سی‌ودومین نمایشگاه کتاب-21/ سالاری در مراسم رونمایی از «شب صورتی»:

«شب صورتی» مدیریت عشق یک نوجوان است/ «داستان» یک رسانه عالی است

«شب صورتی» جدیدترین کتاب مظفر سالاری نویسنده کتاب پرفروش «رویای نیمه شب» عصر امروز رونمایی شد.
کد خبر: ۳۴۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ - 26April 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «شب صورتی» جدیدترین داستان «مظفر سالاری»، عصر امروز با حضور نویسنده این کتاب در سالن مجمع ناشران انقلاب اسلامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

داستان‌های سالاری برای مخاطبان مؤمن است

«محمدرضا شرفی‌خبوشان» در ابتدای این مراسم، چاپ کتاب «شب صورتی» را تبریک گفت و اظهار داشت: خوشحالم که در جلسه‌ای هستیم که اصل ماجرای نمایشگاه کتاب تهران است و امیدوارم نمایشگاه به این برنامه‌ها میل کند و جوانب آثار را در محور کار قرار دهد؛ چراکه موجب بالارفتن کیفیت کار خواهد شد.

وی در ادامه به توانایی‌های «مظفر سالاری» پرداخت و گفت: مؤلف کتاب «شب صورتی» توانسته است با بیان داستان به هدف خود برسد. در گذشته ادبیات دغدغه مخاطب‌یابی نداشت؛ اما امروز چرخه رساندن اثر به مخاطب مهم شده است؛ اما اثر نیز باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا به روش‌هایی مختلف، آن را به مخاطب برسانیم.

برگزیده جایزه «جلال» خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود پشت فروش یک کتاب موفق ۱۰۰ درصد تبلیغات بوده است، حرف درستی نیست؛ چراکه مخاطب صاحب فهم و اندیشه و اختیار است. مخاطب تصمیم به انتخاب کتاب می‌کند و برای مطالعه یک کتاب، اگر همه چیز را به رسانه موکول کنیم، این بی احترامی به مخاطب است.

نویسنده «بی‌کتابی» گفت: ما با نویسنده‌ای روبه‌رو هستیم که مخاطب خود را می‌شناسد که این مسئله مهمی است. یکی از کارهای یک نویسنده مشخص کردن گروه مخاطبان خود است؛ لحاظ کردن مخاطب در نوشتن یک اثر موفق، بسیار مهم است.

سالاری: «شب صورتی» مدیریت عشق یک نوجوان است/ انگار برخی ماموریت دارند خانواده‌ها را ویران کنند

وی اشراف نویسنده کتاب «شب صورتی» را مهم دانست و تاکید کرد: سالاری بسیار تاکید کرده‌ که من نویسنده دینی هستم. نویسنده‌ای که غایت کار خود را نوشتن از دین می‌داند. دغدغه اصلی مخاطب‌یابی نیست، بلکه بیان یک مفهوم متعالی دینی است. این نویسنده ضمن داشتن دغدغه به دنیا، در پی بیان دین است. ایشان ضمن ارزیابی مخاطب، مخاطب را به مسیری رهنمون می‌کند که خودش را نسبت به آن متعهد می‌داند.

شرفی‌خبوشان افزود: سالاری با داستان‌هایش خیلی روشن می‌گوید که «ادبیات» ابزاری برای بیان مضامین دینی است. نگاه و نگرش آقای سالاری یک نگاه ریشه‌دار و کهن است؛ چراکه بزرگان و عارفان از این روش برای بیان مسائلی دینی استفاده کنند. ما باید داستان را نه برای داستان، بلکه برای ارزش‌های معنوی بدانیم.

وی گفت: این اثر برای گروه مخاطبان خودش یک اثر موفق است. مخاطبان ایشان گروه مخاطبان مؤمن هستند؛ مخاطبانی که از قبل مشخصاتی دارند و نویسنده از پیش این کتاب را برای آن‌ها تهیه کرده است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: مخاطبان آقای سالاری کسانی هستند که زمینه‌هایی ایمانی مشخصی دارند؛ ایمان آن‌ها و کیفیت ایمان آن‌ها را نمی‌دانیم، اما مشخصه آن‌ها باور داشتن به دین است. جنس‌ کتاب‌های آقای سالاری ضمن نشاط و حرکت دادن به گروه مخاطبان مؤمن، توانسته موجب تقویت ایمان شود.

سالاری: ترجمه‌های کودک و نوجوان مانند سم مهلکی است

در ادامه، مظفر سالاری در سخنانی به فرایند تولید کتاب «شب صورتی» پرداخت و گفت: اینطور نبوده که من یک مرتبه داستان بنویسم بلکه از کلاس دوم دبستان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم. به قدری کتاب می‌خواندم که جای کتاب‌ها را در قفسه‌های کتاب می‌دانستم. در ادامه ۲۵ سال در قم کار مطبوعاتی و مجلات کار می‌کردم و هشت سال مسؤول بخش داستان مطبوعات بودم.

وی گفت: بعد از این همه سال فعالیت، ذائقه مخاطب را کمی می‌شناسم و می‌دانم به چه چیزی علاقه دارد. داستان یک رسانه عالی است که در جهان رقیب ندارد. فیلم صریح حرف می‌زند، اما داستان چنین نیست و لایه‌های مختلف دارد.

سالاری: «شب صورتی» مدیریت عشق یک نوجوان است/ انگار برخی ماموریت دارند خانواده‌ها را ویران کنند

این نویسنده افزود: داستان یک محصول غربی نیست، بلکه قصه و قصص همه از یک خانواده هستند. خداوند در قرآن به پیامبر می‌فرمایند شما شاعر نیستید، اما معجزه است که خداوند در قرآن کریم ۱۲ ویژگی برای قصه تعریف کرده است.

این نویسنده تاکید کرد: ارزش‌های داستان در سطح جهان شناخته شده و هرکسی حرف حساب دارد به سمت این رسانه می‌آید. ترجمه لجام‌گسیخته خبری است که این روزها همه را ناراحت کرده است. ترجمه‌های کودک و نوجوان مانند سم مهلکی است که سبک زندگی ما را دچار اغتشاش می‌کند. بی بندوباری‌های جامعه نیز بخاطر همین آثار است.

وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم به‌جای منبر رفتن، که البته کار منبر را نیز انجام می‌دهم، باید داستان نوشت. من در داستان‌هایی که می‌نویسم، قبل از انتقال درون‌مایه دینی سعی می‌کنم داستان بنویسم. با قوت می‌گویم با اینکه کارهایم دینی است، اما در قدم اول کارهایم داستان است.

سالاری عنوان کرد: در آینده نزدیک خبرهای خوشی را از داستان یزد خواهد شنید؛ چراکه چند سال است در یزد مشغول تدریس شده‌ام. امیدوارم خوانندگان از این کتاب «شب صورتی» نیز استقبال کنند.

نویسنده کتاب «رویای نیمه شب» خاطرنشان کرد: وضعیت کتاب خیلی گران و کار برای ناشران سخت می‌شود و در نهایت سیل کارهای ترجمه بیشتر می‌شود که منجر به اتفاقات بدی می‌شود. من افتخار می‌کنم که با وجود گرانی کتاب، هنوز کتاب‌های خوبی تولید می‌شود.

وی مدیریت عشق را مسئله کتاب «شب صورتی» دانست و گفت: داستان کتاب به مدیریت عشق یک نوجوان می‌پردازد. نوجوانی که در یزد عاشق می‌شود و یک پیر که مراد او است، به کمک می‌آید. فضای کتاب کاملا در یزد است و صنایع دستی این شهر معرفی شده و اختتامیه کتاب به نیمه شعبان و شخص امام زمان (عج) که در داستان کم مورد توجه قرار گرفته است، می‌پردازد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار