گام دوم/ یادداشت/ 21

مسئولیت جوانان در گام دوم انقلاب بسیار سنگین است

انتظار مقام معظم رهبری در مسیر پیشرفت از جوانان است که مسئولیت بسیاری سنگینی در گام دوم انقلاب دارند که باید متوجه این مسئولیت و انتظار رهبری باشند.
کد خبر: ۳۴۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 08April 2019

مسئولیت جوانان در گام دوم انقلاب بسیار سنگین استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده، علی‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت چهاردهم آن را در ادامه می‌خوانید.

جوان‌گرایی رمز موفقیت در گام دوم انقلاب است

مقام معظم رهبری در متن بیانیه گام دوم انقلاب پس از اشاره به دستاوردها و سیر تحقق آرمان‌های انقلاب در ادامه مرقوم داشته‌اند: «اما راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه‌ میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند.»

نکته مهم در این فراز از متن بیانیه آن است که نباید به داشته‌ها و موفقیت‌هایی که به برکت انقلاب کسب شده مغرور شد و آن را کافی دانست. طبق فرمایش امام خمینی (ره) تا رفع ظلم از عالم انقلاب به پیروزی حقیقی خود نرسیده و به همه وظایف خود عمل نکرده است. به همین جهت است که رهبر انقلاب صراحتا می‌فرمایند، راه افتخارآمیزی که تا کنون طی کرده‌ایم تنها بخشی از مسیری است که به سوی تحقق آرمان‌های انقلاب طی شده است. چنان که معظم‌له در بخش دیگری از همین بیانیه فرموده‌اند، این راهی هم که طی شده با همه ارزش‌هایی که به همراه داشته راضی کننده نیست و باید قدم‌های بعدی محکمتر برداشته شود.

باید از ضعف‌ها کاهلی‌ها و اشتباهات گذشته درس گرفت و ادامه راه را با همت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار طی کرد. همان‌طور که در متن بیانیه صراحتا اشاره شده مسئولیت جوانان در این مسیر بسیار سنگین است. تحقق آرمان‌های انقلاب جز با فکرهای نو و طراوات و تازگی اندیشه میسر نخواهد شد. این جوانگرایی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روی آن اصرار دارند در حقیقت تدبیری است که انقلاب پویای ایران را از خطر جمود و خمودگی و ارتجاع که آفت انقلاب است مصون بدارد. متاسفانه در برخی موارد این رویه رهبری در شیوه مدیریت برخی از مسئولان نظام دیده نمی‌شود. این ضعف مدیرتی سبب هدر رفت سرمایه‌های انسانی می‌شود که ابدا جبران ناپذیر و خسارت‌بار است.

جوان‌گرایی منظور رهبری باید در همه عرصه‌ها محقق شود چه در بخش سیاسی و اقتصادی و بین‌المللی و چه در حوزه فرهنگ و هنر که البته باید با حضور موثر در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت همراه باشد. حرکت در مسیر گام دوم انقلاب هر چند به دشواری آغاز راه نیست اما خالی از مخاطره هم نخواهد بود برای همین طی این مرحله نیاز به شجاعت و جسارت و انگیزه‌ای قوی دارد که فقط و فقط از نیروی جوانی ساخته است.

جوانان باید سلاح علم و تزکیه که از توصیه‌های عملی رهبر انقلاب است با همه قوت مسئولیت ورود به عرصه‌های مختلف را بپذیرند و با توجه به تجربه‌های به دست آمده و بهره گیری از عبرت‌ها‌ و با روحیه‌ انقلابی مجاهدانه وارد میدان شوند تا این انتظار مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانند که ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند.

ادامه دارد:

نظر شما
پربیننده ها