گام دوم/ یادداشت/ 23

زمان تمرکز بر ظرفیت‌های استفاده نشده فرا رسیده است

دهه پنجم انقلاب زمان تمرکز بر دستاوردها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استفاده نشده است که در صورت تحقق آن باید رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم..
کد خبر: ۳۴۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱ - 14April 2019

زمان تمرکز بر ظرفیت‌های استفاده نشده فرا رسیده استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده، علی‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت شانزدهم آن را در ادامه می‌خوانید.

تمرکز بر ظرفیت‌های استفاده نشده

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیانیه گام دوم با اشاره به فرصت‌ها متعدد مادی، وجود نیروهای کارآمد و پرانگیزه و تمرکز بر ظرفیت‌های استفاده نشده و بهره‌برداری از آن می‌فرمایند: «به‌جز این‌ها، فرصت‌های مادی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل می‌دهد که مدیران کارآمد و پرانگیزه و خردمند می‌توانند با فعال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمدهای ملی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند.

ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای هفت درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن 15 همسایه با 600 میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصل‌خیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است.

گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده ‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اول جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ دوم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده ‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد.»

مسیر توسعه و پیشرفت نیاز به چشم‌اندازی دارد تا برای تدوین برنامه‌هایی که باید ما را به هدف برساند سریع‌تر حرکت کنیم. رهبر انقلاب در عبارات مختلف خود بر فهرست کردن توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها تاکید داشته‌اند. در بخش مادی نیز نیازمند این هستیم تا ردیفی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند برای کشور تولید ثروت کند تهیه شود. خوشبختانه ایران از نظر منابع طبیعی و ذخایر و تنوع معادن غنی است. نیروی انسانی متعهد و کارآمدی باید باشد تا با استفاده از یک برنامه مدون با بهره‌برداری از این نعمات درآمدهای ملی را افزایش داده و سطح رفاه شهروندان ایران را بالاتر ببرد.

هر چقدر رفاه عمومی بیشتر شود و قدرت خرید مردم بالاتر برود مسلما آرامش و امنیت روانی جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند. اعتماد به نفس حاصل از این سیاست باعث می‌شود جامعه مشکلات بعدی را به راحتی برطرف کنند.

کشوری که در استفاده نکردن از سرمایه‌های انسانی و مادی خویش تا این اندازه کاهلانه رفتار کرده که از این نظر در مقام اول باشد نباید انتظار داشت که در رقابت توسعه یافتگی اول باشد. این معضل بزرگ جز با حضور جوانان پر انگیزه و دغدغه‌مند حل نخواهد شد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین راستا می‌فرمایند: «شما جوانان مومن و پر تلاش خواهیئ توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید.» نکته روشن این فراز از بیانیه این است که رهبر انقلاب راکد ماندن ثروت ملی را نه مشکل که عیب بزرگ خوانده است. چرخ معیوب اقتصاد و فرهنگ ناشی از همین بی‌تدبیری‌ها است که منجر به سرکوب استعداد نیروی جوان و القای حس ناامیدی در آنها شده است.

نسل تازه نفس و جوان کشور که اکثر قریب به اتفاق آنها مومن و انقلابی و غیرتمند هستند و با همه توان پای آرمان‌های نظام اسلامی ایستاده‌اند، می‌توانند با تمرکز بر دستاوردهای گذشته، ایجاد فرصت‌ها و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود راه توسعه کشور را هموار و با ریل گذاری مناسب چرخ اقتصاد و فرهنگ را در مسیری که باید قرار دهند.

ایران اسلامی باید در همه بخش‌ها چون فرهنگ، سیاست، اقتصاد علم و فناوری و صنایع دفاعی و نظامی با هم پیشرفت کند و هر گونه نقص و عقب و ماندگی در این بخش‌ها کشور را با مشکل مواجه می‌کند. مطالبه اکید رهبری این است که جوانان باید با همه توان، با ایمان قلبی و اعتقاد و التزام به مبانی انقلاب اسلامی بدون کوچکترین ترش و واهمه از عناد دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی به استخراج ثروت ملی مشغول شوند و از قبل آن رشد و شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی را رقم بزنند.

ادامه دارد ...

نظر شما
پربیننده ها