گریفیتس: ادامه جنگ مانع رسیدن به راه‌حل سیاسی بحران یمن می‌شود

نماینده سازمان ملل در امور یمن در نشست شورای امنیت خواستار توقف جنگ ائتلاف سعودی شد و گفت که «ادامه جنگ یمن مانع دستیابی به حل سیاسی بحران این کشور می‌شود».
کد خبر: ۳۴۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱ - 15April 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره اوضاع یمن و ادامه جنگ در این کشور و همچنین توافق سوئد سخنرانی کرد.

گریفیتس با بیان اینکه درد و رنج ملت یمن در سایه ادامه جنگ ائتلاف سعودی افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: ادامه جنگ مانع رسیدن به حل سیاسی بحران یمن می‌شود.

وی افزود: طرف‌های یمنی طرح استقرار مجدد نیرو‌ها در الحدیده (بازچینی و جابجایی نیرو‌های محلی در الحدیده به جای نیرو‌های انصارالله) پذیرفتند.

نماینده سازمان ملل در امور یمن افزود: «باید در اجرای توافق الحدیده پیشرفت‌هایی صورت بگیرد و به مرحله بعدی این توافق منتقل شویم».

وی تاکید کرد که «باید به زودی شاهد پیشرفت توافق الحدیده باشیم و زمینه را برای آغاز رایزنی‌های سیاسی پس از پیشرفت در پرونده الحدیده فراهم کنیم».

پیشتر نیز سازمان ملل اعلام کرده بود که ۲ طرف درگیر در یمن در زمینه مرحله اول طرح استقرار مجدد نیرو‌ها در الحدیده به توافق دست یافتند؛ طرحی که رئیس کمیته هماهنگی در زمینه استقرار مجدد نیرو‌ها ارائه کرده است.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن ۱۵ آذر ماه سال گذشته در شهر استکهلم سوئد با ریاست گریفیث به مدت یک هفته میان انصارالله و نمایندگان دولت مستعفی یمن برگزار شده بود.

نزدیک به چهار ماه از توافق صلح سوئد برای توقف جنگ در یمن می‌گذرد، اما ائتلاف سعودی-اماراتی با عدم پایبندی به بند‌های این توافق از جمله توافق الحدیده، همچنان بر طبل جنگ و درگیری در یمن می‌کوبند و جنگنده‌های آن روزانه مناطق مختلف این کشور حتی مناطقی که بر آن توافق شده است، بمباران می‌کند.

با اینکه طرف‌های درگیر در یمن در مذاکرات سوئد در دسامبر گذشته (آذرماه ۹۷) به توافقی بر سر آتش‌بس در الحدیده و عقب‌نشینی نیرو‌ها از آن دست یافته بودند، اما این توافق هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، چون موضوع عقب‌نشینی نیرو‌های ۲ طرف با موانعی روبروست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار