سیدرضا میرکریمی مطرح کرد؛

قدرت‌نمایی فرهنگی جشنواره جهانی فجر در برابر دشمنان ایران

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال در جشنواره بیش ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان خواهیم داشت که یک قدرت‌نمایی فرهنگی در برابر کسانی است که می‌خواهند بگویند ایران یک کشور منزوی و ناامن است.
کد خبر: ۳۴۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ - 16April 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر این جشنواره در سالن سینما چارسو برگزار شد.

میرکریمی تقارن این جشنواره با نیمه شعبان را اتفاق خوبی دانست و اظهار داشت: با هموطنان عزیزی که در ارتباط با سیل آسیب دیدند ابراز هم‌دردی و احساس نزدیکی می‌کنیم. به همین دلیل جشنواره امسال با امضای تفاهم‌نامه‌ای با جمعیت هلال احمر، سفیر مهربانی شد و تمام عواید بلیت‌فروشی و محصولات، به سیل‌زدگان اختصاص یافت.

وی باران را یک رحمت الهی دانست و گفت: کشور ما که تشنه آب بود، کمی سیراب شد. به مناسبت همزمانی با نیمه شعبان نیز برنامه‌ای را با کمک شهرداری‌ها داشته و سعی می‌کنیم فضای عمومی را در برخی از نقاط تغییر دهیم تا شهروندان بیشتر با سینما آشنا شوند.

دبیر جشنواره افزود: سال گذشته جشنواره پر رونق و پر خبری داشتیم که موجب افزایش همت تیم اجرایی جشنواره شد. دبیرخانه ما چهار سال پیاپی فعالیت دارد و مهمانان را رصد می‌کند. البته که سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات مثل تحریم وجود داشت که بسیاری از مناسبات فرهنگی را تحت تاثیر قرار داد.

میرکریمی افزود: ما برای جذب فیلم و حق نمایش فیلم‌ها و مرسولات پستی و خرید بلیت و بسیاری موارد با مشکلاتی روبرو شدیم که حاصل تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه بود که عنوان می‌شود تحریم سیاسی است درحالی که تحریم فرهنگی نیز هست.

وی از تامین بخشی از بودجه جشنواره از منابع سینمایی و حامیان خبر داد و گفت: آقای انتظامی ریاست سازمان سینمایی اعتقاد به جشنواره جهانی فجر دارند و ما غیر از پنج میلیارد بودجه جشنواره مجبور به تامین منابع دیگری شدیم چراکه جشنواره سال گذشته با بودجه هشت میلیاردی این رویداد برگزار شد.

دبیر جشنواره جهانی فجر ادامه داد: برخی از حمایت‌ها از اهداء چند بلیت هواپیما شروع شد تا حمایت‌های کلان که کسی نخواست اسمی از آن‌ها درج شود. علیرغم این مشکلات که عزم ما را راسخ می‌کند امسال با جشنواره خوبی همراه هستیم به طوری‌که بیش ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان خواهیم داشت که یک قدرت‌نمایی فرهنگی در برابر کسانی است که می‌خواهند بگویند کشورمان منزوی و ناامن است.

میرکریمی گفت: جشنواره امسال ۲ هزار فیلم دریافت کرده که ۵۳ فیلم از ۶۴ کشور در آن نمایش داده می‌شود. ۲ فیلم بلند و ۱۰ فیلم کوتاه برای اولین بار در جشنواره نمایش داده می‌شود. ۲۷ فیلم اولی در بخش‌های مختلف داریم. گرامیداشت «علی‌اکبر صادقی» و نمایش شش فیلم انیمیشن ایشان نیز انجام خواهد گرفت.

وی از توجه به آثار دهه ۶۰ به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب خبر داد و گفت: آثار دهه ۶۰ و فیلم‌هایی که در دوره خودشان فیلم‌های مطرحی بوده‌اند را نمایش خواهیم داد مثل فیلم «دونده» اولین فیلم ایرانی بعد از انقلاب که وارد عرصه جهانی شد یا فیلم «دیده‌بان» که به عنوان اولین فیلمی که از دفاع مقدس به عرصه‌های جهانی راه یافت.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: جشنواره امسال، جشنواره انتقال تجربه است که برنامه‌های مفصلی در این زمینه داریم. «سینمای سعادت» و «مسابقه» بخش اصلی برنامه ماست.

میرکریمی از تغییر نام بخش «زیتون‌های شکسته» خبر داد و گفت: این بخش که به موضوع بحران‌های منطقه در سوریه، عراق، یمن و فلسطین می‌پرداخت امسال به دلیل آثار خوبی که حضور پیدا کردند با نام «شاخه‌های زیتون» تغییر نام پیدا کرد. این بخش، آثار برجسته و شاخصی دارد که دریچه‌ای برای نمایش به جهان است.

وی به حضور آثار چینی در جشنواره امسال اشاره و تاکید کرد: چین باید مقصد آینده سینمای کشورمان باشد که امسال در این بخش نیز آثار خوبی خواهیم داشت.

دبیر جشنواره از تلاش برای محافظت از آیین‌نامه جشنواره خبر داد و افزود: ما یک تیم ۲۰۰ نفره هستیم که طی این چند سال با همدیگر همکاری می‌کنیم و دستخوش تغییر و تحولات نبودیم چراکه معتقدیم کسی که می‌خواهد به ما فیلم بدهد باید بداند با چه کسی ارتباط دارد. به همین خاطر جوایز جشنواره همان جوایز سال‌های گذشته است. بنیاد «نت‌بگ» جوایز را پرداخت خواهد کرد و امسال نیز جوایز «محمد امین» به فیلمی که گرایش به اخلاق با تعاریف دینی داشته باشد، اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار