سال سختی که «برهانی مرند» باید پشت سر بگذارد

«نادر برهانی مرند» که در سال 1397 در کسوت دبیری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر موفق عمل کرده بود، بار دیگر این مسئولیت را عهده‌دار شد تا در سال 1398 نیز قطار جشنواره سی و هشتم فجر را هدایت کند. وی به دلیل عملکرد مثبت خود در سال گذشته، برای موفقیت بیشتر سال سختی را پیش رو خواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷ - 20April 2019

سال سختی که «برهانی مرند» باید پشت سر بگذاردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بعد از تجربه موفقیت‌آمیز «نادر برهانی‌مرند» در کسوت دبیری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با حکم مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سکان هدایت جشنواره سی و هشتم از سوی به وی سپرده شد تا بار دیگر شاهد جشنواره‌ای موفق باشیم.

برهانی‌مرند در جشنواره سی و هفتم ثابت کرد که می‌تواند از پس سلایق مختلف اهالی هنر و علاقه‌مندان به تئاتر برآید، هرچند چنین امری به طور مطلق امکان‌پذیر نیست اما تا حد زیادی این امر مهم تحقق پیدا کرد. تعامل حداکثری با اصحاب رسانه، پاسخ‌گویی و حضور در اجراها و سالن‌های نمایش از ویژگی‌های برهانی‌مرند بود که در جای خود قابل تقدیر است.

همچنین توجه به تناسب نام فجر برای جشنواره تئاتری که در ایام پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و 40 سالگی این رویداد بزرگ ملی جای تحسین دارد. وجود بخش 40 سالگی انقلاب در جشنواره 37 تئاتر فجر در حالی که هیچ‌یک از جشنواره‌های بین‌مللی که در سال 97 برگزار شدند در این مورد اقدامی نکردند قابل تامل است. گویا تنها برهانی‌مرند از 40 سالگی انقلاب با خبر بود و دبیران دیگر از این موضوع ـ که برای آنها اهمیتی نداشت ـ بی‌خبر بودند.

با توجهی که برهانی‌ مرند نسبت به انقلاب و 40 سالگی آن داشت انتظار این بود که بدخواهان که در میان اهالی هنر متاسفانه کم و بیش دیده می‌شود، با سنگ اندازی‌ها معمول نگذارند شولای دبیری سی و هفتم فجر بر قامت وی بنشیند. برهانی مرند باید توجه داشته باشد که دبیری سی و هشتم جشنواره تئاتر فجر بسی دشواتر از دبیری سال قبل است چرا که چشم بد حسادان تیزتر از قبل مترصد فرصتی است تا آتش حسادت را روشن کرده و دود آن را به چشم دوستان روانه کنند.

نکته مهم دیگر آن است که دوستان ناصح نیز انتظار دارند تا برهانی مرند در سال 1398 با گام‌های استوارتری جشنواره سی و هشتم را به سرانجام برساند. این امر محقق نخواهد شد جز آنکه برهانی مرند نه به حرف دشمنان اهمیتی بدهد نه به تعریف دوستان، تنها به هدفی که برای خود ترسیم کرده نگاه کند و پیش برود و در عین حال با همه تعامل خود را حفظ کند.

سال 1398 با توجه به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، سال مهمی در فضای فرهنگی بشمار می‌رود و باید دید که برهانی مرند در این سال چه برنامه‌ای در خصوص این بیانیه خواهد داشت، آیا اصولا تئاتر می‌تواند در کوتاه مدت نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب واکنشی درخور داشته باشد یا باید مرور زمان تعیین کند که تئاتر چه نقشی در تحقق اصول بیانیه رهبری ایفا خواهد کرد؟ این پرسشی است که نمی‌توان به صراحت به آن پاسخ داد و باید اجازه داد تا هنرمندان تئاتر با میل و رغبت و انگیزه‌ای که در خود ایجاد می‌کنند وارد این حیطه شوند.

مختصر اینکه با نگاهی مثبت، امیدوارانه و ذهنیتی عاری از هر پیشداروی منتظر بود تا ببینیم که برهانی مرند برای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چه نوع سیاستی را اتخاذ خواهد کرد. تنها وظیفه ما حمایت و همدلی با این دبیر جوان، دوراندیش و مستعد است تا سال تئاتری موفقی را در ایام برگزاری جشنواره پشت سر بگذاریم و شاهد بروز استعدادهایی نو در حوزه هنرهای نمایشی باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها