در نشست خبری جشنواره «شعر و داستان انقلاب» مطرح شد؛

تجلیل از «علی معلم دامغانی» و «محمدعلی گودینی» به پاس سال‌ها فعالیت هنری

از علی معلم دامغانی و محمدعلی گودینی به پاس سال‌های فعالیت هنری و ادبی در عرصه انقلاب اسلامی تقدیر به عمل می‌آید.
کد خبر: ۳۴۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ - 08April 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری جشنواره «شعر و داستان انقلاب» در حوزه هنری با حضور مهدی سیار و ساسان ناطق دبیر بخش داستان برگزار شد.

سیار: در بخش شعر انقلاب محدودیت سنی نداشتیم

مهدی سیار دبیر بخش شعر انقلاب در این نشست ضمن اشاره به اینکه ۹۷۶ اثر از ۳۴۶ شرکت‌کننده به دبیرخانه در این دوره ارسال شده،‌گفت: همانطور که در فراخوان جشنواره اعلام کرده بودیم آثار در بخش های مختلف داوری شد. آثار واصله از میان سروده‌های شاعران جوان و پیشکسوت است چون در این دوره برای جشنواره محدودیت سنی نداشتیم بنابر این آثار متنوعی از سوی شاعران پیشکسوت و جوان ارسال شدند.

وی افزود: در بخش تک‌اثر در دو شاخه شعر نو و کلاسیک به ترتیب در بخش تک‌اثر کلاسیک ۳۰۵ اثر از ۹۴ شرکت‌کننده و در بخش شعر نو ۱۹۶ اثر از ۶۸ شرکت‌کننده واصل شده است. همچنین در بخش مجموعه شعر نو ۳۴ اثر از ۲۵ شرکت‌کننده و در بخش مجموعه شعر کلاسیک ۵۷ اثر از ۴۱ شرکت‌کننده دریافت شده است. در بخش کودک و نوجوان نیز تنها مجموعه شعرها بررسی شد بنابر این ۲۴ اثر در بخش کودک از ۱۲ شرکت‌کننده و ۳۰ اثر در بخش نوجوان از ۲۱ شرکت‌کننده ارسال شده است.

این شاعر در ادامه به داوران بخش کلاسیک اشاره کرد و گفت: در این بخش محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد و محمدحسین نعمتی همچنین در بخش شعر نو محمدرضا روزبه‌، علی داوری و رویا شاه‌حسین‌زاده و در بخش شعر کودک و نوجوان نیز افسانه شعبان‌نژاد، کبری بابایی و سیدحبیب نزاری آثار را داوری کردند.

وی در پایان گفت:‌در مراسم اختتامیه قرار است به شکل ویژه از علی معلم دامغانی به عنوان شاعر انقلاب اسلامی تقدیر به عمل آید همچنین از پرتره و مستند استاد نیز رونمایی خواهد شد.

ناطق: تقدیر از محمدعلی گودینی در جشنواره داستان انقلاب

ساسان ناطق دبیر بخش داستان انقلاب هم در این نشست با بیان اینکه در این دوره عرصه میان‌داری نویسندگان جوان است که در دوره‌های گذشته نامشان را شنیده‌ایم و آثارشان را در ویترین کتاب‌فروشی‌ها دیده‌ایم،‌ گفت: در بخشی از آثار شاهد حضور نویسندگان جوان‌تر هم بودیم نویسندگانی که خود را در معرض دید و داوری داوران قرار دادند البته حضور پیشکسوتان را نیز داشته‌ایم و به لحاظ کیفی سه سطح ضعیف، متوسط و خوب را در داوری‌ها شاهد بودیم.

به گفته این دبیر جشنواره، آثار راه‌یافته به مرحله نهایی امیدواری را برای تولید بهتر در ما زنده نگه داشته هر چند هنوز با نقطه ایده‌ال فاصله‌ها داریم.

وی به حضور نویسندگان و شاعران زن همپای شاعران مرد در این دوره اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۹۶ مرد شرکت‌کننده ۱۵۰ نفر از کلیت شرکت‌کنندگان را بانوان شامل می‌شدند ما به لحاظ سوژه موضوعات مختلفی را شاهد بودیم اما کفه ترازو اغلب به سمت موارد روزمره درگیری‌های خیابانی و ساواک متوقف شده بود. اما آثار بخش نهایی متفاوت‌تر بودند و نویسندگان در سطح از سال‌های اولیه عبور کرده و آثار خوبی تعریف کرده بودند و هیأت داوران متفق‌القول هستند که نویسندگان پیش از نگارش باید به تحقیق و پژوهش اقدام کنند. هر چند به لحاظ تکنیکی چند کار خوب را شاهد بودیم.

وی گفت: داوران در پی فرصتی بودند که با نویسندگان فینالیست گفت‌وگو کرده و اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهند تا ارتقاء کیفی آثار پیش از چاپ محقق شود.

ناطق به آمار اشاره کرد و افزود: در بخش داستان کوتاه بزرگسال ۱۹۸ اثر از ۱۲۳ نویسنده واصل شد. در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان نیز ۵۴ اثر از ۳۳ نویسنده و در بخش رمان بزرگسال ۵۱ اثر از ۴۴ نفر و در بخش رمان کودک و نوجوان ۲۷ اثر از ۲۱ شرکت‌کننده دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه به واسطه تولید آثار و چندین سال فعالیت در عرصه نویسندگی قرار است در مراسم اختتامیه داستان انقلاب از محمدعلی گودینی تقدیر شود، گفت: این نویسنده در آئین پایانی تجلیل خواهد شد.

وی درباره اسامی داوران بخش داستان و رقم جوایز هم اعلام کرد:‌در بخش داستان بزرگسال آقایان شهریار عباسی، سعید تشکری و محمد رودگر و در بخش داستان کودک و نوجوان حسین فتاحی، محسن حجری و هادی خورشاهیان آثار را داوری کردند اما درباره رقم جوایز باید بگویم رتبه اول جشنواره در بخش رمان ۱۴ میلیون تومان نفر دوم هشت میلیون تومان و نفر سوم شش میلیون تومان دریافت خواهد کرد ضمن اینکه اعلام می‌کنیم در این دوره برگزیده خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار