نخست وزیر رژیم صهیونیستی از روسیه چه می‌خواهد؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به ایالات متحده رفت تا چک سفیدامضای ترامپ در مورد واگذاری حق حاکمیت جولان به اسرائیل را دریافت کند، برای بازگشت به اسرائیل ثانیه‌شماری می‌کرد تا راه‌حلی برای موشک‌های جنبش حماس بیابد؛ موشک‌هایی که نه تنها شلیک آن‌ها متوقف نشده، بلکه در حال نزدیک شدن به قلب اسرائیل است.
کد خبر: ۳۴۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲ - 07April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از الف، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به ایالات متحده رفت تا چک سفید امضای ترامپ در مورد واگذاری حق حاکمیت جولان به اسرائیل را دریافت کند، برای بازگشت به اسرائیل ثانیه شماری می‌کرد تا راه حلی برای موشک‌های جنبش حماس بیابد؛ موشک‌هایی که نه تنها شلیک آن‌ها متوقف نشده، بلکه در حال نزدیک شدن به قلب اسرائیل است.

این موشک‌ها نشان داده که تمام محاسبات و راه‌های دفاعی اسرائیل، توان دفع خطر حملات هوایی پیش از برخورد با هدف را ندارد. به نظر می‌رسد استراتژی مقاومت در فلسطین در زمینه استفاده از این موشک‌ها، پیشرفت چشم‌گیری داشته به نحوی که هم بُرد موشک‌ها و هم دقت اصابت آن‌ها به هدف افزایش یافته است.

مساله مهم‌تر، ادامه پیدا کردن این حملات است، تا آنجا که رژیم صهیونیستی به ناچار به مصر متوسل شد تا واسطه برقرای آتش بس شود. این استراتژی جدید، بیش از هر زمانی باعث نگرانی شدید سران اسرائیل شده است؛ چرا که نه توان متوقف کردن این روند را دارند و نه می‌توانند پاسخ شدیدی به آن بدهند. واضح است که در این شرایط، مقاومت فلسطین سوار بر اوضاع است.

با مطالعه روزنامه‌های اسرائیل متوجه تمرکز آن‌ها بر دو مساله می‌شویم: نخست، شکست سیاست اسرائیل که نتانیاهو در پیش گرفته و با این حال تمایل شدید و امید زیادی به انتخاب دوباره‌اش به عنوان نخست وزیر دارد!

دوم، تنگنایی است که سیاست ترامپ در مسیر اسرائیل قرار داده که آخرین آن‌ها به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان است، که بیش از هر چیز باعث افزایش مخالفت‌ها با اسرائیل می‌شود. مهمترین دلیلی که نشان دهنده شرایط دشوار نتانیاهو است، اصرار او برای برقراری آتش بس سریع و ارتباط با روسیه و شخص پوتین است.

با وجود تمام هدایای رئیس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی، که آخرین آن‌ها مربوط به جولان بود، به نظر می‌رسد نتانیاهو معتقد است امنیت این رژیم تنها با حمایت روسیه و پوتین محقق می‌شود؛ از این رو، با وجود تمام رویگردانی که پوتین در تعامل با نتانیاهو نشان می‌دهد، نخست وزیر اسرائیل با اصرار خواستار برقراری روابط دوستانه با روسیه است.

با اینکه رئیس جمهور روسیه دستور استفاده جدی و کامل از سامانه دفاع هوایی روسی در سوریه و در برابر حملات اسرائیل را نداده است، نتانیاهو همچنان معتقد است خطراتی از طرف روسیه متوجه آن است.

بر این اساس، هدف وی از سفر به روسیه یکی از این ۲ مورد است:

۱- تلاش برای جلب موافقت روس‌ها با سکوت در برابر حملات هوایی اسرائیل در سوریه و لبنان-دو دولتی که آن‌ها را متهم به واگذاری سلاح‌های دقیق و پیشرفته به فلسطینی‌ها می‌کند- تا از این مساله برای بالا بردن شانس خود در پیروزی در انتخابات استفاده کند.

۲- ابلاغ نقشه‌های اسرائیل به روسیه، که با پیشنهاد‌هایی برای روس‌ها نیز همراه است. اما تا این لحظه، واکنش روس‌ها به خواسته‌های اسرائیل، منفی بوده و پوتین نشان داده آنقدر ساده نیست که پیشنهاد‌های تحریک کننده نتانیاهو او را فریب دهد؛ چرا که می‌داند وی ضعیفتر از آن است که بتواند به وعده هایش عمل کند.

حتی اگر فرض کنیم که روسیه آماده سکوت در برابر افزایش حملات اسرائیل به فلسطین اشغالی، لبنان و سوریه باشد، نتانیاهو چطور می‌خواهد با عکس العمل مقاومت برخورد کند؟ چطور می‌تواند توقف مبارزه در روز‌های اندک باقی مانده تا انتخابات را تضمین کند؟

به هر صورت، تمام دلایل مویّد این امر است که هر گونه مقابله احتمالی، تا پیش از پایان یافتن کامل نقش سیاسی نتانیاهو، به آخر نمی‌رسد. شاید کسی که پس از او روی کار می‌آید، بدتر و افراط گراتر باشد، اما قطعا در صورتی که جایگزین نتانیاهو به راه او ادامه دهد، پایان کارش چیزی جز شکست نخواهد بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار