رییس کل بانک مرکزی:

گام دوم سیاست‌های مقاومت اقتصادی اجرا می‌شود/ اعطای بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به سیل‌زدگان

رییس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی نوشت: با سیاست‌ها و اقدامات درست، علی‌رغم تشدید مشکلات معیشتی مردم، برنامه اصلی آمریکا تاحدودی شکست خورده است و از فردا، با اولویت رسیدگی به هموطنان آسیب‌دیده ازسیل، گام دوم را با قدرت برداریم.
کد خبر: ۳۴۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱ - 05April 2019

اجرای گام دوم سیاست های مقاومت اقتصادی از فردا/به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی، در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی با اشاره به این‌که سال ۹۸ را صاحب‌نظران از ۲ زاویه پیش‌‌بینی می‌کنند، یکی از این ۲ زاویه را «تشدید مشکلات» دانست و آن را تأثیر بیشتر تحریم‌های آمریکا ۔ کاهش درآمد‌های نفتی تشدید تورم رکودی - هجوم نقدینگی - کاهش بیشتر رشد اقتصادی و... عنوان کرد.

وی «غلبه بر مشکلات» را زاویه دوم پیش‌بینی شده توسط کارشناسان دانست و آن را کند شدن تیغ تحریم‌ها - افزایش مبادلات با همسایگان و کشور‌های دوست ۔ کاهش قابل توجه واردات غیرضرور - رونق تولید ملی - افزایش صادرات غیرنفتی - کنترل بازار ارز - توان مهار نقدینگی و... عنوان کرد.

همتی افزود: در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار و با علم بر توانایی‌ها، از زاویه دوم که زاویه مقاومت اقتصادی است، با سیاستگذاری درست و هماهنگ می‌توانیم تلاش‌های دشمن را خنثی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین نوشت: در سال ۹۷ نیز با القائات آمریکا درمقاطعی، چند صباحی فضای نا امیدی در کشور حاکم شد، اما با سیاست‌ها و اقدامات درست، علیرغم تشدید مشکلات معیشتی مردم، برنامه اصلی امریکا تاحدودی شکست خورد.

همتی تأکید کرد که از فردا، با اولویت رسیدگی به هموطنان آسیب دیده ازسیل، گام دوم را با قدرت برداریم. سیاست‌های امسال بسیار تعیین کننده است.

وی با اشاره به مسئله نقدینگی، با تأکید بر این‌که در بحث هدایت نقدینگی ۲ نکته مهم وجود دارد، نوشت: نکته اول مفهوم نقدینگی است؛ بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی هم‌اکنون تبدیل به تسهیلات اعم از تولیدی یا غیر آن شده و یا توسط خود بانک‌ها تبدیل به انواع دیگری از دارایی شده است که بخش عمده آن‌ها هم‌راستا با تامین هدف بهینه اجتماعی نبوده و اصلاح آن‌ها ضرورت دارد

رییس کل بانک مرکزی افزود: نکته دوم این است که نقدینگی در بخش‌هایی متمرکز می‌شود که بیشترین بازدهی (خالص از ریسک) را داشته باشد؛ لذا برای هدایت نقدینگی به سمت تولید، باید بازدهی بخش تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات، افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری منتج به رونق تولید ایجاد بشود.

وی تصریح کرد: با توجه به ریشه شوک تورمی اخیر، بانک مرکزی در کنار سیاست مرتبط با نرخ ارز، سیاست پولی مناسب در شرایط فعلی را تغییر ترکیب کمیت‌های پولی برای پرهیز از رکود و حرکت به سمت رونق تولید می‌داند تا با افزایش عرضه، از طرف فشار تورمی کاسته شود.

همتی همچنین نوشت: همان‌گونه که دیروز در مورد آمادگی سیستم بانکی برای مساعدت و همراهی با هموطنان سیل‌زده تأکید کردم، امروز در جلسه هیئت وزیران در حضور ریاست محترم جمهور، موضوع کمک‌ها و اقدامات دولت برای جبران بخشی از خسارات‌های وارد شده به اموال و دارایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مردم مطرح و مقرر شد که علاوه بر کمک‌های بلاعوض دولت جهت تعمیرات و احداث واحد‌های آسیب‌دیده شهری و روستایی در جریان سیل اخیر و نیز بازسازی و احیای اراضی کشاورزی و واحد‌های تولیدی زیربخش‌های کشاورزی، وام و تسهیلات ارزان‌قیمت اختصاص یابد و رقم این تسهیلات بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبعا مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار توسط دولت تقبل و مصوبه شورای پول و اعتبار توسط دولت پرداخت خواهد شد.

وی افزود: اطلاعیه مشترک منتشره از جانب شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و شورای کانون بانک‌های خصوصی مبنی بر آمادگی بانک‌ها در همراهی با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی قابل تقدیر است و امیدوارم هرچه سریع‌تر آغاز شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار