محمد:

مدیریت بحران در کشور نیازمند بازنگری است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) با تاکید بر اینکه مدیریت بحران در کشور نیازمند بازنگری است، گفت: حادثه سیل اخیر بسیار عمیق بود، اما یک انسجام بسیار خوبی را در این زمینه شاهد بودیم.
کد خبر: ۳۴۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ - 21April 2019

مدیریت بحران در کشور نیازمند بازنگری استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع اولویت‌های سپاه پاسداران در سال ٩٨ با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‎زده و استان گلستان، اظهار داشت: در این استان خوشبختانه سیلاب مهار شده است و از شهر‌های آق‎قلا و گمیشان که عمده آب گرفتگی در آنجا وجود داشت تا اندازه‌ای آب تخلیه شده و خوشبختانه این استان ثبات مناسبی پیدا کرده است.

وی افزود: یک کانالی در گرگان رود به نام «بند ولی» احداث شده است، عملکرد این کانال به عنوان سوپاپ گرگان رود به حساب می‌آید؛ زمانی که گرگان رود طغیان می‌کند به صورت اتوماتیک آب مازاد در این کانال قرار می‌گیرد و ظرفیت ۴٠ تا ۵٠ متر مکعب در ثانیه را هم دارد و این آب را به محدوده طبیعی حوزه شور منتقل می‌کنند و با احداث این کانال تا حدودی نگرانی‌ها برطرف می‌شود هر چند که این کانال‌ها درمان اساسی به حساب نمی‌آید؛ بلکه درمان اصلی احداث سد‌هایی است که از قبل پیش بینی شده باشد.

محمد با اشاره به احداث سد نرماب توسط قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) افزود: این سد هم اکنون با ٨۵ درصد پیشرفت در حال تکمیل است و این پروژه مدت زیادی در حال انجام شدن است و به علت عدم تخصیص منابع لازم پروژه با تاخیر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ولی اگر منابع لازم به پروژه اختصاص پیدا کند تا پایان سال قابل بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: در سیلاب امسال صرفا به صورت انفعالی عمل شد و بعد از آمدن سیلاب به صورت لایه‌رویی انجام شد، ولی اگر این اقدامات در یک زمان مناسب و با فراغ بال انجام شود؛ هزینه‌ها کم‌تر و دستاورد‌های بیشتری به دنبال دارد از سویی در استان‌های لرستان و ایلام به علت قطع راه‌های ارتباطی ما مشکلات فراوانی داشتیم.

محمد با بیان اینکه در یک برهه‌ای خسارات زیادی به صنعت سدسازی وارد شد، تاکید کرد: علت آن هم خشکسالی بود و کشور ما به این علت که وضعیت بارش آنچنان قابل پیش بینی نیست و از قبل ما شاهد طغیان شدن رودخانه‌ها بودیم و پروژه‌های زیاد سدسازی انجام شده و معاون اول رئیس جمهور هم جلسات مختلفی را در این رابطه برگزار کردند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) با بیان اینکه وضعیت راه‌ها تا یک ماه آینده متعادل می‌شود، تصریح کرد: احداث پل‌های دائمی ظرف یک سال آینده انجام و با همکاری وزارت راه و شهرسازی جاده‌های جایگزین شدند.

محمد همچنین در ادامه با اشاره به آمار دقیق سد در استان خوزستان، عنوان کرد: ما در این استان خوشبختانه یکی  به واسطه رودخانه‌های کرخه، کارون و ... از زمان‌های گذشته سد‌های بسیاری ساخته شده است و در حال حاضر تقریبا حدود ١٨ میلیارد متر مکعب امکان ذخیره سازی آب در استان خوزستان داریم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران در کشور نیازمند بازنگری است، افزود: حادثه سیل اخیر بسیار عمیق بود، اما یک انسجام بسیار خوبی را در این زمینه شاهد بودیم.

محمد تصریح کرد: مدیریت بحران باید پیش‎بینی‌های درست و قدرت عمل و اجرا داشته باشد. در حادثه سیل گلستان دیده شد که حتی یک دستگاه بیل دوزیست که قابلیت کار در خشکی و آب داشته باشد وجود نداشت حتی در استان‌های مجاور هم نبود. پل‌های موقت و بیل بازو بلند از دیگر مواردی بود که نبودش در استان گلستان احساس می‌شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) داد: در خصوص اسکان هم می‌شود ساختمان‌های پیش‌ساخته سریع‌النصب مهیا کنیم و در نقاط گوناگون که احتمال حادثه می‌رود دپو کنیم و در زمان حادثه، آسیب دیدگان را اسکان دهیم.

وی گفت: بی‎شک بازنگری مدیریت بحران نیازمند بودجه مضاعف است، اما بودجه‌ای که با فکر هزینه شود یک دهم بودجه‌ای است که در فعالیت‌های انفعالی به مدیریت بحران تزریق خواهد شد. ­

محمد در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم‌های آمریکایی و توجه احتمال آمریکا به قرارگاه خاتم گفت: دشمن به هر جایی بیشتر فشار می‌آورد بدان معناست که آنجا، موثر و ثمربخش است پس باید مصمم‌تر شویم. مجموعه قرارگاه سازندگی در پیشانی سازندگی کشور است و خدمات شایانی طی 30 سال گذشته به کشور داشته به این علت جزء اولین مجموعه‌هایی بود که تحریم شدند، ولی در زمان تحریم هم همکاران ما با رویکرد بهره‌گیری از توان و پتانسیل داخلی به دنبال تامین نیاز‌های کارفرمایان، به دنبال اصلاح وندورلیست‌ها (لیست تامین کنندگان) ­ بوده‌ایم و در این راستا­ماموریت مان را به درستی انجام داده‌ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) از افتتاح ۴۸ پروژه در سال جاری خبر داد و افزود: برای تامین مالی پروژه‌ها نامه نگاری‌هایی با دولت انجام گرفته امید است به سرانجام برسد این ۴۸ پروژه، حوزه‌های آب، راه، راه آهن، مترو، نفت و گاز و سایر حوزه‌ها را پوشش می‌دهد نیروگاه پارس جنوبی هم به طور کامل احداث و در حال تولید است.

وی افزود: با توجه به تفاوت میان فاز ۱۱ و دیگر فاز‌ها و بیشتر در زمینه استخراج و تقویت فشار گاز دنبال می‌شود از تکنولوژی خاصی هم بهره می‌گرید فکر می‌کنم با تکیه بر توانایی داخلی بتوانیم فاز ۱۱ را هم به پایان برسانیم.

محمد ادامه داد: ۳ فاز از پروژه ستاره خلیج فارس با ظرفیت هر فاز ۱۲۰ هزار شبکه تکمیل شده قرار به راه اندازی فاز چهارمی هم هست طبق توافقات قبلی با کارفرما، بخش‌هایی از مراحل سیویل و استیل استراکچر آن پیش رفته، اما هنوز قراردادی منعقد نشده و در مرحله پیگیری است. توانایی ۱۰۰ درصد ایرانی سازی این فاز را هم داریم و می‌توان گفت: با ۱۲۰ هزار شبکه گنجایش این فاز، حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به تولیداتمان اضافه می‌شود. البته به همین مقدار هم گازوییل و سوخت جت به تولید خواهد رسید.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) در پایان از سرمایه‎گذاری مشترک میان قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی به صورت ۳۰ هفتاد برای ایجاد آزادراه‌های کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در این میان ۷۰ درصد سهم قرارگاه و ۳۰ درصد وزارت راه و شهرسازی است. آزادراه کنار گذر جنوبی تهران، اراک ــ خرم آباد و مراغه به هشترود از مهم‎ترین این آزادراه‎هاست.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار