یادداشت/ سردار عامری

«خلوص و خدمت صادقانه» پاسداران را به بازوی اقتدار نظام تبدیل کرده است

آنچه پاسداران را در کشور به بازوی اقتدار ملت و نظام تبدیل کرد، خلوص و خدمت صادقانه فرزندان پاسدار ملت ایران بود و همین امر، اعتبار و اعتماد مردم را به سپاه افزایش داده است.
کد خبر: ۳۴۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ - 09April 2019

خلوص و خدمت صادقانه پاسداران را به بازوی اقتدار ملت و نظام تبدیل کرده استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «داود عامری» مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یادداشتی به مناسبت روز پاسدار نوشت:

از دید نگارنده، نامگذاری روزها به عناوین مختلف از دو جهت حائز اهمیت و ارزش است. اول این که خود این اسم مسئولیت را تعریف، نهادینه و جامعه را به موضوع و مفهوم آن توجه می‌دهد. دوم این که یک فرصت بازخوانی، تکریم یا نقد ایجاد می کند، که هر سه اگر درست و با هدف ارتقا و تعالی بخش انجام گیرد، پسندیده و ارزشمند است. لذا بر مبنای این دیدگاه ضمن تبریک میلاد مبارک امام حسین (ع) و روز پاسدار، با محورهایی که به آنها اشاره شد، اهمیت پاسداری و روز پاسدار را مورد توجه قرار می دهیم.

همان‌طور که اشاره شد اولین ارزش و اهمیت نامگذاری، ایجاد مسئولیت و نهادینه سازی حرکت در برابر آن است. از این زاویه، با توجه به تقارن روز پاسدار و ولادت سیدالشهدا (ع) ابتدا لازم است به برخی از ویژگی های شخصیتی امام حسین (ع) نگاهی گذرا داشته، آنها را به عنوان یک بار مسئولیت مهم یادآوری کنیم.

بی تردید حضرت امام حسین (ع) به عنوان یک انسان کامل و پرورش یافته در دامن خاندان وحی و نبوت، جامع فضیلت‌های بالفعل و متصور، انسانی بود و در اینجا قصد و هدف ما پرداختن به شخصیت برجسته و جایگاه معصومیت اباعبدالله (ع) نیست، بلکه به فراخور موضوع بحث خود به یکی دو تا از آنها اشاره می کنیم.

بر این اساس یکی از فضیلت های بارز و برجسته امام حسین (ع) که او را مورد توجه تمامی انسانهای آزاده روی زمین قرار داده است، صفت ایثار و از خودگذشتگی آن حضرت است به طوری که مرور ذهنی وقایع زندگی ایشان به خصوص در جریان نهضت کربلا نشان می‌دهد که ایشان نه تنها از جان خود، بلکه جان عزیزترین افراد خانواده و یاران بی همتای خویش را برای هدف بزرگ خود که همانا احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور امت اسلامی است، در معرض میدان مبارزه قرار می دهد و هیچ امتیاز و کنج عافیتی را برای هیچ کدام از افراد خاندان خود در این تهاجم ناجوانمردانه دشمن تعبیه نمی کند.

دومین ویژگی برجسته امام حسین (ع)، اخلاص او در پایبندی به هدف و ایستادگی تا آخرین لحظه است. آن حضرت در نهضت عاشورا به دنبال هدف شخصی نیست، بلکه در مقابل دشواری ها صبر و مقاومت کرده از تمام هستی خود به خاطر اصلاح مسیر انحراف امت اسلامی مایه می گذارد، لذا همین اخلاص است که بعد از گذشت قرن‌های طولانی، همچنان پیام نهضت حسینی(ع) را زنده و تاثیرگذار نگه داشته است.

ویژگی سوم استقامت و ایستادگی بر هدف و مسیر حرکت است. امام حسین (ع) با وجود تمام ناملایمات و سختی هایی که واقعاً هیچ روز و واقعه ی تاریخی را نمی‌توان با روز عاشورا مقایسه کرد، محکم و استوار بر استمرار مسیر حرکت تا ایثار تمام هستی خود ادامه می دهد.

بی تردید این ویژگی ها و نامگذاری زاد روز چنین شخصیتی، به نام روز پاسدار حکایت از تعریف و نهادینه‌سازی چنین ویژگی هایی با درجات متفاوت و به فراخور زمان از پاسداران انقلاب اسلامی است. براین اساس باید گفت که پاسداری یعنی پوشیدن لباس ایثار برای حراست از آرمان های انقلاب اسلامی و دوم اینکه آنچه باعث عزت و اقتدار یک پاسدار در بین امت اسلامی شده است، خدمت خالصانه و متوقف شدن بر خدمت بی‌شائبه و خالصانه به کشور ، مردم و امت اسلامی است.

آنچه که پاسداران را در کشور به بازوی اقتدار ملت و نظام تبدیل کرد، خلوص و خدمت صادقانه فرزندان پاسدار ملت ایران بود و همین امر، اعتبار و اعتماد مردم را به سپاه افزایش داده و باعث ایجاد چهره ای مطلوب، امنیت بخش و متواضع از پاسداران در میان امت اسلامی شده است.

باید گفت که پاسداران، فرزندان خلف انقلاب بوده و همیشه آماده خدمت به امت انقلابی تحت امر رهبری مسلمین می باشند و هیچ گاه بین پاسداران و ملت فاصله و تمایزی نبوده و قابل تصور نیست، چرا که پاسداران از بطن مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی برخاسته و پیوسته در خدمت آنها بوده و هستند.

دومین اهمیت نامگذاری سوم شعبان به نام روزپاسدار، ایجاد فرصتی برای بازخوانی اهداف، وظایف و بررسی نحوه عملکرد است. طبیعتاً این اتفاق چیزی است که باید پیوسته و برای همه انسان ها لازم است و درسخن معصوم نیز تاکید جدی بر محاسبه خود قبل حساب دهی شده است. این اتفاق سبب می گردد تا در گذر زمان و فاصله گرفتن از عوامل ایجادی، دچار روزمرگی و خواب‌آلودگی نشوند.

بنابراین در روز پاسدار فرض است که پاسداران در سطح فردی و سازمانی یک بازخوانی دقیق از خود داشته باشند تا در ادامه مسیر متعالی تر عمل کرده و کاستی ها را از خود دور کنند که خوشبختانه پاسداران با ایستادگی و استقامت تمام در مسیر عالی و انقلابی مردم مسلمان ایران، حاضر به خدمت بوده و در سخت‌ترین شرایط نیاز کشور، پا به رکاب مردم انقلابی بوده و هستند که نمونه منش و روش پاسداری را می توان در تصاویر پخش شده از مناطق سیل زده و خدمت خالصانه برای هم وطنان به وضوح ملاحظه کردیم. حوادث ناگوار طبیعی در کشور که موجب سختی زندگی برای عده ای از هموطنان عزیزمان در نقاط مختلف کشور شده است، نشان می‌دهد که پاسداران، فرزندان خادم ملت و گوش به فرمان رهبر امت اسلامی هستند که در عین برخورداری از شجاعت و سختکوشی، مردان روز های سخت هستند،و در سخت‌ترین شرایط، حاضر و آماده در میدان خدمت خالصانه و بی شائبه برای مردم خود می باشند.

معنویت گرایی، ولایتمداری، عدالت خواهی، شهادت طلبی، خدمت خالصانه، انصاف، قناعت و ساده زیستی، تواضع و فروتنی، کمک به همنوع و... از ویژگی های پاسداری است که اخلاق و حسن سلوک پاسداران بخوبی گویای فضیلت های پاسداری است و ان‌شاءالله تقارن نام پاسدار با زاد روز حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ضامن بقای فضیلت‌های اخلاقی پاسداران باشد که بحمدالله تا کنون اینگونه است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها