پست الکترونیک فرصت است یا تهدید؟

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: سودجویان فضای سایبر با استفاده از تکنیک‌های خاص و شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی سعی می‌کنند کاربران را نسبت به موضوعی خاص کنجکاو و تشویق به انجام فعالیتی که مورد نظرشان است کنند.
کد خبر: ۳۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶ - 19November 2014

پست الکترونیک فرصت است یا تهدید؟

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن بیان اینکه پست الکترونیک فرصت است یا تهدید، خاطر نشان کرد: ارسال ایمیل های جعلی و سودجویانه در فضای مجازی روز به روز در حال افزایش است و همواره کلاهبرداران سعی دارند با عناوین مختلف اهداف مجرمانه خود را عملی نمایند.

این مقام مسوول ادامه داد: رشد صعودی و استقبال کاربران اینترنت از ایجاد اکانت و دریافت و ارسال پیام از بستر پست الکترونیک در سال های اخیر بسیار زیاد بوده که این آمار نشان دهنده محیا بودن زمینه برای سوءاستفاده سودجویان سایبری میباشد. براساس آماری که از سوی سایت / internetlivestats.com/internet-users منتشرشده است در سال 2013 تعداد کاربران 2712239573 بوده که ایران با 22200708 نفر کاربر، رتبه 25 را در دنیا به خود اختصاص داده است. این در حالی است که رشد جمعیت ایران چیزی در حدود1.32 درصد و ضریب نفوذ اینترنت در کشور28.29 درصد بوده است.

سرگرد کیانی با تاکید بر اینکه مهمترین عامل در موفقیت مجرمان سایبری حسن اعتماد بیش از حد هموطنان عزیز می باشد افزود: سودجویان فضای سایبر با استفاده از تکنیک های خاص و شیوه های مختلف و استفاده از جملات اغوا کننده سعی میکنند کاربران را نسبت به موضوعی خاص کنجکاو و تشویق به انجام فعالیتی که مورد نظرشان است نمایند.

وی با اشاره به اینکه بعد از اینکه در گام نخست قربانی به دام شکارچیان افتاد، آنها سعی میکنند اعتماد قربانی را جلب کرده و در انتها به بهانهای از او درخواست پول میکنند، بیان داشت: بسیاری از کاربران اینترنت، ایمیلهایی را با موضوع درخواست کمک از طرف شاهزاده ای مخلوع، کسی که بزرگ خانواده خود را از دست داده و ... دریافت کردهاند که در آن ایمیل از قربانی درخواست شده در ازای دریافت مبلغ قابل توجه، برای خارج کردن پول، با ارسال کننده ایمیل همکاری نماید.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی از کلیه کاربران حوزه فضای مجازی می خواهد قبل از انجام اقدامات خواسته شده در ایمیلهای دریافتی، محتویات ایمیل را با فرستنده چک کنید زیرا عدم توجه به این امر ممکن است موجب گردد تا فرد به قربانی بدل شده و در نهایت متوجه شود که این ایمیل از سوی افراد سود جو به منظور گمراه کردن و یا کلاهبرداری ارسال شده و جبران خسارت وارده زمانبر و دشوار می باشد.

سرگرد کیانی در این خصوص به شهروندان توصیه کرد:
• هیچگاه در یک ایمیل مشکوک به فیشینگ یا هر ایمیل ناشناخته دیگری، فایل های ضمیمه را باز نکنید.
• به طور مرتب فعالیتهایی که در حساب کاربری شما انجام میشود را زیر نظر داشته باشید.
• عدم توجه به پیشنهادات اغواگرایانه ایمیلی
• توجه به جعلی بودن یا اسپم بودن ایمیل
• قبل از واریز کردن وجه معامله به غیر از ایمیل از طرق دیگر مثل تلفن یا فاکس تأییدیه شماره حساب را دریافت کنید.
• ذخیره نمودن آدرسهای مطمئن و تایید شده افراد مرتبط و طرفهای معامله و انتخاب آدرس از فهرست مخاطبین به جای Reply

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار