واکنش «عصائب و نجبا» به قتل سرباز عراقی توسط نظامیان آمریکایی

نظامیان تروریست آمریکایی اخیرا با حمله به پلیس فدرال کرکوک، یک سرباز را کشتند تا بار دیگر تأکید کنند نیرو‌های جنگی هستند، نه مستشاری.
کد خبر: ۳۴۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ - 27April 2019

واکنش «عصائب و نجبا» به قتل سرباز عراقی توسط نظامیان آمریکاییبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، منابع خبری عراق جمعه (۶ اردیبهشت) اعلام کردند که در حمله چهارشنبه جنگنده‌های ائتلاف آمریکا به نیرو‌های امنیتی عراق در شهرستان الحویجه استان کرکوک، یک نیرو کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

جنبش «عصائب اهل الحق» عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا توسط نیرو‌های جنگی خود که در عراق حضور دارند و به نیرو‌های پلیس فدرال کرکوک حمله کردند، بار دیگر حاکمیت این کشور را نقض کرد.

پایگاه خبری «المعلومه» به نقل از العصائب گزارش داد: «همزمان با اینکه از حمله به نیرو‌های قهرمان عراق منزجر هستیم، بار دیگر درباره واقعیت حضور آمریکا در عراق، طرح سؤال می‌کنیم».

در این بیانیه آمده است: «مشخص است که این نیرو‌ها (آمریکایی) بر اساس نظر خود و بدون مراجعه به فرماندهی عملیات مشترک و بدون هماهنگی با آن رفتار می‌کنند، و گرنه این درگیری رخ نمی‌داد».

این جنبش تصریح کرد که «حادثه حمله آمریکا به نیرو‌های عراقی، دلیل محکمی بر حضور نیرو‌های جنگی است، نه آن گونه که واشنگتن ادعا می‌کند، نیرو‌های مستشاری».

عصائب ادامه داد: «قانونی که علیه نیرو‌های آمریکایی اجرا می‌شود که نیرو‌های عراقی را کشته و زخمی کرده، چیست؟ آیا این قانون عراقی است یا آمریکایی؟ آیا مصونیتی برای نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق وجود دارد؟».

این جنبش تأکید کرد که اگر نیرو‌های آمریکایی تخلفی کنند، قوانین عراق درباره آنان اجرا خواهد شد؛ زیرا «آن گونه که مشخص است، عراق در سال 2012 نپذیرفته است که مصونیت قانونی برای نیرو‌های آمریکایی قائل شود و به همین دلیل، دولت پیشین آمریکا در آن زمان نپذیرفت که نیرو‌های جنگی خود را در خاک عراق باقی نگاه دارد؛ زیرا عراق موافقت نکرد که به آنان مصونیت بدهد».

عصائب در پایان بیانیه خود خاطر نشان کرد که پارلمان عراق باید در اسرع وقت، نوع، تعداد، محل و نقش نیرو‌های خارجی حاضر در خاک عراق را مشخص کند تا از بی‌توجهی آمریکا به خون مردم عراق و حاکمیت این کشور جلوگیری شود.

در همین ارتباط، جنبش «نجباء» عراق تأکید کرد که هر روز «آمریکا (شیطان بزرگ) رفتار وحشیانه و نقض حاکمیت عراق را ثابت می‌کند... و امروز نیز بار دیگر نقض کرد».

شورای سیاسی نجبا تصریح کرد که این اقدام نیرو‌های آمریکایی، نشان‌دهنده سوء نیت آمریکا و آمادگی نیرو‌های این کشور برای مقابله و نبرد نظامی است، «نه آن گونه که دیگران و واشنگتن ادعا می‌کنند که این نیروها، مستشاری، امنیتی و فنی هستند».

این شورا از دولت عراق خواست نقش واقعی خود را در انجام اقدامات بازدارنده در خصوص این تجاوزات ایفا کند و قوانین سخت علیه آنان به کار گیرد.

نجبا پارلمان عراق را مسئول عدم تسریع در تصویت قانون خروج نیرو‌های خارجی دانست و تأکید کرد که این مسأله «همچنان پوشش قانونی برای گسترش داعشی‌هاست».

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها