کارشناس مسائل بین‎الملل در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

آمریکا نمی‎تواند جلوی فروش نفت ایران را بگیرد

محمد ساجدی گفت: تلاش‌های ترامپ در تحریم همه جانبه علیه ایران با شکست مواجه شده، بنابراین موضوع عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران با هشت کشور محقق نخواهد شد.
کد خبر: ۳۴۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ - 23April 2019

«محمد ساجدی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‎وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در واکنش به بیانیه کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران با هشت کشور، اظهار داشت: تلاش‌هایی که آمریکا و به خصوص شخص ترامپ برای تحریم همه جانبه علیه ایران انجام دادند تقریبا به نتیجه نرسیده است و صحبت‌های ترامپ و پومپئو بیشتر جنبه تبلیغاتی و مصرف داخلی برای ایالات متحده دارد.

وی افزود: در راستای گرفتن معافیت از تحریم ایران و در ادامه همکاری‌ کشورهای چین و کره جنوبی با ایران در آبان ماه سال گذشته که دور دوم تحریم‌ها آغاز شد، هند ۹ میلیون بشکه در سال قرارداد بست؛ چین و کره جنوبی نیز از ایران نفت خریدند؛ بنابراین ترامپ در بحث تحریم‌ها تقریبا با شکست مواجه شده است. از طرفی عربستان می‌توانست نیاز آمریکا را در این مورد تامین کند، اما با توجه به عدم تامین امنیت حرکت نفت‎کش‌ها در خلیج فارس، عربستان نیز توان تامین نفت کشور‎های دیگر را ندارد.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا گفت: پومپئو گفته است که ایالات متحده تمام تلاش خود را می‎کند که حداکثر تا چند ماه آینده جلوی فروش نفت ایران را بگیرد که این موضوع از دو نظر مورد توجه است؛ اول اینکه کدام کشور می‎تواند جایگزین فروش نفت ایران به کشور‌های چین، هند، کره‌جنوبی و مالزی شود؛ این در حالی است که ایران بیشترین صادرات نفت را به این کشور‌ها داشته و سعودی‌ها نمی‎توانند این قابلیت را داشته باشند.

ساجدی تصریح کرد: دومین نظر این است که اگر فرض کنیم تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر فروش نفت می‌گذارد و نفت ایران به کمترین حد ممکن صادر می‎شود، در دوران هشت سال دفاع مقدس هم عراقی‎ها سعی بر کاهش صدور نفت ایران داشتند اما این اتفاق با توجه به قدرت نظامی ایران رخ نداد.

این کارشناس مسائل بین‎الملل تاکید کرد: امروز قدرت نظامی ایران ۱۰ برابر نسبت به زمان جنگ شده و قطعا این اتفاق رخ نخواهد داد؛ آمریکا احتمالا قدرت نظامی ایران را در نظر نگرفته و کشورمان با توجه به تسلط  بر تنگه هرمز اجازه صدور نفت را نمی‎دهد؛ در واقع یا همه کشورها نفت صادر می‎کنند یا هیچ کشوری قدرت صادرات نفت را نخواهد داشت.

انتهای پیام / 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار