حناچی: با معماری ایرانی ـ اسلامی فاصله معناداری داریم

شهردار تهران گفت: اگر بخواهیم به طور واقعی وضعیت ساخت و ساز و معماری در شهر‌ها و به خصوص تهران را مورد نقد قرار دهیم، باید بگوییم برخلاف پیشینه‌ای که داریم از معماری ایرانی ـ اسلامی فاصله معناداری داریم.
کد خبر: ۳۴۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ - 23April 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، پیروز حناچی شهردار تهران عصر امروز در حاشیه سیزدهمین مراسم اعطای جایزه معماری میرمیران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص جایگاه معماری ایران در حال حاضر به نسبت معماری ایرانی ـ اسلامی اظهار داشت: با تبریک روز معمار به معماران گرامی و بزرگداشت شیخ بهایی باید این نکته را بسیار روشن بگوییم که به لحاظ پیشینه تاریخی که داریم در حوزه معماری ایرانی ـ اسلامی وضعیت خوبی نداریم.

وی افزود : با آن چیزی که حق کشور و پیشینه و سابقه کشورمان است فاصله معناداری داریم و در جهان اسلام و در منطقه هم کشور ما را با همین عقبه می‌شناسند و داریم تلاش می‌کنیم به هر صورت آن چیزی که امکان دارد را در طرح‌ها و شیوه شکل‌گیری کاربری شهر‌ها مورد توجه قرار دهیم.

شهردار تهران گفت: معماری فاکتوری برای ایجاد خلاقیت است و جاذبه در شهر‌ها ایجاد می‌کند؛ مثلا شهری مثل شهر اصفهان را ما با همین عناصر می‌شناسیم و در جهان هم این شهر را با همین عناصر و فاکتور‌ها می‌شناسند و ما باید تلاش کنیم با نگاه به فرهنگمان که می‌گوید فرزند زمان خویشتن باش، آثار امروزمان را که متعلق به امروز است مبتنی بر فرهنگ قدیم شکل بدهیم.

وی گفت: در شهرداری تهران در دو سطح محلی و خرد تلاش می‌کنیم تا کیفیت را به کار ببندیم.

حناچی درباره این‌که علت و عوامل مخالفت با شکل‌گیری معماری ایرانی ـ اسلامی چیست گفت: ما در قرآن سوره‌ای به نام تکاثر داریم که در آنجا اشاره می‌کند به این‌که دنیادوستی و دنیاطلبی و گذر از کیفیت به قیمت کمیت اصلی‌ترین عوالمی است که باعث می‌شود شهر‌های ما به این شکل دربیاید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار