چشم در چشم آمریکا

دولت دونالد ترامپ در راستای تشدید سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، اخیراً قصد کرده تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جزء گروه‌های تروریستی قرار دهد.
کد خبر: ۳۴۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ - 08April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، روز جمعه (16‌فروردین) روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت ترامپ در تلاش برای تشدید فشار به ایران و بازداشتن شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران، قصد دارد سپاه را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند. در صورت صحت این گزارش، این نخستین‌بار خواهد بود که آمریکا یک نهاد رسمی کشوری را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد. کارشناسان حقوقی به آمریکا هشدار داده‌اند که چنین کاری اصول کنوانسیون ژنو را تضعیف کرده و می‌تواند نیرو‌های آمریکایی را نیز در معرض خطر قرار دهد.

تلاش سران کاخ سفید برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، البته به طور یکدست مورد حمایت مقامات این کشور قرار نگرفته است. در تیرماه سال 97 نیز که زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش ترامپ برای قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شنیده شد، تعدادی از رسانه‌های آمریکایی از جمله «نیویورک تایمز» گزارش دادند که یکی از دلایل برکناری «رکس تیلرسون» از سمت تصدی وزارت خارجه آمریکا، مخالفت او با قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی بود. همچنین در آن زمان اعلام شد که «جیمز متیس»، وزیر دفاع وقت آمریکا با این اقدام مخالف است. متیس نیز در دولت ترامپ سرنوشتی مشابه تیلرسون پیدا کرد و در 29 آذر 97 با توییت ترامپ از پنتاگون رفت.

چهره‌ها و مسوولان کشورمان هر یک به نوعی نسبت به این اقدام خارج از عرف آمریکا واکنش نشان دادند. سرلشکر پاسدارمحمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره احتمال تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی آمریکا گفت: «اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.» سردار جعفری در این‌باره گفت: «در چنین شرایطی، دیگر ارتش و نیرو‌های امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»

آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اقدام احتمالی مقامات آمریکا، در توییتی تأکید کرد: «افرادی از مدت‌ها پیش با اشتیاق برای تروریستی اعلام کردن سپاه تلاش کرده‌اند، کاملاً از تبعاتی که این کار برای نیرو‌های ایالات متحده در این منطقه دارد، مطلع‌اند. در حقیقت، آن‌ها می‌خواهند به نمایندگی از نتانیاهو، ایالات متحده را به یک باتلاق بکشانند. بهتر است تا دونالد ترامپ این را بداند، تا به فاجعه‌ای دیگر برای ایالات متحده کشیده نشود.» آقای علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در حاشیه یکصدوچهلمین بین‌المجالس جهانی (IPU) در مصاحبه با شبکه «الجزیره» درباره تروریست خواندن سپاه از طرف آمریکا، گفت: «من بعید می‌دانم آمریکایی‌ها تا این اندازه بی‌عقل باشند که این اقدام را انجام دهند، اگرچه ترامپ کار‌های نامعقول بسیاری انجام می‌دهد؛ اما مختصر عقلی نیز دارد. این امر به حال و روز آمریکایی‌ها برمی‌گردد، اگر این اقدام را انجام دهند، معادل آن است که CIA، پنتاگون و ارتش آمریکا، جزء گروه‌های تروریستی محسوب شوند.»

آقای مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس نیز روز گذشته در نشست کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی (IPU) با انتقاد از به کارگیری استاندارد‌های دوگانه از سوی دولت آمریکا گفت: «همه می‌دانیم آمریکا و رژیم صهیونیستی و آل‌سعود، داعش را به وجود آورده‌اند، اما از دیدگاه ترامپ، داعش‌پروران، تروریست نیستند؛ اما حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران که در سوریه و عراق گروه‌های تکفیری تروریستی همچون داعش را از بین برده‌اند، تروریست محسوب می‌شوند لذا باید این استاندارد‌های دوگانه به کلی محکوم شود.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار