گلمکانی در افتتاحیه جشنواره جهانی فجر:

حاتمی‌کیا مهم‌ترین فیلمساز سینمای ایران/ حاتمی‌کیا و ملاقلی‌پور شروع‌کنندگان سینمای دفاع مقدس بودند

یک منتقد سینما حاتمی‌کیا را یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران دانست و گفت: حاتمی‌کیا و ملاقلی‌پور شروع‌کنندگان سینمای دفاع مقدس بودند.
کد خبر: ۳۴۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ - 17April 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر امروز با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سینما فلسطین برگزار شد.

رضا کیانیان در ابتدای این مراسم در سخنانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان اظهار داشت: جشنواره ما، جشنواره ساده‌ای است و امیدوارم شما آن را دوست داشته باشید. تمامی عواید فروش بلیت و محصولات فرهنگی این دوره جشنواره به هموطنان سیل‌زده اختصاص می‌یابد.

کیانیان تاکید کرد: دل ما با همه هموطنان سیل‌زده‌مان در خوزستان، لرستان، شمال کشور و... است. ما به یادشان هستیم.

در ادامه با حضور ابراهیم حاتمی کیا، رضا میرکریمی، شهاب اسفندیاری، رضا کیانیان و مجید رجبی از کتاب سه زبانه «دیده‌بان» به مناسبت نمایش نسخه مرمت شده این فیلم، رونمایی شد.

در ادامه پس از پخش کلیپ، رضا کیانیان با حضور روی سن در سخنانی گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره کم‌خرجی است؛ نه می‌خواهیم پرخرج‌ترش کنیم نه می‌توانیم، ولی در این چهار سال اتفاقات ویژه‌ای در این جشنواره افتاده است. امسال ۱۶۰ فیلم نشان می‌دهیم که از شما دعوت می‌کنم همه این فیلم‌ها را ببینید، هرچند مطمئن هستم در طول هشت روز نمی‌توانید همه آن‌ها را ببینید. ولی حتما ببینید، چون در جای دیگری این فیلم‌ها را نمی‌توانید ببینید. بسیاری از آن‌ها برای اولین بار است که در ایران نمایش داده می‌شوند.

وی افزود: امسال که جشنواره همزمان با نیمه شعبان است خیابان برادران مظفر را با همکاری شهرداری تهران تزیین کردیم، فیلم نشان می‌دهیم و موسیقی اجرا می‌شود. سعی داریم با کمک شهرداری در سال‌های دیگر هم این جشن‌ها را داشته باشیم. امیدوارم این گذر فرهنگی، جایی باشد برای اینکه لبخند به لب شما بیاورد و این برنامه‌ها ادامه یابد.

گلمکانی: حاتمی‌کیا مهم‌ترین فیلمساز سینمای ایران/ حاتمی‌کیا و ملاقلی‌پور شروع‌کنندگان سینمای دفاع مقدس بودند

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما در ادامه در سخنانی اظهار داشت: هنوز در برخی نقاط کشور آب وجود دارد و مردم در گل‌ولای زندگی می‌کنند و ما به فکر آن‌ها هستیم، ولی همان پیام معروف عباس کیارستمی به یادمان می‌آید که «زندگی ادامه دارد». به هر حال اقدامی که جشنواره انجام داد و با سیل‌زدگان هم‌دردی کرد، قابل احترام است.

وی درباره فیلم «دیده‌بان» گفت: ژانر که اصطلاح مناقشه‌برانگیزی در بین منتقدان است از غرب آمده است. برخی اوقات هم این اصطلاح به اشتباه به کار می‌رود، ولی به هر حال ژانر جنگی یک ژانر تثبیت شده در همه‌جای دنیاست.

این منتقد با اشاره به اینکه برخی از کشور‌ها ژانر اختصاصی دارند مانند ژانر سامورایی، عنوان کرد: در مورد سینمای جنگ ایران، استفاده از عنوان «دفاع مقدس» بسیار مناسب است، چون به وجه عارفانه آن دفاع اشاره می‌کند.

گلمکانی ادامه داد: فیلم‌های جنگی ایدئولوژیک غیرایرانی این وجه عارفانه سینمای جنگی ایران را ندارند بنابراین به کاربردن این اصطلاح بهترین توضیح برای فیلم دفاع مقدس است. «دیده‌بان»، «پرواز در شب» و اصولا ابراهیم حاتمی‌کیا و ملاقلی‌پور شروع‌کنندگان این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران بودند. بی‌تردید چه فیلم‌های حاتمی‌کیا را دوست داشته باشیم یا دوست نداشته باشیم، او یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران است.

این منتقد تاکید کرد: این فیلم مربوط به زمانی است که حاتمی‌کیا بیشتر فیلم می‌ساخت نه اینکه جنجال به پا کند! او در سال‌های اخیر از هر فرصتی برای جنجال استفاده می‌کند، ولی من هنوز هم آن حاتمی‌کیا را بیشتر دوست دارم. می‌خواهم برادرانه به او توصیه کنم که فیلم‌هایش را بسازد، چون وقتی جنجال به پا می‌کند برای منتقدان قضاوت را درباره فیلم‌هایش سخت می‌کند. حتی برای دوستدارانش.

حاتمی‌کیا: از فیلم «از کرخه تا راین» شناخته شدم

ابراهیم حاتمی‌کیا سخنران بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به پوستر فیلم «دیده‌بان» که روی سن به نمایش درآمده بود، اظهار داشت: آن عکسی که روی پوستر می‌بینید برای ۳۰ سال پیش است که من جوان بودم، ولی الان موهایم سفید شده است.

وی افزود: یک عده مرا از فیلم «از کرخه تا راین»، برخی از «مهاجر»، برخی از «آژانس شیشه‌ای» می‌شناسند و قبول دارند. «دیده‌بان» کسی است که دشمن را می‌بینید و دوست و همرزمش را از وجود دشمن آگاه می‌کند.

این نویسنده و کارگردان سینمای ایران عنوان کرد: من همیشه در زمان حال زیسته‌ام و به آنچه اتفاق افتاده واکنش نشان داده‌ام. زمانی که «دیده‌بان» را ساختم موج عقب‌نشینی‌ها شروع شده بود. فضایی که در این فیلم مطرح است، یعنی آن خط حامل یا احساس من به عنوان فیلمساز، نسبت به آن دوران است.

حاتمی‌کیا تاکید کرد: بخشی از جامعه نمی‌خواستند فیلم‌های مرا ببینند و از فیلم «از کرخه تا راین» بود که من شناخته شدم.

او ادامه داد: آن جوان 27 ساله الان 57 ساله است. در حال حاضر پدربزرگ هستم و مسایل دیگری برایم مساله است.

کارگردان سینمای دفاع مقدس ایران اضافه کرد: من هیچ‌وقت نمی‌نشینم فیلم‌های خودم را ببینم، چون برایم بسیار عذاب‌آور است! از فیلمخانه ملی ایران بسیار متشکر هستم که این فیلم‌ها را مرمت می‌کند.

در پایان مراسم رضا کیانیان درباره فیلم «دیده‌بان» گفت: این فیلم، اولین فیلم دفاع مقدس ایرانی بود که به جشنواره‌های خارجی رفت.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار