دفاع‌پرس بررسی کرد؛

گام‌های پیش رو در توسعه روابط میان تهران و بغداد

سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، گام مهمی در توسعه روابط میان دو کشور به شمار می‌آید.
کد خبر: ۳۴۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰ - 09April 2019

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر جدید عراق روز شنبه 17 فروردین در رأس یک هیأت عالی‌رتبه متشکل از مقامات ارشد کشوری و لشکری عراق، وارد تهران شد تا ضمن شرکت در اجلاس بزرگ اقتصادی مشترک ایران و عراق، با مقامات ارشد جمهوری اسلامی دیدار و پیرامون روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کند.

این سفر نخستین سفر خارجی عادل عبدالمهدی از زمان پذیرش نخست‌وزیر عراق، پس از کنار رفتن حیدر العبادی از این سمت است. به همین خاطر، نقش این سفر در توسعه روابط خارجی عراق، خصوصا با ایران، بسیار مهم به نظر می‌رسد.

عادل عبدالمهدی در مهم‌ترین بخش از سفر خود ضمن دیدار با مقام معظم رهبری و تشکر از مواضع ایشان و سیاست‌های نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل دوجانبه میان تهران و بغداد، خصوصا موضوع مبارزه با تروریسم تکفیری، خواهان گسترش هرچه بیشتر این روابط شد.

مقام معظم رهبری نیز ضمن تقدیر از مواضع سازنده دولت عراق نسبت به همسایه شرقی خود، به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور اشاره و بر فراهم شدن هرچه سریعتر شرایط برای خروج این نظامیان از خاک عراق تأکید کردند.

در تکمیل همین سخن از سوی رهبر انقلاب، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که بغداد هرگز از تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه تهران پیروی نخواهد کرد و به روابط خود در تمام زمینه‌های همکاری با ایران ادامه خواهد داد. این موضوع برخلاف سیاست اعمال شده از سوی دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق، در آخرین روزهای حضور وی در جایگاه بالاترین مقام سیاسی عراق است.

در ادامه این دیدارها، عادل عبدالمهدی در دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور، ضمن پرداختن به نقاط مشترک همکاری‌های دو کشور، به موضوع مهم پایانه‌های مرزی اشاره کرد. از نقاط مهم دیگر گفت‌وگو میان مقامات ارشد سیاسی ایران و عراق، موضوع پرداخت بدهی‌های طرف عراقی در زمینه گاز و برق صادر شده از ایران به این کشور بود.

موضوع مهم دیگری که همزمان با سفر عالی‌رتبه‌ترین مقام سیاسی کشور همسایه به ایران در مرکز توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفته است، برداشته شدن هزینه ویزا برای اتباع ایران هنگام سفر به عراق است. طبق توافق میان دو طرف ایرانی و عراقی، پرداخت این هزینه از روز سه‌شنبه 20 فروردین 1398 لغو می‌شود و شهروندان ایرانی به طور رایگان، ویزای سفر به عراق را دریافت خواهند کرد.

گام‌های پیش رو در توسع روابط میان تهران و بغداد

از دیگر توافق‌های مهم میان مقامات ارشد ایران و عراق می‌توان به عملیاتی شدن لایروبی رودخانه مرزی اروند پس از ماه مبارک رمضان، تقویت روابط پولی و بانکی تهران و بغداد، ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی غرب ایران و اقلیم کردستان عراق و توسعه روابط علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی میان دو کشور اشاره کرد.

از نکات مهمی که در سخنان عادل عبدالمهدی مورد تأکید قرار گرفت، مخالفت تلویحی نخست‌وزیر عراق با اقدامات جنگی رژیم سعودی علیه ملت یمن بود. وی در همین مورد گفت: در مسئله یمن ما خواستار صلح و بازسازی هستیم و معتقدیم تنها راه حل رسیدن به این هدف، راه حل سیاسی است.

موضوع دیگری که عادل عبدالمهدی بر آن تأکید کرد، مخالفت با هر نوع اقدام نظامی از خاک عراق علیه ایران یا دیگر کشورهای همسایه بود. این موضع‌گیری علاوه بر این که اشاره به فعالیت‌های گروهک‌های جدایی‌طلب در اقلیم کردستان عراق دارد، یادآور تجربه سخت نزدیک شدن گروهک تروریستی داعش به سمت مناطق مرزی ایران است که در نتیجه آن طی یک همکاری نظامی مشترک، پایگاه‌های این جریان تروریستی در خاک عراق به طور کامل از بین رفت.

قرار داشتن عادل عبدالمهدی به عنوان یکی از اعضای ارشد مجلس اعلای اسلامی شیعیان عراق در رأس ساختار حکومتی این کشور، خود به تنهایی یکی از دلایل اصلی نگرانی آمریکا از گسترش روابط میان ایران و عراق است. عادل عبدالمهدی حدود 50 سال سابقه مبارزات سیاسی در داخل و خارج از خاک عراق دارد و در آخرین مرحله این مبارزات، در دهه 1980 میلادی (1360 شمسی) در کوران جنگ میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بعث عراق، به مجلس اعلای اسلامی عراق پیوست. این گروه مسئولیت مبارزات شیعیان مبارز عراقی مخالف صدام را که متحدان ایران در جنگ هشت ساله به شمار می‌رفتند، برعهده داشت.

گام‌های پیش رو در توسع روابط میان تهران و بغداد

وی 12 سال قبل از یک حمله تروریستی جان سالم به در برد. عبدالمهدی از زمان سرنگونی صدام نیز سمت‌های متعددی در دستگاه اجرایی عراق داشته است. وی نخستین وزیر دارایی عراق در اولین حکومت انتقالی پس از سرنگونی صدام طی حمله آمریکا در سال 2003 بود.

اکنون با روی کار آمدن عادل عبدالمهدی، تحلیلگران به وضوح از گسترش هرچه بیشتر روابط میان ایران و عراق سخن به میان می‌آورند. به همین دلیل انتظار می‌رود که فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا روی تهران و بغداد افزایش پیدا کند؛ اگرچه این موضوعی نیست که طرفین ایرانی و عراقی از آن واهمه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار