گام دوم/ یادداشت/ 19

وجود برخی مشکلات ریشه در بی‌توجهی به جریان انقلاب دارد

کد خبر: ۳۴۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ - 06April 2019

وجود برخی مشکلات ریشه در بی‌توجهی به جریان انقلاب استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده، علی رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت دوازدهم آن را در ادامه می‌خوانید.

بی‌توجهی به جریان انقلاب و شعارها

مقام معظم رهبری در قسمت دستاوردها، خصیصه‌ها و ویژگی‌های انقلاب مواردی را در هفت بخش برشمردند که به اختصار شامل موارد زیر است:

1) تضمین تبات و امنیت کشور و حغظ تمامیت ارضی

2) حرکت و پیشرفت در عرصه تولید علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی کشور، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، افزایش صادارت غیر نفتی

3) افزایش مشارکت مردمی در مسائل اجتماعی و سیاسی، مقابله با فتنه‌های داخلی

4) رشد بینش سیاسی و افزایش قدرت تحلیل و فهم مسائل،

5) توجه به مسئله عدالت در سطحی گسترده، مبارزه با بی‌عدالتی، موفقیت در جابجایی ثروت و خدمت

6) رشد چشمگیر معنویت و اخلاق، مبارزه ریشه‌دار با تبلیغات سو دشمنان و بی‌بند و باری، شهادت طلبی و مرگ آگاهی و ترویج فرهنگ ایثار و جهاد در جامعه

7) ایستادگی در مقابل مستکبران، تسلیم ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب، اعترافات دشمنان به ناتوانی خود در مقابل انقلاب اسلامی ایران

این هفت مورد همه آن چیزی است که انقلاب اسلامی ایران را از حیث ویژگی ظاهری و درونی به ما می‌شناساند، همین طور در بحث صدور انقلاب و معرفی آن به مردم کشورهای دیگر ناگزیر به درک و فهم این موارد هفت‌گانه هستیم. البته هر کدام از این موارد نیازمند دقت نظر، تفسیر و شرح و تبیین اساسی است تا زوایای پنهان و ناشناخته آن آشکار شود.

رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانیه گام دوم انقلاب و ضمن اشاره به مطالب مطرح شده در قسمت‌های قبل بیانیه می‌فرمایند: «جوانان عزیز! این‌ها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ انقلاب اسلامی است؛ انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوم را در پیشبرد آن بردارید.

محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد، و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است.

و بدانید که اگر بی‌توجهی‌ها به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چنان که در متن بیانیه کاملا مشهود است همه مسئولیت انقلاب و حرکت در مسیری که باید در گام دوم و دهه پنجم انقلاب برداشته شود را بر عهده جوانان گذارده و آنان را مورد خطاب قرار داده‌اند. معظم‌له با اشاره به توفیقاتی که انقلاب کسب کرده است به ما و البته نسل آینده یک هشدار مهم را متذکر شده‌اند که اگر نسبت به آن غافل شویم صدمات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد که هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه بدون توجه به شعارهای انقلابی و غفلت از جریان انقلاب حتی اگر به ثمر بنشیند به صلاح نظام و انقلاب نخواهد بود.

پیشرفت‌ها در صورتی ارزشمند است که اصول انقلاب حفظ شود. به بیان دیگر موفقیت‌ها وقتی معنا پیدا می‌کند که به اقتدار نظام اسلامی کمک کند و در خدمت مصالح مردم و کشور باشد. این امر بخصوص در حوزه علوم انسانی و فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. تولید علم در این حوزه اگر عاری از اعتقاد انقلابی باشد سرانجامی غیر زاویه گرفتن از جریان انقلاب نخواهد داشت.

چنان که رهبر معظم انقلاب صراحتا در این بخش از بیانیه اشاره داشته‌اند، اگر دستاوردهای انقلاب و پیشرفت‌های حاصله آن طور که باید انتظارها را برآورده نکرده است به دلیل همین بی‌توجهی‌ها به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلاب است.

مشکلات کنونی داخلی نیز نتیجه سستی در عمل و عدم صدق گفتار است که باید به شدت از آن پرهیز شود. تنها راه جلوگیری از این انحراف به فرموده رهبری توجه به اصول انقلاب است که در بیانات، سخنرانی‌ها، دست نوشته‌ها و مهمتر از آن وصیت‌نامه سیاسی الهی امام راحل تصریح شده است. مطالعه مدقانه وصیت‌نامه امام خمینی (ره) به روشنی حدود و مختصات انقلاب و همچنین کارکرد و هدف آن را به ما می‌شناساند. مطالعه و تامل وصیت‌نامه امام وظیفه هر هنرمند، محقق و جهادگری است که می‌خواهد با هدف خدمت به ایران اسلامی گام بردارد.

ادامه دارد ...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار