گام دوم/ یادداشت/

جوانان موتور محرک توسعه کشور

تجربه نشان داده است جوانان طی ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی همواره می‌توانند به کمک نظام جمهوری اسلامی ایران بیایند، در هشت سال دفاع مقدس این جوانان بودند که در میدان‌های نبرد حاضر شدند و در برابر حمله دشمن ایستادگی کردند.
کد خبر: ۳۴۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ - 13April 2019

کشور در انتظار حرکت جوانانگروه اخبار داخلی دفاع‌‌پرس_ امیرمحمد زندی؛ یکی از راه‌های پیشرفت کشور‌ها سرمایه‎گذاری بر روی جوانان و نسل آینده آن کشور است.

جوانان به عنوان موتور محرک کشور می‌توانند نقش خوبی در پیشرفت یک جامعه داشته باشند؛ چراکه در همین دوره است که انسان می‌تواند سرنوشت خویش را رقم بزند و افق آینده خود را درخشان و یا آن را تیره و تار سازد.

در هر عصرى جوانان بیشتر مورد توجه‌اند و در شکل‌گیرى موضوعات مختلف در جوامع نقش مؤثرى ایفا می‌کنند. در کشور ما نیز تجربه نشان داده است که این جوانان هستند که طی ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی همواره می‌توانند به کمک نظام جمهوری اسلامی ایران بیایند، در هشت سال دفاع مقدس این جوانان بودند که در میدان‌های نبرد حاضر شدند و در برابر حمله دشمن ایستادگی کردند.

در بخش‎های مختلف فعالیت‎های فرهنگی، اجتماعی کشور شاهد حضور چشمگیر جوانان هستیم. با توجه به  وقوع حادثه تلخ سیل که از اوایل سال جدید دامنگیر برخی از مناطق کشورمان شد و مشکلات فراوانی را برای برخی از هموطنانمان ایجاد کرد، بسیاری از جوانان از اقصی نقاط کشورمان به صورت خودجوش وارد میدان شدند و بدون هیچ چشمداشتی تلاش می‎کنند تا دردی از آلام سیل‎زدگان را کاهش دهند.

این حضور پرشور در مناطق آسیب‎دیده کشور به تنهایی گواه بر این است که همین افراد اگر در پست‎های مدیریتی کشور سهمی داشته باشند مطمننا می‎توانند امتحان خود را به خوبی پس دهند و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که مسئولین کشور به پتانسیل جوانان بیش از پیش توجه کرده و برای کارشان ارزش قائل شوند.

همین بس که مقام معظم رهبری همواره دیدگاه مثبتی نسبت به جوانان داشتند و در بیانات خود در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها در (۱۳ تیر سال ۹۴) در مورد جوانان می‌گویند: «امروز کشور به جوان‌هایی نیاز دارد که بتوانند بازوان پرقدرتی باشند برای پیشرفت کشور، سرشار از انگیزه‌ی ایمانی، بصیرت دینی، همت بلند، جرئت اقدام، اعتمادبه‌نفس، اعتقاد به اینکه «ما میتوانیم»، امید به آینده، افق‌های آینده را روشن و درخشان دیدن، روح استغناء نه به معنای اعراض از فراگیری از بیگانگان، که این را ما هرگز توصیه نکرده‌ایم و نمی‎کنیم؛ حاضریم شاگردی کنیم پیش دیگران که از ما بیشتر بلدند روحیه‌ی استغناء از تأثیرگذاری، تحمیل و سوءاستفاده‌ از انتقال دانش که امروز در دنیای دانشمند که دنیای قدرت استکباری است این معنا رایج است -این روحیه‌ی استغناء باید در جوان وجود داشته باشد، روحیه‌ی فهم درست از موقعیت کشور که ما در کجا هستیم و به کجا می‎خواهیم برسیم و چگونه می‎توانیم این راه را طی کنیم که در بیانات امروز این اساتید، نکات روشنی در این زمینه حقیقتا وجود داشت- قاطع بودن در برابر دست‌اندازی، تجاوز و خدشه دار کردن استقلال ملی؛ ما به جوان‌هایی با یک‌چنین روحیه‌هایی نیاز داریم. این روحیه‌ها را، این امتیازات را استاد‌ها می‎توانند در نسل جوان مشغول تحصیل و علم‌آموز کشور، القا کنند و تزریق کنند و به‌وجود بیاورند؛ استاد این است؛ البته با روش، با منش، نه با درس اخلاق.»

در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مقام معظم رهبری تمرکز عمیقی بر روی جوانان دارند، زیرا آن‌ها باید آگاه و بر اقدامات و دستاورد‌های انقلاب مسلط شوند، همچنین باید جوانان به میدان بیایند و مسیر انقلاب را ادامه بدهند، زیرا از این پس عمر نسل اول و دوم انقلاب به آخر می‌رسد و جوانان باید خود راه انقلاب را ادامه دهند و یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کشور توجه به قشر جوان به ویژه نخبگان است و باید شخصیت و مسوولیت‎پذیری افراد اولویت اول برای استخدام و بکارگیری آن‌ها ملاک شود تا همه شرایط رشد برای همه جوانان فراهم شود.

رسالت بیانیه گام دوم انقلاب نقش کاربردی دارد که امید را به ویژه در بین جوانان ترویج می‌کند، بنابراین اگر جوانان مستعد در بدنه نظام به کار گرفته شوند با پشتوانه تجربه بزرگتر‌ها می‌توانند با روحیه انقلابی و جهادی بسیاری از مشکلات را حل کنند. جوانان باید پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن باشند و در برابر دیوار محاصره اقتصادی مقابله کنند و با نشانه گرفتن پایگاه‌های تبلیغاتی دشمنان، جلو شبهه و فساد را بگیرند و نهال امید را در جامعه پرورش دهند.

مقام معظم رهبری در این بیانیه پنج مرتبه به جهاد و ۴۰ مرتبه به جوان اشاره کرده‌اند، بنابراین ریشه‌ای‌ترین جهاد در این است که ترس و یاس را از مردم دور کرده و نهال امید را در دل آن‌ها بکاریم و این موضوع نیز وظیفه جوانان است. این بیانیه یک سند بالادستی است که باید به عنوان سرلوحه کار روزانه در برنامه‌های مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز اداری و مردمی مطرح شده و مفاتیح‌التمدن ما باشد.

بیانیه رهبری بسیار شفاف است و اجزای این بیانیه بخش‌های مختلف آن را توضیح می‌دهد و تفسیر می‌کند. اقدامی که لازم است دستگاه‌های تصمیم‎گیر، کانون‌های تصمیم‎ساز در کشور انجام دهند، این است که متناسب با اجزای این بیانیه دستورکار و نقشه راهی تهیه کنند و در این نقشه راه حرکت جوانان کشور را به بهترین شکل ترسیم کنند؛ اکنون وقت تنظیم برنامه‌ها، دستورکار‌ها و چشم‎انداز‌ها است که این مهم به عهده دستگاه‌های مسئول است که کار را به نحو احسن انجام دهند.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار