دفاع مقدس، تبلور مدیریت جوانان؛

شهید «چراغچی» فرمانده‌ای جوان، فداکار و مسئولیت‌پذیر

«ولی‌الله چراغچی مسجدی» از مسئولیت‌پذیری بالایی برخوردار بود، در حدی که وقتی در عملیات «چزابه» از ناحیه دست و پا مجروح شد، با این وجود به استراحت نپرداخت و به هیچ قیمتی حاضر نشد به پشت جبهه برود. تا اینکه از شدت جراحات وارده حالش وخیم شد و او را به اجبار به پشت جبهه انتقال دادند.
کد خبر: ۳۴۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ - 09April 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امروز وقتی صحبت از مسئولان کشور می‌شود؛ نام مسئولانی مطرح است که بیشتر آن‌ها بالای ۶۰ سال سن دارند؛ مسئولانی که در عمر ۴۰ ساله انقلاب در همه دولت‌ها، عرصه‌ها و مسئولیت‌های گوناگون، خوب یا بد انجام وظیفه کردند و با این حال، امروز خیال ندارند در امور اجرایی، جای خود را به جوانان پرانرژی جامعه بدهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران (مدظله‌العالی) سوم آذرماه سال ۹۵ در دیدار با بسیجیان فرمودند: «اندیشه پیران و فکر و تجربه آن‌ها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه‌ی جوانان وجود داشته باشد؛ پیش‌ران حرکت انقلاب، جوان‌ها هستند.»؛ لذا نباید از تجربه مدیرانی که در عمر ۴۰ ساله انقلاب کشور را اداره کردند، غافل شد و از سویی دیگر نیز تجربه نشان داده است که در امور اجرایی، جوانان بهتر می‌توانند کشور را اداره کنند.

دفاع مقدس، تبلور مدیریت جوانان

نمونه برجسته مدیریت صحیح کشور توسط جوانان را می‌توان در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد بود؛ وقتی حرف از دوران دفاع مقدس زده می‌شود، قطعا جنگ بین ۲ کشور مطرح نیست و بنا به بیان کارشناسان نظامی، ایران دربرابر ۳۷ کشور جهان ایستادگی کرد و این بر ارزش کار مدیران جوان دفاع مقدس می‌افزاید.

وقتی سخن از جوانانی که در دهه ۶۰، جنگ را مدیریت می‌کردند می‌آید، شاید ذهن‌ها به سمت شهید «حسن باقری» برود، جوانی که وقتی به جبهه رفت یک خبرنگار بود؛ ولی در زمان شهادتش، فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت.

شهید «چراغچی»، مدیر جوان، فداکار و مسئولیت‌پذیر

شهید «حسن باقری» تنها یکی از جوانان نابغه‌ای بود که در مدیریت جنگ نقش مثبتی داشت و اگر بخواهیم به جوانی دیگر در این راستا اشاره کنیم، می‌توانیم از شهید «ولی‌الله چراغچی مسجدی» که در زمان شهادتش تنها کمتر از ۲۷ سال داشت نام ببریم؛ کسی که مسئولیت‌هایی نظیر فرماندهی گردان، طرح و عملیات منطقه ۶ سپاه، طرح و عملیات لشکر نصر ۵ خراسان و قائم مقام فرمانده لشکر ۵ نصر را بر عهده داشت و به اعتراف برادران همسنگرش، پست‌ها و مقام‌هایی که به او تفویض می‌شد، از او انسانی مصمم‌تر می‌ساخت.

ولی‌الله از قدرت برنامه‌ریزی و طراحی بی‌نظیری برخوردار بود؛ تا جایی که در عملیات «بستان»، طرح وی برای تصرف آن‌جا مورد توجه و تصویب تمامی فرماندهان قرار گرفت.

وی از مسئولیت‌پذیری بالایی برخوردار بود، در حدی که وقتی در عملیات «چزابه» از ناحیه دست و پا مجروح شد، با این وجود به استراحت نپرداخت و به هیچ قیمتی حاضر نشد به پشت جبهه برود. تا اینکه از شدت جراحات وارده حالش وخیم شد و او را به اجبار به پشت جبهه انتقال دادند.

همچنین در یکی از حمله‌ها نیز ترکش به وی اصابت کرد و به پشت دریچه قلبش رسیده بود؛ اما پی‌در‌پی می‌گفت: «چیزی نیست. من حالم خیلی خوب است؛ شما بهتر است به فکر جنگ و بچه‌های بسیجی در خط مقدم باشید»

شهید «چراغچی»، مدیر جوان، فداکار و مسئولیت‌پذیر

«ولی‌الله چراغچی مسجدی» در عملیات «بدر» بر اثر اصابت گلوله به ناحیه سر مجروح می‌شود و در بیمارستان شهدای تهران بستری شد. بعد از ۲۳ روز بی‌هوشی، سرانجام در ۱۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۴ به درجه رفیع شهادت نایل شد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای بهشت رضا (ع) مشهد آرام گرفت.

«ولی‌الله چراغچی مسجدی» در کنار تعهد و مسئولیت‌پذیری‌، تقوا و اعتقاد به ولایت فقیه را نیز سرلوحه زندگی خود قرار می‌داد و این را می‌توان به وضوح در وصیت‌نامه وی مشاهده کرد:

مسلم و تسلیم هستم و شهادت می‌دهم به خداوند حی لایموت واحد، رحمان و رحیم و محمد (ص)، بهترین برگزیده از یکصد و بیست و چهار هزار رسولش و علی (ع) وصی بر حقش و یازده فرزند علی (ع) از فاطمه (س) که همگی برحقند و اما تنها حجت خدا، مهدی (عج) است که به انتظار فرمان ظهورش (نگران از انسانیت) نشسته است.

قال الحسین (ع): ان الحیاه عقیده و الجهاد و لیمحص الله الذین آمنوا و یمحق الکافرین.

درود خدا به امام عزیزم که ما را آگاهی بخشید و در هر فرصت برای پاک کردن زنگار نیت‌ها پرداخت تا فقط برای خدا باشیم و رحمت خدا بر شهدا باد که به ما آموختند چگونه بهتر رفتن را.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در مسیر ۴۰ ساله دوم انقلاب

پایان مطلب را با بخشی از کلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب در رابطه با ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در مسیر ۴۰  ساله دوم انقلاب به پایان می‌بریم.

ایشان فرموده‌اند: «امّا راه طی‌شده (مسیر ۴۰ ساله انقلاب) فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار