مراسم بیست‌وششمین سالگرد شهادت آوینی برگزار شد؛

سیدمحمد نادری: آوینی هنر پاک و زیبا را نمایان کرد

مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: شهید آوینی کسی بود که با قلم و نگاه خود راه ستیز بر جهل، تجمل، التقاط و سازش را آموخت، بیان کرد و عمل نمود و هنر پاک و زیبا را نمایان کرد.
کد خبر: ۳۴۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷ - 09April 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم بیست و ششمین سالگرد عروج ملکوتی هنرمند شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «راه آسمان» عصر امروز، با حضور سردار سید مجید هاشمی‌دانا معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سید محمد نادری مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما، سردار علی‌اکبر علیزاده از فرماندهان دوران دفاع مقدس، وحید یامین‌پور فعال رسانه‎ای و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

نادری: آوینی هنر پاک و زیبا را نمایان کرد

سید محمد نادری مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح در ابتدای این مراسم در سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار اظهار داشت: آوینی با قلم هنر را در جایگاه اصلی خود نهاد. هنری که به فرموده امام خمینی (ره)، صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام ائمه هدی (ع)، اسلام دردمندان، پابرهنگان و تازیانه‌خوردگان بود.

نادری: آوینی هنر پاک و زیبا را نمایان کرد

وی عنوان کرد: مرتضی آوینی کسی بود که با قلم و نگاه خود، راه ستیز بر جهل، تجمل، التقاط و سازش را آموخت، بیان و عمل کرد و هنر پاک و زیبا را نمایان ساخت.

در ادامه این مراسم گروه «شمیم طوبا» 2 قطعه سرود در مدح حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهید سید مرتضی آوینی اجرا کردند و سپس حسین محمودیان یکی از راویان مجموعه مستندهای روایت فتح، بخش‌هایی از متن این آثار را به طور زنده اجرا کرد.

سردار علیزده: جنبه سید شهیدان اهل قلم بودن آوینی بیش از هر زمان لازم است

سردار علی‌اکبر علیزاده یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در ادامه این مراسم اظهار داشت: در جمع‌های ما آقا سیدمرتضی را بیشتر به عنوان فیلمبردار و مستندساز می‌شناسند اما مقام معظم رهبری به درستی او را سید شهیدان اهل قلم معرفی کردند. امروز که دوره جهاد کبیر است، به نظر می‌رسد تاکید بر جنبه سید شهیدان اهل قلم بودن آوینی، بیش از هر زمان لازم است.

نادری: آوینی هنر پاک و زیبا را نمایان کرد

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از حضور شهید یزدان‌پرست در سپاه دیواندره پرداخت و گفت: اکثر حملات ضدانقلاب از این منطقه انجام می‌شد، شهید یزدان‌پرست فرمانده یکی از گردان‌ها سپاه دیواندره بود. ماموریت من کاهش نیروهای غیر بومی در منطقه بود تا بتوانند کمک کننده سایر جبهه‌های نبرد در خوزستان باشند.

این دوست و همرزم شهید یزدان‌پرست ادامه داد: برای بومی سازی نیروهای سپاه در مناطق کردنشین وقتی با شهید یزدان‌پرست مشورت کردم پیشنهاد داد که نیروها را آموزش عقیدتی و نظامی بدهیم. به همین خاطر از علمای اهل سنت استفاده کردیم تا برای نیروها بحث نماز و اعتقادات را بیان کنند.

سردار علیزاده افزود: او برادران اهل سنت را بسیج و مردم کُرد را در پایگاه‌های بسیج به خط کرد و بقیه افراد غیربومی به جبهه جنوب رفتند. شهید یزدان‌پرست در یکی از روزها در کمین نیروهای ضدانقلاب گرفتار اما با اینکه مجروح شده بود، توانست خود را نجات دهد و ما همچنان از برکاتش بهره‌مند باشیم اما سرانجام همراه با آقای مرتضی در فکه به شهادت رسید.

تجلیل از هنرمندان برگزیده

در ادامه این مراسم از «بهرام محمدی‌فرد» عکاس خبری روزنامه اطلاعات، «پرویز رمضانی» صدابردار گروه مستند روایت فتح، «حسین مسافر آستانه» کارگردان تئاتر، «محمدعلی باشه‌آهنگر» کارگردان سینما، محمدرضا ابوالحسنی «نویسنده و مستندساز» و «سیدمسعود شجاعی طباطبایی» کاریکاتوریست مورد تقدیر قرار گرفتند.

نادری: آوینی هنر پاک و زیبا را نمایان کرد

همچنین هشتمین کتاب از سری کتاب‌های عکاسان جنگ که مربوط به عکس‌های «محمدحسین حیدری» از هشت سال دفاع مقدس بود، رونمایی شد.

حیدری: شرایطی لازم است تا عکس‌های دفاع مقدس را از خطر نابودی نجات دهیم

حیدری پس از رونمایی از این کتاب با نمایش عکس‌هایی از ۱۷۸ تصویر این کتاب در توضیحاتی اظهار داشت: آخرین روزهای سال ۶۳ بود که با غلامرضا برای عکاسی از توپخانه رفتیم. آن شب فقط یک شلیک انجام شد و آن را ثبت کردم. فردا به سمت پد قایق‌ها در هورالهویزه رفتیم و با یک بیمارستان صحرایی مواجه شدیم که نه چادری بود، نه محیط استرلیزه! بعد از آن غلامرضا نامدار محمدی عکاس مجله امید انقلاب شهید شد. عکاسان آن زمان پلاک نداشتند، به جایش روی لباس‌های آن‌ها، نامشان را با ماژیک می‌نوشتند و من این تصویر را ثبت کردم.

این عکاس دفاع مقدس گفت: عکس‌هایی که در این کتاب منتشر شده تنها ۱۷۸ عکس از یک میلیون و ۵۰۰ هزار عکسی است که در گنجینه عکاسان انقلاب و دفاع مقدس جمع‌آوری شده است. تاریخ ما وقتی وارد جزئیات آن می‌شویم دارای ماجرا‌های زیادی است و برای سایه به سایه عکس‌هایش در هشت سال دفاع مقدس زندگی کرده‌ایم.

نادری: آوینی هنر پاک و زیبا را نمایان کرد

وی خاطرنشان کرد: اتفاق خوب امروز که جمع‌آوری این تصاویر بوده به همت مردان انجمن؛ به همت میرهاشمی، سلیمانی، بدفر، جوادیان و گرامی است که امروز ما یک گنجینه تصاویر در بنیاد فرهنگی روایت فتح داشته باشیم. امیدوارم که شرایط به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم تا آنچه را که در سطح کشور در معرض نابودی است را نجات دهیم و بتوانیم این عکس‌ها را گویا کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار