یادداشت/ داود عامری

بسترسازی جامعه مهدوی؛ حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی

نگاهی گذرا به ویژگی‌های جامعه جهانی پس از ظهور حضرت مهدی (عج) نشان می‌دهد که صلح و آرامش و عدالت عنصر و زیر ساخت اصلی برای پرورش انسان‌های خداجو و مومن به خداوند است.
کد خبر: ۳۴۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ - 22April 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ داود عامری؛ دیرپایی فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی و آمیختگی آن با آموزه‌های اهل بیت (ع)، ویژگی‌های منحصر به فردی به فرهنگ ایرانی داده است که از آن جمله می‌توان به: همزیستی و رسوخ غیرقابل تفکیک دین و مذهب در زندگی مردم، جایگاه والا و رفیع و توأم با تفاخرآمیز علم و هنردر بین مردم، اخلاق مداری و امید به آینده در قالب انتظار ظهور اشاره کرد.

حضرت مهدی (عج) همچنان که از زیبایی ظاهری برخوردار است، از زیبایی اخلاقی و معنوی فراوانی نیز برخوردار است و در واقع جامعه مهدوی (عج)، جامعه آرمانی برای زندگی در صلح و عدالت است که انسان‌ها در آن ضمن برخورداری از مواهب الهی به صورت عادلانه، به واسطه آرامش واقعی و صلح نهادینه شده بر محور عدالت علوی (ع)، به بهترین نحو امکان ظهور استعداد‌های خود را خواهد یافت؛ لذا یکی از دلایل عشق و علاقه شیعیان به حضرت منجی و انتظار ظهور او، رسیدن به جامعه‌ای امن و راحت برای تمامی انسان‌های روی زمین است. تاثیر چنین انتظاری، فرهنگ ایرانی اسلامی را ارزش مدار و انسان محور به جوهره و فطرت پاک تمام انسان‌ها از هر رنگ و نژادی ساخته است؛ لذا زبان حال این روز‌های پیروان اهل بیت (ع) و همه انسان‌های عدالتخواه در آستانه میلاد منجی عالم بشریت این ابیات است:

صفای باغ رضوان داری‌ ای دوست
نشان از کوی یزدان داری‌ ای دوست

تویی یوسف که در هر کوی و برزن
هزاران پیر کنعان داری‌ ای دوست

آرمان‌گرایی و جستجوی دائمی برای رسیدن به انسان کامل، نه تنها اختصاص به فرهنگ ایرانی اسلامی، بلکه از ویژگی‌های سایر ادیان الهی است که یک امر فطری و دینی است، اما در فرهنگ ایرانی به سبب قدمت طولانی و پیوستگی تاریخی ملت بزرگ ایران، انتظار به محور اصلی نگاه دینی تبدیل کرده است، چرا که در این رهگذر، امید به تحقق مدینه فاضله مهدوی، چشمان همه انسان‌ها را روشن خواهد کرد.

نگاهی گذرا به ویژگی‌های جامعه جهانی پس از ظهور حضرت مهدی (عج) نشان می‌دهد که صلح و آرامش و عدالت عنصر و زیر ساخت اصلی برای پرورش انسان‌های خداجو و مومن به خداوند است و این اتفاق مهم به واسطه نزول فیض و برکت خداوندی و گسترش عدالت توسط امام موعود میسر خواهد شد، لذا جامعه بعد از ظهور، آراسته به فیوضات بی‌شمار خداوندی می‌شود.

رفع کینه‌ها از سینه‌ها یکی از آثار پر برکت ظهور حضرت مهدی (عج) است، به طوری که حضرت علی (ع) در این خصوص فرمودند: اگر قائم ما قیام کند... عداوت و کینه‌ها از سینه‌های بندگان خدا بیرون می‌رود. (الخصال، ج. 2، ص. 541)

همین یک اتفاق مهمترین عامل رفع تبعیض‌ها، خودخواهی‌ها و تعارض‌ها در تمام جهان خواهد شد. آیا تعارض ها، خونریزی و ترور و وحشت آفرینی غیر از نتیجه قلب‌های سخت و سینه‌های آلوده به کینه و حسد است؟ بنابراین یکی از ویژگی‌های جامعه جهانی بعد از ظهور، بیرون رفتن کینه‌ها از دل‌های انسان‌ها خواهد بود که نتیجه مستقیم آن صلح انسان‌ها با خود و با همدیگر است.

از دیگر ویژگی‌های جامعه مهدوی (عج)، گسترش صله ارحام، انفاق به همدیگر، بخشش و سخاوت بدون توقع به همدیگر است. امام باقر درباره جامعه پس از ظهور حضرت مهدی فرمودند: «هنگامی که قائم قیام کند... مال همه اهل دنیا از درون و بیرون زمین نزد آن حضرت گرد می‌آید. پس به مردم گفته می‌شود که به سوی مالی بیاید که صله ارحام را در آن قطع کردید و خون ناحق در راه آن (برای جمع کردن آن مال) ریختید. پس عطا و بخششی می‌کند که هیچ کس پیش از او چنین عطایی نکرده است.» (بهار الانوار، ج. 52، ص. 390)

زیاده خواهی، حرص و آز، از رذیلت‌هایی است که صلح و آرامش جوامع را به ورطه خشونت و بی عدالتی کشیده است. قدرت‌های بزرگ جهان برای دستیابی به منابع دیگران، و ثروت اندوزی بیشتر، زمینه تفرقه، تروریسم و جنگ را فراهم می‌کنند تا از قِبل آشوب و ناامنی، بتوانند ثروت‌های خدادادی کشور‌های دیگر را به یغما ببرند. حال تصور کنیم در جامعه‌ای به جای حرص و زیاده خواهی، انفاق و بخشش جایگزین شود، چه اتفاقی می‌افتد. واضح است که در چنین جامعه‌ای جنگ و خشونت به یک امر غیر ممکن و نامحتمل تبدیل خواهد شد و صلح و عدالت روی خوش خود را بر تمامی انسان‌ها نشان خواهد داد.

آرامش و معرفت از دیگر ویژگی‌های جامعه مهدوی (عج) است. بدون شک همانطور که خداوند در قرآن کریم فرمودند: دل آرام نگیرد مگر به یاد خدا. بی گمان جامعه توحیدی آن حضرت برای ساختن جامعه آرمانی، زمینه را برای تربیت انسان‌های خداجو و موحد فراهم خواهد ساخت تا انسان‌ها با طیب خاطر و سر را پا تسلیم در برابر اوامر و نواحی الهی باشند. طبیعتاً با ذکر خداوند، دل‌ها آرام و قرار پیدا کرده و مهربانی و دلسوزی در آن جای حقد و کینه را پر می‌کند و انسان‌ها به جای خشونت و پرخاشگری، با همدیگر مهربان و از سر دوستی و احترام برخورد می‌کنند و کرامت انسانی به حد اعلای خود ارتقا پیدا می‌کند؛ بنابراین در دوران آن حضرت، آرامش، زندگی در صلح، رشد و شکوفایی استعداد‌های انسانی و گسترش دانش در جهان از خصیصه‌های بارز جوامع انسانی خواهد شد که در تایید این سخن به حدیثی از رسول خدا (ص) متمسک می‌شویم که " ابن شیبه" از آن حضرت روایت کردند: «در بین امت من مهدی (عج) ... آن چنان امتم در زمان او با آرامش و نشاط زندگی می‌کنند که قبل از آن، چنان زندگی‌ای نداشته‌اند.» (النجم الثاقب، ص. 762)

بنابراین با توجه به اینکه میلاد حضرت مهدی (عج) نوید بخش عدالت و آرامش واقعی برای همه انسان‌ها است و این اتفاق با تحقق عینی صلح عادلانه در جهان اتفاق می‌افتد، بنابراین شایسته است روز تولد آن حضرت را، روز جهانی صلح عادلانه نامگذاری کنیم تا همگان با تمرکز بر موضوع صلح و عدالت، جهان را آماده ظهور آن حضرت بنماییم و بی شک حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی بستر ساز جامعه مهدوی خواهد بود. وجود با برکت اباصالح المهدی (عج) نوید بخش صلح جهانی بر مبنای عدالت است که همه انسان‌های آزاده براساس فطرت خداوندی خود، در جستجوی آن هستند و بی قراری دل‌های شیفتگان آن حضرت و چشم انتظاری دل‌های بیقرار با ظهور آن حضرت به صلح و آرامش واقعی خواهند رسید. ان شاء الله

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها