وزیر کشور در صحن علنی مجلس:

دوره بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده باید کوتاه شود

وزیر کشور خواستار ادامه همکاری همه دستگاه‌ها در خصوص رفع مشکلات ناشی از سیل اخیر شد.
کد خبر: ۳۴۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ - 14April 2019

جا به جایی جمعیت در 250 روستا کشوربه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع‌پرس، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور در ادامه بررسی و رسیدگی به زوایای سیلاب‌های اخیر در کشور اظهار داشت: به واسطه بروز بحران سیل اخیر در کشور که منجر به خرابی منازل و محل کار مردم این مناطق شد، ۲۵ استان درگیر سیلاب‌ها شدند.

وی تلاش در خصوص نجات جان مردم مناطق سیل زده را مهم‌ترین وظیفه وزارتخانه متبوعش عنوان کرد و افزود: در اولین ساعات اولیه بروز این بحران ما تمام توجه را به جابجایی مردم مناطق سیل زده به خارج از مناطق درگیر سیلاب‌ها معطوف کردیم که بر این اساس توانستیم با جابجایی جمعیت در ۲۵۰ روستا، میزان خسارات جانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

وزیر کشور با توجه به این نکته که میزان بارندگی‌ها و سیلاب‌ها در قیاس با کیزان بارندگی‌ها وسیلاب‌های سال‌های گذشته در کشور بی سابقه بوده است، گفت: اینکه رودخانه کرخه که هزار متر مکعب در ثانیه به یکباره توانست در ثانیه‌ای بالغ بر ۲ هزارو ۸۰۰ متر مکعب آب در خود جای دهد، نشانگر حجم وسیع سیلاب‌های اخیر در کشور است.

این مقام مسوول با اشاره به گستردگی بحران در سیلاب اخیر تصریح کرد: به صراحت میتوان گفت که اگر کمک‌های همه جانبه مردم، دستگاه‌های مختلف کشور و به خصوص نیرو‌های خدوم مسلح نبود، قطعا مشکلات قابل حل نبود.

وی با توجه به نقش مهم نیروهای مسلح در کاهش مشکلات مردم مناطق سیل زده، گفت: در حقیقت یکی از عوامل مهمی که توانست معضلات به وقوع پیوسته به واسطه سیلاب های اخیر در استانهای درگیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، هماهنگی مسوولان و به خصوص یکپارچگی نیروهای مسلح در بهبود شرایط بود. در حالی که 25 استان و چهار هزار و 400 روستا درگیر سیل بود اما تلاش همه جانبه نیروهای مردمی و نیروهای مسلح برای کم شدن دغدغ های مردم مناطق آسیب دیده قابل توجه و قابل تقدیر است.

این مقام مسوول با بیان اینکه بیشترین خسارات به واسطه حجم گسترده میزان بارش متحمل استان خوزستان شد، گفت: لایروبی رودخانه‌ها، کنترل سیلاب، جلوگیری از دست اندازی به منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه مهم ترین اقدامی است که باید بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور با اشاره به توصیه های وزارتخانه متبوعش و ستاد مدیرت بحران به عموم مردم مبنی بر کاهش آثار مخرب ناشی از سیلاب های اخیر، تصریح کرد: از عموم مردم و به خصوص مردم مناطق سیل زده تقتضا دارم توصیه های مطرح شده را جدی بگیرند؛ چراکه هنوز این حادثه به طور کامل ریشه کن نشده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تمام توجه مسوولان به تلاش برای کاهش مشکلات مردم مناطق سیل زده معطوف شده است، گفت: اولین جلسه مقدماتی به منظور بررسی خسارات ناشی از سیلاب های اخیر را با دستگاه‌های مختلف برگزار کردیم که تشکیل کمیته‌ بررسی خسارات و همچنین کمیته‌ نوسازی و بازسازی مساکن، ماحصل و خروجی این جلسه بود که ما عقیده داریم میتواند در کاهش کشکلات جاری نقش مهمی ایفا کند.

این مقام مسوول سخات و ساز در مسیر رودخانه و سیلاب ها در سال های گذشته را بزرگترین اشتباه عنوان کرد و گفت: نباید تمام توجه ها به ساخت وسازها در مسیر های رودخانه های در شهرستانهای مشور معطوف شود؛ چرا که در تهران نیز با ساخت برج هایی در مسیر رودخانه ها و گسل ها اقدامات خطرناکی را مرتکب شده ایم.

رحمانی فضلی در ادامه ضمن قدردانی از نیروهای مردمی و مسوولان و به خصوص امدادگران جمعیت هلال احمر در خصوص اقدام برای کاهش مشکلات مردم مناطق سیل زده، گفت: فعال کردن موکب های اربعین در مناطق آسیب دیده یکی از اقدامات مهمی بود که میتواند تا حدودی تسکین دردهای مردم آسیب دیده باشد. از تعداد موکب های فعال شده در این مناطق حدود دویست موکب، روزانه چهارصد هزار غذا بین مردم سیل زده توزیع می‌کنند که این امر با همکاری و کمک های مردمی محقق شده است.

وی با اشاره به گستردگی خسارات وارده به مناطق سیل زده از مجلس شورای اسلامی به شدت خواستار توجه ویژه نسبت به افزایش میزان اعتبارات لازم برای مواجه با هرگونه حوادث غیرمترقبه در کشور شد؛ چراکه این مقام مسوول بر این عقیده است که بودجه کنونی به هیچ عنوان نمیتواند خسارات وارده به استانهای درگیر سیلاب های اخیر را جبران کند.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار