «سید احمد میر عمادی» گفت: تقاضا داریم که پس از این‌ها مردم لرستان را تنها نگذارند که صدمات روحی‌ای که دیده‌اند تشدید شود؛ ما آرامش خود را حفظ می‌کنیم، اما مطالبه‌گری خود را ادامه می‌دهیم، مبادا قول‌هایی را بدهند که روح مردم ما بیش‌تر جریحه‌دار شود.
کد خبر: ۳۴۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ - 04April 2019

حوادث و بلایای طبیعی آزمونی برای سنجش ماست

به گزارش دفاع‌پرس از خرم‌آباد، آیت‌الله «سیداحمد میرعمادی» نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در دهه اول فروردین سه حادثه سیل، برف سنگین و رانش زمین را در لرستان داشتیم، این سه عامل اصلی دست‌به‌دست هم داده تا تمام توان استان لرستان صرف برطرف کردن این مشکل‌ها شود. در دنیا معروف است که سیل سه مشخصه اصلی دارد. دبی آب در رودخانه «کشکان» و «خرم‌رود» بی‌سابقه بوده و نکته دوم حجم خروجی آبی است که از لرستان خارج شده، این حجم هم بی‌نظیر بوده به‌طوری‌که استان خوزستان دچار وضعیت فوق‌العاده شد و سومین مسئله نیز تداوم بارش است.

وی افزود: تمام شهرستان‌های ما درگیر سیل بودند، در «نورآباد» یک‌سوم شهر و هزار و ۲۰۰ مغازه زیر آب رفته و وسایل آن‌ها از بین رفته، هم‌چنین در خرم‌آباد ۱۶۵ مغازه با تمام امکانات از بین رفته و آب تعدادی از منازل مجاور «کرگانه» را برده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: ارتباط در شهرستان «کوهدشت» ۲۰ ساعت قطع بود و در گرفتاری‌های سختی بودند، در منطقه «کوهنانی» و «رومشکان» به‌دلیل بالاآمدن سد «سیمره» ۱۱ روستا که در محاصره آب هستند، باید جابه‌جا شوند.

وی بیان کرد: کمتر به سیلاب «دوره چگنی» پرداخت شده و جا دارد که به این منطقه نیز توجه شود، مردم در منطقه «شاهیوند» با پای پیاده توانستند که به شهر بیایند تا از گرفتاری‌های خود بگویند و در منطقه «پاپی» سپیددشت نیز همین‌گونه بوده است.

آیت‌الله میرعمادی گفت: شهرستان «بروجرد» و «دورود» نیز گرفتار سیل بودند، زمین‌های «دشت سیلاخور» به‌طور کامل از بین رفته و قابل کشت نیست؛ هم‌چنین در «دلفان» ۲ روستا به‌واسطه رانش کامل جابه‌جا شد، در مجموع هشت روستا در استان لرستان دچار رانش شد و ۴۰ روستا در معرض رانش هستند.

وی افزود: طول رودخانه مسیر خرم‌آباد تا پلدختر در گذشته حدود ۵۰ متر بوده و اکنون اگر مبالغه نکنم به ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر رسیده است، بیش از ۵۰۰ پمپاژ در این مسیر شکسته شده و ۱۰۰ کیلومتر از جاده خرم‌آباد به پلدختر همراه با پل‌ها در سیلاب از بین رفته و نیازمند به طراحی جدید است؛ هم‌چنین دام و احشام مردم نیز از بین رفته است؛ هم‌چنین ۱۵۰ استخر ماهی، زمین‌های کشاورزی و صیفی‌جات بر اثر وقوع سیلاب از بین رفته است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه ۱۴ نفر در سیلاب لرستان جان خود را از دست دادند، عنوان کرد: وسایل مردم در سیلاب از بین رفته و زندگی چند هزار خانواده نیز از بین رفته است.

وی با تأکید بر اینکه خانه‌های پلدختر یک تا ۲ متر در گل و لای فرو رفته است، بیان کرد: عمق خسارات وارده در اثر سیلاب بسیار عمیق و از حوادث بی‌نظیری بوده که رخ‌داده و ما در پی آن قطع آب، برق، گاز و تلفن و راه را داریم، فکر می‌کنم این موضوع در دنیا سابقه ندارد، این فاجعه بزرگی بوده که در لرستان اتفاق افتاده است.

آیت‌الله میرعمادی گفت: در حال حاضر در مرحله بعد از سیل باید چند کار از جمله امدادرسانی و تأمین آذوقه انجام شود، مرحله بعدی مرحله پاک‌سازی در حال انجام است و هم‌چنین جبران خسارت‌ها و تأمین اسباب زندگی مردم باید مورد توجه شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: در جلسات ستاد بحران که با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود با قاطعیت بیان کرده‌ام که این روز‌ها هر کسی به لرستان می‌آید و اظهار همدردی می‌کند، ما هم از سپاه، ارتش، بسیج، مسئولان، مردم، نیرو‌های مردمی، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و سایر نهاد‌ها تشکر می‌کنیم، تقاضا داریم که پس از این‌ها مردم لرستان را تنها نگذارند که صدمات روحی‌ای که دیده‌اند تشدید شود، هم‌چنین قول‌هایی در رابطه با تأمین اعتبار و برآورد خسارات داده می‌شود، باید به وعده‌ها عمل شود؛ مردم قول‌ها و وعده‌های داده شده را ثبت و ضبط کنند و اگر عملی نکردند ما مطالبه‌گری می‌کنیم.

آیت‌الله میرعمادی اظهار داشت: ما آرامش خود را حفظ می‌کنیم، اما مطالبه‌گری خود را ادامه می‌دهیم، مبادا قول‌هایی را بدهند که روح مردم ما بیش‌تر جریحه‌دار شود.

وی افزود: حوادث و بلایای طبیعی آزمونی برای ما و سنجش صبر، تحمل و ایمان ماست؛ آن‌چه که مهم بوده این است که تلفات ما در عمیق این فاجعه اندک است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار