دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اعدام و سرکوب؛ آخرین حربه بن سلمان برای حذف مخالفان

ولیعهد جوان سعودی برای سرکوب مخالفانش راهی جز سرکوب و اعدام ندارد؛ گویا او راهی بجز حذف مخالفان پیدا نمی‌کند، اما هر چه زمان می‌گذرد او به انتهای خط نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۳۴۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۹ - 28April 2019

اعدام و سرکوب؛ آخرین تیر اسلحه زنگ زده بن سلمانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و بی‌تجربه سعودی پس از به قدرت رسیدن تاکنون یک روش را در مقابل مخالفان خود پیش گرفته است؛ آن هم اعدام به بهانه مبارزه با تروریسم است. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که حقوق بشر در عربستان واژه‌ای بی‌معنا و بی‌مفهوم قلمداد می‌شود. سال 2014 در عربستان تنها 88 نفر اعدام شدند که این آمار پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان رشدی چشمگیر به خود گرفت. سال «2015» 157 نفر، سال «2016» 154 نفر، سال «2017» 146 نفر، سال «2018» 149 نفر و در سال «2019» در طول 4 ماه 117 نفر به جوخه اعدام سپرده شده‌اند.

در تازه‌ترین اقدامات این ولیعهد خام سعودی 37 نفر از مخالفانش را به بهانه مبارزه با تروریسم اعدام کرد. از سویی دیگر سرکوب فعالان سعودی، تبعیض علیه زنان، سرکوب دیدگاه مخالفان و اعمال تبعیض‌های مذهبی ریشه دار از عمده نگرانی‌های بن سلمان ناشی از اعدام به شمار می‌آید.

به دار آویختن 37 تن از مخالفان رژیم سعودی با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: عضویت در تیم بولتون، بن سلمان، بن زاید و نتانیاهو به هر جنایتی مصونیت می‌دهد. جمعیت عمل اسلامی موسوم به «امل» در بیانیه‌ای اعلام داشت: سکوت محافل بین‌المللی و چراغ سبز دولت آمریکا به سعودی‌ها برای ادامه جنایت‌هایش است. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که بیشتر شبیه لالایی برای کوکان است، گفت: آن‌ها که افراد را اعدام می‌کنند هیچ ارزشی برای زندگی انسان‌ها قائل نیستند. در این بین شاید «خلف البیومی» مدیر مرکز حقوق بشر ترکیه تحلیلی درست از این اتفاق داشته گفته است: این اعدام‌ها برای ترساندن منتقدان داخلی پس از شدت گرفتن اعتراض‌ها علیه بن سلمان برای قتل خاشقچی است.

با مرور واکنش‌های بین‌المللی باز هم به داستانی تکراری برمی‌خوریم و آن هم سکوت کشور‌های غربی و به خصوص آمریکا را شاهد هستیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم واکنش آمریکا به قتل عام شهروندان سعودی، استقبال آل سعود از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درخصوص عدم تمدید معافیت 8 کشور در خصوص خرید نفت از ایران و تصمیم مقامات سعودی مبنی بر جبران خلا ناشی از حذف ایران از بازار نفت بین‌المللی است که سبب شده است، جنایات آل سعود به حاشیه برده شود و معامله‌ای نانوشته میان ترامپ و بن سلمان نوشته شده است.

بنابراین ترامپ باید بر مساله اعدام‌های سعودی چشم پوشی کند و در حقیقت تلاش کند از این اعدام‌ها درصدد نابودی تروریست حمایت کند و در مقابل انتظار داشته باشد تا بن سلمان و همراهان منطقه‌ای‌اش در زمان موعود اقدامات متقابل در زمینه حمایت از معامله قرن را انجام دهند.

در هر صورت به نظر می‌رسد تصمیم جدید ترامپ مبنی بر حذف ایران از بازار نفت بین‌المللی اگر به مشکل برخورد کند، یانکی‌ها باید منتظر کمک‌های سعودی در این خصوص باشند تا آمریکا و سایر همپیمانانش با مشکلی در خصوص تامین طلای سیاه و مشتقاتش برخورد نکنند؛ لذا باید منتظر ماند که اخباری به مراتب خشن‌تر از آنچه تاکنون از خشونت و خونریزی بن سلمان و حکومت قبیله‌ای عربستان شنیده شده است.

با سیری در رفتار‌های این ولیعهد جوان سعودی به این نتیجه می‌رسیم که هر چه زمان می‌گذرد بن سلمان به انتهای خط نزدیک شده است و دیری نپاید که او هم به عاقبت سایر شاهزاده‌های سعودی مبدل شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار