نقد فیلم/

حرف‌های بزرگی که به درستی منتقل نمی‌شوند

«پری دریایی» قصد دارد رزمنده دفاع مقدس را بعد از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی همچنان زنده و قهرمان نشان دهد اما داستانی که برای انتقال این پیام در نظر گرفته به بزرگی رزمنده‌ای که معرفی می‌کند نیست، برای همین مخاطب این رزمنده را چندان جدی نمی‌گیرد.
کد خبر: ۳۴۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ - 27April 2019

حرف‌های بزرگی که به درستی منتقل نمی‌شودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فیلم سینمایی «پری دریایی» به کارگردانی «امیرمسعود آقابابائیان» در بخش «جام جهان‌نما» یا «جشنواره جشنواره‌ها» به نمایش درآمد.

این فیلم داستان غواص رزمنده‌ای به نام یونس است که سال‌ها پس از شهادت دوستانش تصمیم دارد که به یاد و نام آنها و شهدای گمنام غواص که در خلیج فارس به شهادت رسید‌ه‌اند لوح یادبودی را در کف دریا نصب کند.

یونس در حین انجام کار متوجه کارشکنی تعدادی از شرکت‌های خارجی می‌شود که ضایعات خود را در خلیج فارس می‌ریزند و به این ترتیب به محیط زیست آن ضربه وارد می‌کنند. یونس سعی می‌کند با گردآوری اسنادی، شرکت‌ها را وادار به رعایت قانون و جبران خسارت کند که در این راه آسیب‌های جدی می‌بیند اما موفق می‌شود شرکت‌های خاطی را به دادگاه بکشاند.

«پری دریایی» در نهایت می‌خواهد این نکته را به مخاطب بگوید که رزمنده دوران دفاع مقدس همیشه رزمنده است چرا که مساله دفاع، مشمول مرور زمان نمی‌شود و یک امر ابدی برای معتقدان به ارزش‌های انقلاب اسلامی است. فرقی نمی‌کند که دشمن به خاک وطن حمله کند یا در پس قراردادهای قانونی بخواهد محیط زیست کشور را نابود کند که در نهایت مردم هموطنِ یونس باید تاوان آن را بپردازند؛ همچنان که در طول جنگ تحمیلی رزمندگان علاوه بر جنگ با دشمنان بعثی، مجبور بودند با دشمنان داخلی نیز بجنگند، یونس هم باید حقانیت خود را به مقامات اثبات کند و هم با عوامل شرکت‌های متخلف درگیر شود.

این فیلم با همه سنگینی حرفی که می‌خواهد بزند در فرم روایی خود چندان قوی عمل نمی‌کند، طبیعی است که بخش مهمی از این مساله به ممیزی برگردد و کارگردان نتواند به صراحت نام شرکت خاص و افراد مرتبط با آن را بیاورد. اگر رابطه عاشقانه میان یونس و خانم خسروی که البته عمق هم پیدا نمی‌کند، نبود عملا فیلم مخاطبان اندک خود را نیز از دست می‌داد.

همچنین بازی قابل «امیر آقایی» در نقش یونس تا حد زیادی فیلم را از ورطه سقوط نجات داده است، مخاطب بیشتر نگران حال یونس و عاقبت رابطه‌ عاشقانه‌اش با خانم خسروی است تا جواب نتیجه آزمایش آب دریا.

اگر یونس صرفا غواص موفقی بود که مثلا در حال تعلیم غواصان نوجوان بود و حین آموزش متوجه کارشکنی شرکت‌های خارجی می‌شد در روند داستان خللی وارد نمی‌کرد. در واقع پیشینه یونس کمکی به دراماتیزه کردن داستان نمی‌کند. حتی اینکه چرا یونس باید نمونه آزمایشی آب‌های دریا را جمع‌آوری کند مشخص نیست. شغل یونس غواصی است و طبعا نمی‌تواند به عنوان یک فعال محیط زیست عمل کند. مگر آن که او وابسته به یک N.G.O باشد که اگر هست به آن اشاره نمی‌شود.

«پری دریایی» در عنوان هم دچار اشکال است. اطلاق این نام با توضیحی که در ابتدای فیلم می‌شود که پری دریایی می‌تواند به هر شکلی تبدیل شود اما این توضیح درباره افسانه پری دریایی به آنچه فیلم قصد دارد بگوید ارتباطی ندارد.

در نهایت «پری دریایی» در حد یک تله فیلم متوسط مناسبتی است که می‌تواند به مناسبت ایام دفاع مقدس و موارد مشابه از رسانه ملی پخش شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها