حسن شیردل:

«ساره» قصه زنی است که دوراندیشی خاصی در زندگی داشت

نویسنده «ساره» گفت: این کتاب بر خلاف سایر آثاری که از زبان همسر شهید به زندگی شهید می‌پردازد، قصه زنی را روایت می‌کند که مقاومت و دوراندیشی خاصی در زندگی‌اش داشت.
کد خبر: ۳۴۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ - 13April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حسن شیردل از نویسندگان جوان مازندرانی است، که با همکاری برادرش حسین شیردل کتاب «ساره» را به نگارش در آورده است.

وی در گفت‌وگو با میزان، توضیحاتی درباره این اثر ارائه کرده است.

«ساره» چگونه کتابی است؟

ما از بچه‌های مازندران هستیم و طرحی را به اجرا در آوردیم که بیشتر برای رزمنده‌ها بود.

ما برخلاف کار‌هایی که پرداختن به همسر شهید بخاطر همسر شهید بودن، بود در «ساره» ایده‌ای را اجرایی کردیم که تاکنون انجام نشده بود.

سعی ما این بود که کسی را پیدا کنیم که بیوگرافی و خاطرات خودش را بنویسیم. در حقیقت «ساره» درباره خاطرات ساره نیکخو که همسر سردار علی خداداد به شمار می‌رود، است و نه خاطرات شهید.

ما در پرداختن به ساره نیکخو همچون مصاحبه با یک رزمنده عمل کردیم و از وی پرسیدیم که پدر و مادرش که بوده؟ و شروع کار هم با معرفی مادربزرگ ساره نیکخو بسیار جالب بود چراکه وی کسی بود از نقشه‌ای که تنها خط بود، تمام مکان‌های محله را شناسایی می‌کرد.

چه ویژگی از ساره نیکخو در این کتاب برجسته است؟

«ساره» زندگی فرمانده جنگی و تحمل آدمی که مدام در جنگ بود، است. در حقیقت داستان مقاومت ساره نیکخو و دوراندیشی که در زندگی‌اش داشت، از مهم‌ترین ویژگی این کتاب است.

در این کتاب آنچه به چشم می‌آید دوراندیشی یک زوج برای آینده‌شان است.

ما در «ساره» صرفا روی همسر شهید تمرکز داشته‌ایم و صرفا بیوگرافی از فردی را نوشته‌ایم که هیچ ربطی به شوهرش ندارد.

خاطرات این کتاب مربوط به کدام بخش از زندگی ساره نیکخوست؟

«ساره» با دوره کودکی ساره نیکخو آغاز می‌شود و بعد با آشنایی با همسر، بچه‌دار شدن و ... پیش می‌رود و شهید به عنوان شخصیت غیرمحوری در روایت خود را نشان می‌دهد. داستان تا زمان سامان بخشیدن به فرزندان ادمه پیدا می‌کند.

این مصاحبه‌ها چقدر زمان برد؟

ما حدود ۳۷ ساعت مصاحبه با ساره نیکخو داشتیم و یکسال و نیم طول کشید تا کتاب نوشته شود.

تمام بخش‌های کتاب واقعی هستند؟

حتی یک کلمه اضافه نشده است و تمام سعی‌مان را کرده‌ایم که حتی زوایای خالی کار را نیز مورد توجه قرار دهیم.

اتفاقی که در خاطره‌نویسی در حال روی دادن است این است که ما به سمت رمان‌نویسی یا ناداستان بودن پیش می‌رویم یعنی سندیت کار در حال اضافه شدن است. اضافه کردن برخی از تصاویر به آنچه خاطره‌گو مطرح می‌کند در کار کاملا مشخص است و نشان می‌دهد نویسنده نگاه تنظیم شده داشته است و نمی‌توان فکرش را برای تخیل داستان اضافه کند.

مصاحبه با خانم نیکخو چطور بود؟

بعد از سی و هفت ساعت مصاحبه به نیکخو گفتم که من و بردارم به عنوان نویسندگان کار می‌خواهیم از اول گفتگو‌ها را آغاز کنیم و جالب بود که ساره نیکخو هم خیلی با حوصله پیش می‌رفت. این رویه تا حدی بود که وقتی مخاطب کتاب را می‌خواند فکر می‌کند مصاحبه‌کننده با نیکخو، یک زن است، زیرا وی بسیار راحت، صادق و با نظم خاصی مطالب را بازگو می‌کرد.

مهم‌ترین شاخصه این کتاب چیست؟

ما در این کار سعی کردیم زبان بومی مازندرانی را حفظ کنیم و با معنا کردن هر کلمه تلاش داشتیم فضایی را ایجاد کنیم که مخاطب بفهمد «ساره» کتابی از یک مازندرانی است.

ما برای اولین بار زبان بومی را وارد خاطره‌نویسی کردیم و شاید به همین دلیل هم باشد که این کتاب اینقدر دیده شد.

چطور شد «ساره» را به نشر شهید کاظمی ارائه کردید؟

ما دلمان می‌خواست کتاب را به ناشری که بتواند از پس این ایده برآید، بسپاریم و به همین دلیل هم آن را به انتشارات شهید کاظمی که چهار سال هم ناشر نمونه شده بود، ارائه کردیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها