در آستانه رونمایی از طرح ترامپ برای فلسطین انجام شد؛

نامه سران سابق اروپا برای رد طرح «معامله قرن»

در آستانه رونمایی از طرح دونالد ترامپ، درباره مناقشه فلسطین موسوم به «معامله قرن»، تعدادی از مقامات و سران برجسته سابق اروپا در نامه‌ای سرگشاده، خواستار رد طرح صلح آمریکا در صورت شامل نشدن راهکار 2 دولتی شدند.
کد خبر: ۳۴۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱ - 16April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از جوان آنلاین، در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند با ارائه طرح جنجالی خود به مناقشه فلسطین و اسرائیل پایان دهد، مفاد این طرح یکجانبه که تنها منافع صهیونیست‌ها را تأمین می‌کند از سوی کشور‌های غربی هم مورد استقبال قرار نگرفته است و مقامات اروپایی مخالف چنین طرحی هستند.

۲۵ وزیر خارجه سابق، شش نخست‌وزیر پیشین و 2 دبیرکل سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نامه‌ای که برای روزنامه انگلیسی «گاردین» ارسال کردند، نوشتند: «زمان آن رسیده که اروپا به اصول بنیادین خود برای صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پایبند باشد». به نوشته گاردین، این مقامات و سران سابق اروپایی ضمن محکوم کردن اقدام یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تدوین و تحمیل معامله قرن به فلسطینی‌ها، گفتند که راهکار دودولتی باید اجرا شود تا هر 2 طرف بتوانند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

در این نامه با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا از سیاست دیرین خود در قبال قدس و فلسطین فاصله گرفته است، تأکید شده که اروپا باید هر طرحی را که شامل ایجاد دولت فلسطینی مستقل، در کنار اسرائیل، به پایتختی مشترک قدس اشغالی نباشد، رد کند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: «واشنگتن در قبال گسترش شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری بی‌تفاوتی آزاردهنده‌ای از خود نشان داده و با قمار کردن روی امنیت و ثبات کشور‌های واقع در دروازه اروپا، صد‌ها میلیون دلار از کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها را قطع کرد».

سران سابق اروپایی با درخواست از اتحادیه این قاره برای «هوشیاری و عمل استراتژیک» در زمان رونمایی ترامپ از طرح معامله قرن، نوشتند: «باور داریم طرحی که دولت فلسطین را به نهادی فاقد استقلال، پیوستگی ارضی و کارایی اقتصادی تقلیل می‌دهد، شدیداً موجب شکست اقدامات پیشین برای برقراری صلح، نابودی راهکار 2 دولتی و آسیب جدی به آرمان صلح پایدار بین فلسطین و اسرائیل می‌شود». این نامه روز یک شنبه به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تعدادی از وزرای خارجه کشور‌های عضو ارسال شد. نخست‌وزیران پیشین فرانسه، سوئد، ایتالیا، بلژیک و رومانی و همچنین «خاویر سولانا» و «ویلی کلاس» دبیران کل پیشین ناتو و «جک استراو» وزیر خارجه پیشین بریتانیا از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.

این نامه درحالی نوشته شده است که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که جزئیات معامله قرن اواخر بهار یا اوایل تابستان ارائه خواهد شد. این طرح که از سال گذشته در دستور کار مقامات واشنگتن قرار گرفته است، با مخالفت بسیاری از کشور‌ها و حتی اروپایی‌ها روبه‌رو شده است. کشور‌های اروپایی به دنبال راهکار 2 دولتی برای پایان دادن به مناقشه فلسطین هستند، اما طرح آمریکا تنها به نفع رژیم صهیونیستی است و تشکیل دولت فلسطینی را نادیده گرفته است. این مسئله نه تنها درگیری در سرزمین‌های اشغالی را پایان نمی‌دهد بلکه می‌تواند به تشدید تنش در منطقه منجر شود، چرا که فلسطینی‌ها و جهان اسلام حاضر به تن دادن به این طرح شوم آمریکا نیستند.

دونالد ترامپ حامی رژیم صهیونیستی است و در 2 سال گذشته خدمات زیادی برای خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم انجام داده است. ترامپ سال گذشته به‌رغم مخالفت‌های جهانی، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی انتقال داد و ماه گذشته میلادی در اقدامی جنجالی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی در خاک سوریه را به رسمیت شناخت؛ اقدامی که موجی از مخالفت‌ها را در جهان به راه انداخت. بر اساس گزارش برخی رسانه‌های عربی، ترامپ برای اینکه کشور‌های عربی منطقه را با معامله قرن همراه کند، حاضر شده است میلیارد‌ها دلار به برخی رژیم‌های عربی رشوه پرداخت کند. این طرح آمریکا تاکنون از سوی هیچ کشوری حمایت نشده است و حتی کشور‌های غربی مخالف چنین طرحی هستند. ترامپ سعی دارد با معامله قرن امنیت اسرائیل را بیش از پیش تضمین کند، اما با توجه به مخالفت شدید فلسطینی‌ها، رونمایی از این طرح، می‌تواند منطقه را وارد بحران‌های جدیدی کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها