حجت‌الاسلام رئیسی:

آزمون و خطا از دستگاه قضایی پذیرفته نیست

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آزمون و خطا از دستگاه قضایی پذیرفته نیست، گفت: قضات شریف که اکثریت بدنه قوه قضاییه را تشکیل می‌دهند، باید اولین مدعیان علیه فساد و نارسایی در دستگاه قضایی باشند.
کد خبر: ۳۴۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ - 15April 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نشست مشورتی با قضات دادسرای دیوان عالی کشور و دادگاه عالی انتظامی قضات در اجرای اصل ۱۶۲ قانون اساسی برای انتخاب رئیس دیوان عالی کشور، ضمن تبریک ایام و اعیاد ماه معظم شعبان و آرزوی بهره‌مندی از فیوضات و برکات این ماه، اظهار داشت: تمام هویت، تلاش، رشد و تعالی ما در گرو عنایات خاصه اهل بیت (ع) است که از طریق ادعیه و اذکار میسر می‌شود و نباید فراموش کنیم که ارتباط ما با خاندان عصمت و طهارت (ع)، یک ارتباط معمولی نیست و برای پیشرفت و تعالی خود، نیازمند تمسک به وجود نورانی آن بزرگواران هستیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در سیر الی الله، حق توقف و عقبگرد نداریم بلکه فقط باید پیشرفت کنیم، خاطرنشان کرد: حیات یک سازمان نیز مانند حیات و بالندگی یک انسان در گرو تحول دائمی و مستمر است. در سازمان قضایی کشور نیز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون گام‌هایی برداشته شده و افراد بزرگی در این مجموعه فعالیت کرده اند. ما در نقطه فعلی ایستاده ایم و با وجود همه زحمات و تلاش‌های قابل تقدیر، همچنان تا نقطه آرمانی و مطلوب فاصله داریم.

وی، قوه قضاییه را جوانی برومند توصیف کرد که اجازه هیچ آزمون و خطایی ندارد و افزود: امروز قوه قضاییه باید چهار دهه تجربه پربار خود در کنار تلاش‌های بزرگانی از جمله شهید آیت‌الله دکتر بهشتی را چراغ راه آینده کند و همه با نصب‌العین قرار دادن مفاهیم عالی و والایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب بنده مرقوم فرمودند، باید در گام دوم انقلاب بتوانیم انتظار مردم را که اجرای عدالت و احقاق حق است، برآورده سازیم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت‌های درون دستگاهی، گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی انجام گرفته که لازم بوده، اما کافی نیست. آنچه به آن نیاز داریم، حرکت تحولی است منتها این حرکت، بدون برنامه، راهبرد، چشم‌انداز و زمانبندی امکان پذیر نیست. معتقدم که تحول بخشنامه‌ای و متکی بر سخنرانی، غیرقابل تحقق است. البته نوشتن و انتشار و انتقال موضوعات، در جای خود ایرادی ندارد، اما آنچه موجب تحول می‌شود، اقدامات عینی و عملی است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر لزوم تقویت «انگیزه»، «اندیشه» و «تلاش جهادی» برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی تصریح کرد: آنچه در مسیر تحول برای ما اهمیت فوق العاده‌ای دارد و شاید بتوان گفت: در بالاترین درجه اهمیت است، اعتماد عمومی است. امروز اعتماد مردم به نظام و کارآمدی دستگاهها، مهمترین مولفه امنیت ملی است و ارتقای سطح امنیت و اقتدار کشور در گرو افزایش اعتماد است. همه اجزای قوه قضاییه در مقام نظر و عمل باید گام‌هایی مصمم برای افزایش اعتماد عمومی بردارند و از ارائه نظرات و پیشنهادات خود دریغ نورزند.

وی با بیان اینکه اصالت حکم، متعلق به ذات مقدس حضرت احدیت است و به همین دلیل، شأن قضاوت، شأنی خطیر و از اوصاف ممتاز انبیای الهی و ائمه معصومین (ع) به شمار می‌آید، آن را مصداق خلافت الهی دانست و خطاب به قضات حاضر تاکید کرد: در این جایگاه باید تلاش کنید که حقیقتا آنچه مورد رضای الهی است رقم بزنید و بر همین مبنا، اولین مدعیان علیه فساد، نارسایی و کژی در قوه قضاییه باید خود قضات شریف باشند که قاطبه نیرو‌های دستگاه قضایی را تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام رئیسی برای قضات و کارکنان قوه قضاییه، توفیق الهی و بهره مندی از برکات و مواهب ماه شعبان و رمضان را آرزو کرد و یادآور شد: ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی رئیس محترم دیوان عالی کشور، در اجرای اصل ۱۶۲ قانون اساسی و انتصاب رئیس جدید دیوان از قضات بزرگوار دادسرای دیوان عالی کشور می‌خواهم که نظرشان را در مورد گزینه‌های پیشنهادی خود به صورت مکتوب اعلام کنند و در اولویت‌های خود، معیار‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب از جمله انقلابی گری را مدنظر قرار دهند. البته باید توجه داشت که انقلابی گری به معنای عمل بی حساب نیست بلکه عقلانیت، برنامه ریزی و آینده نگری در دل انقلابی گری وجود دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها