دفاع پرس بررسی می‌کند؛

نقش سازنده نیروهای مقاومت در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در ایران

همزمان با وقوع سیل در تعداد زیادی از استان‌های کشور، نیروهای داوطلب وابسته به جنبش‌های مقاومت خود را برای کمک به سیل‌زدگان به ایران رساندند.
کد خبر: ۳۴۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲ - 19April 2019

نقش سازنده نیروهای مقاومت در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، آغاز سال جدید شمسی (۱۳۹۸) با ریزش گسترده نعمت‌های آسمانی و متعاقب آن گسترش حجم آب رودخانه‌ها و در نتیجه وقوع سیل در چند استان کشور همراه شد. این سیل در برخی استان‌های کشور نظیر مازندران، گلستان، لرستان، خوزستان و ایلام تلفات انسانی و مادی قابل توجهی از خود به جا گذاشت.

با آغاز سیل در این چند استان، نیرو‌های امدادی داخلی با پشتیبانی و کمک مستقیم نیرو‌های مسلح (بویژه ارتش، سپاه و نیروی مقاومت بسیج) وارد مناطق سیل‌زده شدند و به کمک به مردم آسیب‌دیده پرداختند. نیرو‌های داوطلب بسیجی که پیش از این به مبارزه با گروهک‌های تکفیری در خاک سوریه پرداخته و از حرم‌های اهل‌بیت (ع) و مناطق شیعه‌نشین در عراق و سوریه علیه تروریست‌های سلفی دفاع کرده بودند، با وقوع سیل در چند استان کشور، راهی این استان‌ها شده و به نیرو‌های امدادی در این مناطق یاری رساندند.

نکته قابل توجه در این میان، این است که بر اساس توافق‌های بین‌المللی انجام شده میان بسیاری از کشور‌های عضو سازمان ملل متحد، بسیاری از کشور‌ها خود را متعهد به کمک‌رسانی به کشور‌های آسیب‌دیده از بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و... می‌دانند. این اتفاق در مورد ایران رخ داد، اما با شکل و ظاهری کامل متفاوت از آنچه در اغلب نقاط دنیا رخ می‌دهد.

همزمان با وقوع سیل، چند کشور واقع غرب آسیا و آسیای میانه که مردم آن کمک‌های ایران در زمانی که این کشور‌ها درگیر جنگ با نیرو‌های اشغالگر یا گروه‌های تروریستی بود، دریافت کرده بودند، برای کمک به مردم سیل‌زده در برخی استان‌های ایران، اعلام آمادگی کردند. منظور از این چند کشور آسیایی، پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین هستند.

بارزترین کمک را عراقی‌ها انجام دادند. گروه‌های لجستیکی وابسته به جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق، طبق بیانیه این جنبش شبه‌نظامی شیعه، با بیش از ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین حامل کمک‌های این جنبش از مرز مهران وارد خاک ایران شدند تا به کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده غرب کشور بپردازند.

کمک جنبش نجباء از جهت دیگری نیز قابل توجه است. به دلیل هموار بودن بخش قابل توجهی از منطقه مرزی میان ایران و عراق، امکان گسترش سیل به سمت استان‌های بصره، میسان و واسط عراق، که با ایران مرز مشترک دارند، وجود دارد. به همین خاطر نیرو‌های نجباء ضمن کمک رسانی به بیش از ۱۰۰ منطقه مسکونی سیل زده و انتقال اهالی این مناطق به اماکن امن، از طریق ایجاد موانعی جلوی انحراف سیل به سمت خاک عراق را گرفتند.

در ادامه کمک‌های مردم عراق، اهالی شهر بصره ضمن ایجاد کمپینی تحت عنوان» پاسخ قدرشناسانه کمک‌های خود را طی هفته‌های اخیر در قالب کاروانی حامل ۱۰۰ تن مواد غذایی از طریق مرز شلمچه وارد خاک ایران کردند.

مردم لبنان نیز ضمن اعلام آمادگی برای حضور جهت کمک‌رسانی به اهالی مناطق سیل‌زده در ایران شروع به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی جهت ارسال به سیل‌زدگان در ایران کردند.

مردم سوریه نیز مانند لبنانی‌ها ضمن تأکید بر کمک‌های مردم ایران در زمان اوج جنگ در سوریه، اقدام به جمع‌آوری کمک برای سیل‌زدگان در ایران کردند.

مردم فلسطین اشغالی نیز ضمن تشکیل کمپین‌هایی، به ابراز همدردی با سیل‌زدگان در ایران پرداختند.

۲ کشور همسایه ایران در آسیای میانه و شبه قاره هند، یعنی افغانستان و پاکستان، نیز کمک‌هایی را از طریق پایانه‌های مرزی شرق و جنوب شرق کشور برای سیل‌زدگان ارسال کردند.

دولت پاکستان، طبق گفته سفارت این کشور در تهران، طی اقدامی بشردوستانه، کاروان کمک‌های خود، که شامل ۵۰۰ چادر، ۲۵۰۰ پتو و صد‌ها بسته کمک‌های اولیه بود را برای مردم سیل‌زده در ایران ارسال کرد. طلاب پاکستانی نیز در همین راستا در کنار طلاب افغانستانی حاضر در ایران، به کمک نیرو‌های امدادگر حاضر در مناطق سیل‌زده شتافتند.

دولت‌های جمهوری چک و گرجستان تنها کشور اروپایی هستند که اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای سیل‌زدگان در ایران کردند. محموله کمک‌های سازمان آتش‌نشانی جمهوری چک شامل اقلام امدادی نظیر چادر، کیسه خواب، ژنراتور برق و... است. این محموله روز چهارشنبه از طریق خط هوایی وارد تهران شد.

دولت گرجستان نیز اقدام به ارسال صد‌ها قلم وسایل امدادی کرد که از مهم‌ترین این وسایل می‌توان به ۲۰۰ دستگاه مخصوص تصفیه آب اشاره کرد که اهمیت قابل توجهی برای تأمین آب شرب در مناطق سیل‌زده دارد. این کمک‌ها از طریق مرز آبی نردوز (در ساحل رود ارس) وارد خاک ایران شد.

هندوستان، امارات متحده عربی و دولت پادشاهی عمان دیگر کشور‌هایی بودند که میزان قابل توجهی کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان کشورمان ارسال کردند.

با این وجود، طبق بیانیه سازمان جهانی صلیب سرخ، به دلیل تحریم‌های مالی اعمال شده از سوی دولت ایالات متحده آمریکا علیه ایران، دولت‌های اروپایی و سازمان‌های مردمی در دیگر نقاط جهان، امکان ارسال کمک‌های نقدی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی را ندارند. این در حالی است که آمریکایی‌ها بیش از هرکسی خود را نگران وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان، خصوصا ایران، نشان می‌دهند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با وجود آگاهی از این موضوع، ادعا کرد آمریکا این آمادگی را دارد که در امدادرسانی به سیل‌زدگان ایرانی به سازمان جهانی صلیب سرخ و جمعیت جهانی هلال احمر کمک کند.

به نظر می‌رسد که وزیر امور خارجه آمریکا پیش از اعلام آمادگی برای کمک به سیل‌زدگان ایران، باید فکری به حال تحریم‌هایی بکند که دولت وی با تصویب آن‌ها، بسیاری از کانال‌های ارسال کمک نقدی برای سیل‌زدگان ایرانی را بسته است.

انتهای پیام / 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار