دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تروریست‌های «سنتکام» رنگ آرامش را نخواهند دید

«سنتکام» یا ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، ستاد فرماندهی کل نیرو‌های ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است.
کد خبر: ۳۴۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ - 09April 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی که بر خلاف قوانین بین المللی صورت گرفت، باعث شد تا شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در اقدامی متقابل در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ برابر ۸ آوریل ۲۰۱۹ میلادی، در پاسخ به این اقدام دولت آمریکا، «سنتکام» را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کند.

بر این اساس، آنچه در ادامه آمده گزارشی کوتاه درباره «سنتکام» است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا

«سنتکام» یا ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا United States Central Command) CENTCOM) ستاد فرمانده کل نیرو‌های ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است. در حقیقت «سنتکام» یکی از شش ستاد فرماندهی کل ارتش ایالات متحده آمریکاست که مرکز کنونی آن در پایگاه نیروی هوایی «مک‌دیل» در ایالت «فلوریدای» آمریکا قرار دارد.

این ستاد که در ۱ ژانویه ۱۹۸۳میلادی تحت فرماندهی عملیاتی وزیر دفاع ایالات متحده تأسیس شده، تاکنون در جنگ‌هایی مانند خلیج فارس، افغانستان و عراق فرماندهی نیرو‌ها را بر عهده داشته است؛ البته در دوران دفاع مقدس نیز آن‌ها در خلیج فارس اقداماتی را علیه ایران انجام دادند که آن را می‌توان به عنوان اولین درگیری فرماندهی مرکزی ایالات متحده با ایران ذکر کرد.

اهداف و مسئولیت‌های سنتکام

اهداف تأسیس سنتکام نیز چنین بیان شده‌است: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده با همکاری شرکای ملی و بین‌المللی، توسعه و همکاری بین‌المللی را ارتقاء می‌دهد، به بحران‌ها پاسخ می‌گوید و به منظور استقرار امنیت و پایداری منطقه‌ای با تجاوز‌های داخلی و فرامرزی مقابله می‌کند.»

با این توضیح باید گفت که کشور‌های افغانستان، بحرین، جیبوتی، مصر، اتیوپی، اریتره، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، کنیا، کویت، قرقیزستان، لبنان، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سیشل، سومالی، سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان و یمن تحت پوشش و مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

«سنتکام» از نظر ایران کدام نیروی آمریکا است؟

پایگاه‌های نظامی آمریکا در حوزه خلیج‌فارس

آمریکا تعدادی پایگاه نظامی در حوزه خلیج فارس دارد که شامل «العدید» قطر، «تومریت» عمان، ناوگان پنجم بحرین، «علی السالم» کویت، «شیخ عیسی» بحرین، «احمدالجابر» کویت و «الظفره» امارات است؛ افزون بر این، پایگاه‌های آمریکا در «بگرام» افغانستان و «لِمُونیر» جیبوتی هم که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از منطقه خلیج فارس قرار دارند، از جمله پایگاه‌های عمده ایلات متحده محسوب می‌شوند.

کویت: نظامیان آمریکایی در پایگاه‌های هوایی «علی السالم»، «احمد الجابر» و کمپ «اریفجان» مستقر هستند؛ همچنین اسکادران هواپیما‌های جنگی و سامانه‌های موشکی آمریکا معمولا در پایگاه‌های کویت مستقر می‌شوند.

امارات: بخشی از کارکنان نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی «الظفره» امارات حضور دارند. مأموریت اصلی این نیرو‌ها هدایت عملیات‌های هوایی جنگنده‌ها، پهپادها، هواپیما‌های سوخت‌گیری و هواپیما‌های شناسایی است.

عمان: گفته می‌شود از سال ۲۰۰۴ تاکنون در عملیات‌های ارتش آمریکا در افغانستان یا عراق از تأسیسات نظامی عمان هیچ استفاده‌ای نشده‌ و حتی شمار نیرو‌های نظامی آمریکا در عمان کاهش هم یافته است. با این حال آمریکا می‌تواند از فرودگاه‌های نظامی خود در «مسقط»، «مصیره» و «ثمریت» برای حمله به اهداف مد نظر خود استفاده کند.

بحرین: قدیمی‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه در بحرین قرار دارد. بیشترین نیرو‌های هوایی آمریکا در پایگاه هوایی «شیخ عیسی» حضور دارند. در این پایگاه سامانه‌های موشکی پاتریوت، هواپیما‌های شناسایی و جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۱۸ نیز مستقر شده‌اند.

محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین تنها ۲۰۰ کیلومتر از سواحل کشورمان فاصله دارد. در این پایگاه چندین فروند ناوشکن و ناو آمریکایی با تجهیزات و تسلیحات مستقر هستند.

«سنتکام» از نظر ایران کدام نیروی آمریکا است؟

عربستان سعودی: آمریکا درسال ۲۰۰۳ بخش زیادی از نیرو‌های خود را از عربستان خارج کرده است. با این حال بخش عظیم نیرو‌های آمریکا در پایگاه هوایی روستای «اسکان» در ۱۳ مایلی شهر ریاض قرار دارد؛ آمریکا عملیات پهپادی خود در یمن را از یک پایگاه مخفی پهپادی مستقر در عربستان انجام می‌دهد.

اردن: آمریکا اگرچه هیچ پایگاه نظامی در اردن تأسیس نکرده است، اما سال‌های طولانی است که در این کشور به تمرین‌های آموزشی مشغول است. آمریکا پس از آغاز جنگ سوریه، بیش از هزار و ۵۰۰ سرباز، یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۱۶، سامانه موشکی پاتریوت و سامانه‌ها موشکی متحرک در اردن مستقر کرده است.

قطر: بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه در قطر حضور دارد. پایگاه هوایی «العدید» در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر دوحه پس از پایگاه آمریکا در کویت بیشترین تراکم جمعیتی نظامیان را در خود جای داده است. این پایگاه که ظرفیت بکارگیری ۱۲۰ هواپیما را دارد، مرکز فرماندهی عملیات هوایی آمریکا در «العدید» است و توانایی فرماندهی و کنترل نیروی هوایی آمریکا و کشور‌های متحد در منطقه، به‌ویژه عراق، سوریه و افغانستان را دارد.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که حاکی از وجود یک پایگاه آمریکایی در جزیره «سُقُطری» واقع در نزدیک سواحل سومالی است؛ این پایگاه بیشتر برای عملیات‌های ضدتروریستی در شاخ آفریقا و یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرماندهان «سنتکام»

«ویلیام فالن»، «جان ابی‌زید»، «تامی فرانکز»، «نورمن شوارتسکف» و «مک کنزی جونیور» برخی از فرماندهان ارتش ایالات متحده آمریکا هستند که مسئولیت فرماندهی ستاد مرکزی را برعهده داشته‌اند.

بنا بر این گزارش، کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای رسماً برنامه دولت آمریکا را برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های «تروریستی» اعلام کرد.

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر در واکنش به تلاش آمریکایی‌ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کرده بود که در صورت چنین حماقتی، نیروهای ارتش آمریکا در غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها