وحید یامین‌پور در مراسم سالگرد شهید آوینی :

تقلیل دفاع مقدس به شعارهای ملی خیانت به یک پدیده فراتاریخی و فراجغرافیایی است

یک فعال رسانه‌ای گفت: کسی که دفاع مقدس را تا سطح شعارهای ملی فرو می‌کاهد به یک پدیده فراتاریخی و فراجغرافیایی خیانت می‌کند.
کد خبر: ۳۴۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰ - 09April 2019

تقلیل دفاع مقدس به شعارهای ملی خیانت به یک پدیده فراتاریخی و فراجغرافیایی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، وحید یامین‌پور در مراسم بیست و ششمین سالگرد عروج ملکوتی هنرمند شهید سید مرتضی آوینی با طرح این سوال که آوینی و آنچه که او آفرید چه تاثیری حقیقی بر انقلاب اسلامی گذاشته است، اظهار داشت: برای پاسخ دادن به این سوال باید از مسئله امروز انقلاب اسلامی سخن بگوییم. زیاد از رسانه‌های معاند می‌شنویم که اقتدار و مشروعیت نخستین انقلاب اسلامی کم شده است. یعنی در این 40 سال ذره ذره این مشروعیت و اقتدار تحلیل رفته است. این ادعایی است که دشمنان و شبه‌روشنفکران سعی می‌کنند آن را در چارچوب نظریه علمی مطرح کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما به چه چیزی اقتدار می‌گوییم، گفت: اقتدار و مشروعیت انقلاب اسلامی چگونه سنجیده می‌شود که بتوان درباره آن قضاوت و داوری کرد که آیا این اقتدار و مشروعیت کم یا زیاد شده است. در مطالعات علوم سیاسی این طور گفته می‌شود که قدرت بر سه پایه زور، پول و تبلیغات استوار است. تبلیغات همان قدرت اداره افکار و تاثیرگذاری بر رفتار شهروندان است. یک حکومت برای پایدار ماندن به این سه مولفه نیاز دارد اما در طور تاریخ این سه ضریب ثابتی نداشته‌اند و هرچه به امروز نزدیک می‌شویم، ضریب مولفه سوم بیشتر از دیگر مولفه‌ها شده است.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: امروز اگر حکومتی از زور و اعمال خشونت و سرمایه کافی برخوردار باشد اما امکان اغنا و هدایت افکار شهروندانش را نداشته باشد، چون ضریب مولفه سوم بیشتر شده؛ ما می‌گوییم این اقتدار یک اقتدار شکننده است. در واقع اقتدار نیست. حکومت‌ها تا چند سال پیش خودشان را نیازمند این مولفه نمی‌دانستند.

یامین‌پور افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که گل سرسبد نهادهای انقلابی است، در تصور و تعریفی که در 10 سال اخیر از خودش پیدا کرده کاملاً رویکردهایش را تغییر داده است. تا پیش از فتنه 88، سپاه پاسداران و نهادهای انقلابی خیلی اهمیتی به مولفه سوم نمی‌دادند. تصور بر این بود که انقلاب اسلامی تا وقتی قدرت موشکی و حضور نظامی دارد، سرپاست. ولی وقتی اتفاقات اواخر دهه 80 برای ما رخ داد خیلی شفاف اهمیت هدایت افکار و مولفه سوم را درک کردند.

وی عنوان کرد: ما متوجه شدیم که دولت‌هایی بیرون مرزهای ما هستند که امکان هدایت افکار شهروندان ما را از طریق رسانه و ظرفیت‌های ارتباطی پیدا کرده‌اند و ما به این اهمیت واقف شدیم. بی شک اولین کسی که این موضوع را به بهترین نحو تذکر داد «شهید سید مرتضی آوینی» بود. یعنی آوینی معلم این حوزه از دانش در کشور ماست. چه بسا امروز ما اهمیت راهی که شهید آوینی آغاز کرد و مداوم همه ما را نسبت به آن متوجه کرد، می‌دانیم.

این استاد دانشگاه افزود: خیلی‌ها آن روز متوجه آن نبودند و خیلی‌ها هنوز هم متوجه آن نیستند. متوجه نیستند که قدرت از دل ظرفیت‌های ارتباطی می‌جوشد. چرا قدرت از دل ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه می‌جوشد؟ مگر رسانه و ظرفیت‌های ارتباطی چه می‌کنند؟ آن چیزی که شهید آوینی در مقالات سوره به آن متذکر شد این بود که ما با یک نظام ارزشی مهاجم روبرو هستیم که این قدرت را دارد که ما را بتواند منحل کند.

یامین‌پور اظهار داشت: اولین بحران نظام اسلامی ویدئو بود درحالی که شهید آوینی در یک مصاحبه بیان می‌کنند که شما اشتباهی ترسیده‌اید. آن چیزی که شما باید از آن نترسید ویدئو نیست بلکه باید کامپیوتر بترسید. این درحالی است که هیچ اینترنت و موبایل و شبکه‌های ارتباطی وجود ندارد و ایشان می‌گوید مسئله ما ویدئو نیست بلکه مسئله این است که یک جهان می‌خواهد شما را در خودش منحل کند و فهرست ارزشی را در خودش منحل کند و شما را از طریق این ظرفیت ارتباطی دچار فرسودگی نسبت به آرمان‌ها کند.

وی گفت: ما امروز با مفهوم شبکه جهانی روبرو هستیم؛ شرایطی را با آن روبرو هستیم که مرزهای هویت محلی از بین رفته است. ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم مرزهای جمهوری اسلامی در جغرافیای زمینی است چراکه این فهرست ارزشی جابه‌جا شده است. هر نظامی برای حفظ مشروعیت یک ظرفیت استدلالی دارد که شهروندان آن را بپذیرند. این مشروعیت و ظرفیت در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) است؛ این یک نظام ارزشی است. سید مرتضی آوینی اولین موذنی بود که این اذان را بر ماذنه انقلاب اسلامی خواند و گفت و همه ما را توجه داد به اینکه رسانه در حال تبدیل کردن دنیا به یک دهکده جهانی است که این دهکده جهانی یک نظام ارزشی دارد که همه سیاره تحت سیطره این نظام ارزشی خواهد بود الا انقلاب اسلامی ایران؛ چون انقلاب اسلامی ایران آغازی بر یک پایان قرار است، باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تا وقتی انقلاب اسلامی مدعی این آرمان هست، درگیری ادامه دارد و این درگیری وارد مرحله‌های دشوارتر از قبل خواهد شد. نمی‌دانم شهید آوینی امروز را پیش‌بینی می‌‎کرده یا نه اما امروز ما در اوج درگیری هستیم چون ظرفیت‌های ارتباط شناختی بسیار گسترده شده و تنها چند شبکه تلویزیونی نیست.

یامین‌پور اظهار داشت: انقلاب اسلامی مدعی است که شریک غم مظلومان است و شعار شهدا در دهه 60 همگی جهانی است و اصلاً شعار ملی نیست. کسی که دفاع مقدس را به شعارهای ملی فرو می‌کاهد به یک پدیده فراتاریخی و فراجغرافیایی خیانت می‌کند. البته در عمده فیلم‌ها و سریال‌ها و آثار تولید شده درباره دفاع مقدس، انگیزه رفتن به جبهه را دفاع از خاک عنوان می‌کنند؛ این خیانت به آرمان و خلاف واقع است. یعنی در بررسی که وصیت‌نامه‌های شده شده، بیش از 97 درصد از وصیت‌نامه‌های بررسی شده انگیزه‌های جهانی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها