فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور:

تا ۲۰۰ هزار سیل‌زده را اسکان می‌دهیم

سردار یعقوب سلیمانی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج و مسؤول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج گزارشی قابل تامل از اقدامات این قرارگاه و سازمان در راستای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده کشورمان ارائه کرد.
کد خبر: ۳۴۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰ - 09April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از وطن امروز، به گفته سردار سلیمانی، این قرارگاه و سازمان، در شرایط فعلی امکانات لازم را برای اسکان ۱۵۰ هزار نفر از سیل‌زدگان استان خوزستان فراهم کرده است. سردار سلیمانی همچنین می‌گوید این قرارگاه و سازمان می‌تواند تا ۲۰۰ هزار نفر از سیل‌زدگان را اسکان دهد.

بر اساس این گزارش، سردار سلیمانی درباره وضعیت خدمات‌رسانی این قرارگاه و سازمان اردویی راهیان نور به «وطن امروز» اظهار داشت: سپاه و بسیج در واقع خادم مردم هستند. هر جایی که برای مردم و کشور مشکلی ایجاد شود سپاه و بسیج پیشقدم و پیشگام هستند و برای کمک به مردم حضور پیدا می‌کنند. سازمان اردویی راهیان نور و قرارگاه مرکزی سپاه و بسیج در کنار سایر دستگاه‌ها در خدمت مردم بوده و هستند. از همان روز‌های نخست که کشور درگیر سیلاب شد، ما در استان‌های کشور از جمله گلستان حضور داشتیم. با این حال بلافاصله پس از وقوع سیلاب در استان لرستان، نخستین حضور ویژه ما در استان لرستان و شهر پلدختر بود که برادران‌مان موکب راهیان نور را در این شهر راه‌اندازی و روند خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده را آغاز کردند.

وی افزود: در پلدختر برادران ما به مردم آسیب‌دیده و خسارت‌دیده از سیل خدمت می‌کنند. در حوزه میدانی به مردم کمک می‌کنند. به عنوان مثال یک موضوعی که در این وضعیت بسیار مهم و حساس است، موضوع تامین مواد غذایی و خوراک اولیه است. بر همین اساس، با توجه به میزان تردد در پلدختر و حضور مردم و همینطور نیرو‌های جهادی و کمک‌رسان، روزانه تا پنج هزار پرس غذای گرم تهیه شده که با ساماندهی انجام شده، این میزان غذای گرم را به در منازل مردم آسیب‌دیده از سیل می‌برند. باید در نظر داشته باشیم که در پلدختر، ساکنان و اهالی شهر که خانه‌های‌شان در معرض سیلاب بوده و آسیب دیده، الآن در منازل خودشان حضور دارند و با کمک سایر برادران جهادی که از بخش‌های مختلف به امدادرسانی مشغول هستند، در حال تعمیر یا تمیز کردن منازل خودشان هستند. به همین دلیل تامین غذای روزانه و ارسال آن به در منازل یکی از اقدامات ضروری در وضعیت فعلی است.

سردار سلیمانی تصریح کرد: در خوزستان هم با توجه به ظرفیت‌هایی که سپاه و بسیج و سازمان اردویی راهیان نور دارد، در شرایط فعلی برای اسکان ۱۵۰ هزار نفر از مردم پیش‌بینی شده است. تعدادی از اردوگاه‌های ما در حال حاضر در حال خدمات‌رسانی در حوزه اسکان مردم هستند. برخی اردوگاه‌های ما مثل ثامن‌الائمه، جوادالائمه، فرجوانی، حبیب‌اللهی و عاصی‌زاده که مربوط به یزد هست در موضوع پشتیبانی فعالند؛ این‌ها الآن قریب به شش تا هفت هزار نفر از مردم سیل‌زده را اسکان داده‌اند. در این اردوگاه‌ها، همه مسائل مربوط به این مردم عزیز در نظر گرفته شده است؛ از مسائل بهداشتی و درمانی گرفته تا مسائل مربوط به تهیه غذا و مایحتاج ضروری.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم در این شرایط، مسائل و مباحث بهداشتی مانند سرویس‌های بهداشتی و استحمام و موارد درمانی است. در شرایطی مثل شرایط سیل و زلزله واقعا مسائل بهداشتی از مهم‌ترین نیاز‌های تامینی است که الحمدلله در اسکان عزیزان آسیب‌دیده و سیل‌زده در اردوگاه‌های راهیان نور، این موضوعات تدبیر شده و در نظر گرفته شده است. موضوع بعدی تامین برق و انرژی و آب است. اگر برق منطقه‌ای یا سراسری قطع بشود یا آب به صورت منطقه‌ای و سراسری قطع بشود، اینجا برای تامین برق و آب مردم سیل‌زده تدابیر لازم از قبل اندیشیده و در نظر گرفته شده و از این جهات جای نگرانی نیست. الحمدلله در این موضوعات بستر و زمینه برای اسکان شایسته مردم عزیزمان در خوزستان فراهم است تا شاید از این طریق بخشی از آلام مردم سیل‌زده جبران شود.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مردم تمایل دارند در منازل خودشان بمانند، تعداد زیادی از برادران ما اقدام به خدمات‌رسانی به این مردم عزیز می‌کنند و در کنارشان حضور دارند. در بازدید‌هایی که انجام شده و حتی اهالی رسانه هم در این بازدید‌ها حضور داشتند، حضور نیرو‌های جهادی در کنار مردم پررنگ است. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ گروه جهادی در استان خوزستان به صورت داوطلبانه آمده‌اند و به مردم خدمت می‌کنند. این ظرفیت البته جدا از ظرفیت برادران ما در راهیان نور به عنوان خادمین شهداست که الآن در کنار مردم قرار دارند و مشغول خدمت‌رسانی به آن‌ها هستند. برادران ما، خادمین شهدا در ستاد راهیان نور که خادمین مردم هستند، در استان گلستان به دلیل نیاز ضروری، به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند، در استان لرستان هم حضور آن‌ها سازماندهی شده بود و در استان خوزستان هم مشغول خدمات‌رسانی هستند.

سردار سلیمانی اضافه کرد: البته ما یک ظرفیت دیگر هم داریم و آن ظرفیت‌سازی برای ایجاد یک بسیج ۵۰ هزار نفری خادمین شهدا برای خدمت به مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده از سیل است.

وی همچنین توضیح داد: ما برای نگهداری احشام مردم سیل‌زده هم تدابیری اندیشیده‌ایم. در مراکزی که امکان اسکان مردم وجود نداشته و امکانات آن برای اسکان مردم عزیزمان کافی نبوده، شرایط برای اسکان و نگهداری احشام مردم سیل‌زده فراهم شده است تا در این حوزه هم تا جای ممکن دغدغه مردم سیل‌زده کمتر شود.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما ۹ هزار نفر را در مراکز و اردوگاه‌های راهیان نور اسکان داده‌ایم و برای اسکان ۱۵۰ هزار نفر در استان خوزستان هم پیش‌بینی کرده‌ایم. البته این آمادگی و ظرفیت برای خدمات‌رسانی به ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر از این جمعیت هم در مجموعه راهیان نور وجود دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها