گرامی‌زادگان:

طرح جامع جمعیت در مجلس نیاز به بازنگری همه‌جانبه دارد

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده گفت:طرح فعلی جامع جمعیت تعالی خانواده در مجلس از حیث کمی و کیفی نیاز به یک بازنگری همه‌جانبه دارد.
کد خبر: ۳۴۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ - 24April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اشرف گرامی‌زادگان در گفت‌وگو با آنا، در مورد علل گرایش به افزایش جمعیت اظهار داشت: دو نظریه متفاوت درباره سیاست­‌های جمعیتی قبل و بعداز انقلاب اسلامی در کشور وجود دارد و هنوز هم نظرات متفاوتی بیان می‌­شود.

وی افزود: چندی قبل تحقیقی در مرکز پژوهش­‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «تأملی بر سیاست افزایش جمعیت در جمهوری اسلامی» صورت گرفت. این تحقیق در ضرورت شناخت درست و جامع مسائل جمعیتی و ارزیابی سیاست‌­ها بود. جالب این که سیاستگذاران چند پیشنهاد ارائه داده بودند که یکی از آن موارد تهیه بسته‌­های تشویقی و تنبیهی! بود؛ عنوانی که تامل برانگیز به نظر می­‌آید.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ادامه داد: در این گزارش به تغییر سیاست‌های موجود و تدوین سیاست‌های جدید جمعیتی که مستلزم شناخت علمی و کارشناسی روند و علل پویایی جمعیت و آینده نگری بود، تأکید شده بود؛ همین بررسی به کرات اشاره کرد که با توجه به الگوی فعلی ازدواج، دلیلی برای نگرانی در ارتباط با باروری پایین در ایران وجود ندارد؛ در متن گزارش به این موضوع که جمعیت جوان کشور باسوادتر از نسل گذشته است تأکید شد. تأکید بر نسل باسواد کنونی در بطن خود آگاهی و حق انتخاب را نهان دارد.

وی افزود: در همین گزارش پیشنهاد شده بود که الگوی فعلی ازدواج به راحتی کافی است تا باروری را در سطح فعلی نگه دارد و می­‌توان با یک سری اتخاذ رویکرد‌های ساده و سیاست‌­های ارزانتری حفظ شود و نیازی به سیاست‌های افراطی برای ازدواج زودتر و بیشتر نیست.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده گفت: مطالعه نمونه فوق نشان می‌­دهد که به‌جای تعجیل در بررسی و تصویب طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، باید عمیق‌تر به این موضوع پرداخت و نمی‌­توان با مشوق­‌هایی، چون هدیه به قضات در صورت ارائه احکام کمتر طلاق، نه تنها جایگاه و شرح وظایف قضات را خدشه‌دار کرد بلکه وظیفه عدالت و اجرای آن و دادرسی عادلانه را به زیر سئوال برد. طرح موجود در مجلس شورای اسلامی از حیث کمی و کیفی نیاز به یک بازنگری همه جانبه دارد که امید دارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه جانبه حقوق انسانی را برای همه اعم از مردان و بخصوص زنان در نظر گیرند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار