شرکت جدید مؤسس «بلک‌واتر» در عراق فعالیت دارد+ سند

اسناد محرمانه‌ای که به تازگی افشا شده از فعالیت شرکت امنیتی و نظامی جدید مؤسس «بلک‌واتر» در عراق حکایت دارد.
کد خبر: ۳۴۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ - 27April 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اسناد محرمانه‌ای که در اختیار «بازفید نیوز» قرار گرفته، از این امر حکایت دارد که یک شرکت ثبت شده در هنگ‌کنگ که در حوزه لجستیک نظامی و مسائل امنیتی فعالیت دارد و مؤسس «بلک‌واتر» آن را تأسیس کرده، در حال حاضر در جنوب عراق فعال است.

بنا بر این گزارش، مؤسس بلک‌واتر در سال 2014 میلادی با حمایت مالی چین شرکت «گروه خدماتی فرانتیر» (Frontier Services Group) را که یک شرکت پیمانکار نظامی در هنگ‌کنگ راه‌اندازی کرد.

این شرکت جدید از آن زمان تا کنون فعالیت‌های خود را از پروژه‌هایی در آفریقا گسترش داده و به ارائه خدمات امنیتی و لجستیکی برای پرویه «یک کمربند، یک جاده» که دولت چین در حال اجرای آن است پرداخته است. شرکت فرانتیر دفاتری نیز در داخل چین، جنوب شرقی آسیا، و دوبی در امارات عربی متحده دارد.

یکی از شرکت‌های تابعه این مجموعه که در دوبی مستقر است، به عنوان یک شرکت خارجی با مجوز وزارت تجارت عراق، در این کشور ثبت شده و فعالیت دارد. این مسئله در سندی مربوط به فوریه 2018 میلادی مشخص شده است. یک منبع مطلع گفته که دفتر این شرکت در بصره که شهر نفت خیز عراق است، راه‌اندازی شده است.

تصویر زیر به عنوان سند قرارداد ثبت شعبه شرکت فرانتیر در عراق با دایره ثبت شرکت‌ها در وزارت تجارت این کشور منتشر شده است. شرکت فرانتیر هنوز به درخواست اظهارنظر درباره ماهیت فعالیت‌های شرکت تابعه خود در عراق پاسخی نداده است.

شرکت جدید مؤسس «بلک‌واتر» در عراق فعالیت دارد

«جان شاکووسکی» نماینده دموکرات ایلینوی و یکی از منتقدان پرینس و بلک‌وارت گفته که این سند، «دردسرساز» خواهد شد.

وی تأکید کرده که «این باید زنگ خطری برای دولت عراق باشد که بلک‌واتر را به خاطر رفتار‌های مهلک و کشنده از عراق اخراج کرد».

شرکت فرانتیر تا کنون به صورت علنی به فعالیت‌های خود در عراق اشاره‌ای نکرده است. آخرین گزارش سالانه این شرکت به دفاتر جدیدی اشاره داشته که سال گذشته در خاورمیانه افتتاح شده بودند، اما به طور خاص به نام این شرکت‌ها اشاره‌ای نشده است.

پرینس در ماه مارس گذشته به «الجزیره» گفته بود که شرکت فرانتیر به فعالیت‌های ترانزیت و حمل و نقل در جنوب آفریقا مشغول است. وی همچنین اشاره کرده بود که این شرکت به حمایت از فعالیت‌های نفتی در کشور‌هایی نظیر عراق یا پاکستان خواهد پرداخت.

پرینس پیش از راه‌اندازی شرکت فرانتیر، شرکت خدمات امنیتی و لجستیک نظامی «بلک‌واتر» را اداره می‌کرد که پس از حملات یازده سپتامبر و حمله آمریکا به عراق، میلیون‌ها دلار از طریق قرارداد‌های نظامی با ارتش آمریکا برای فعالیت در عراق بدست آورده بود، اما به دنبال رسوایی‌های متعدد مجبور به ترک عراق شد.

در آن زمان مشخص شده بود که پیمانکاران نظامی بلک‌واتر در سال 2007 میلادی 14 نفر از شهروندان غیرنظامی عراق را که به هیچ عنوان سلاحی در اختیار نداشته‌اند، در اقدامی وحشیانه به قتل رسانده‌اند.

علاوه بر این، رسانه‌های آمریکایی در همان سال‌ها گزارش کردند که بسیاری از نیرو‌های در خدمت شرکت امنیتی خصوصی آمریکایی «بلک‌واتر» که در سطح بالا آموزش دیده‌اند، در برخی حملات غیرقانونی و عملیات محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا در عراق و افغانستان که با هدف کشتن و یا دستگیری اعضای گروه‌های مخالف آمریکا در این کشور‌ها انجام می‌شد، با ماموران سازمان سیا مستقیما همکاری داشتند.

طبق این گزارش‌ها، بلک‌واتر از سال 2004 طی برنامه‌ای محرمانه از سوی سیا ماموریت پیدا کرد تا به ترور رهبران القاعده بپردازد. شرکت بلک‌واتر با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین کنترلی که قابلیت حمل بمب را داشتند، قصد داشت به ترور رهبران القاعده در پایگاه‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان بپردازد.

پس از اخراج بلک‌واتر از عراق، پرینس نام این شرکت را تغییر داد و آن را فروخت. وی در سال 2017 به روزنامه «فایننشال تایمز» گفته بود که شرکت فرانتیر ارتباطی با بلک‌واتر ندارد و هر چند تأکید کرده بود که هیچ یک از کارکنان این شرکت و یا وابستگان به آن مسلح نیستند و در آینده نیز مسلح نخواهند شد، اما گفته بود: «مدیریت امنیتی قطعا بخشی از فرایند لجستیک است».

علاوه بر این، آنچه در وبسایت این شرکت منتشر شده تأکید دارد که این شرکت می‌تواند «خدمات حفاظتی و حراستی مسلحانه و غیرمسلحانه» را به عنوان بخشی از خدمات امنیتی خود ارائه دهد.

«پیتر سینگر» نویسنده کتابی درباره صنعت نظامی خصوصی گفته است، این مسئله علاوه بر اینکه به دلیل فعالیت‌های قبلی پرینس با بلک‌واتر، جنجال‌برانگیز است، این سوال را نیز مطرح می‌کند که فعالیت این کشور از طریق حمایت از پروژه‌های چینی، اصلا به نفع چه کسی و یا چه سازمان و نهادی است.

یک اطلاعیه استخدام نیز به زبان چینی در وبسایت این شرکت منتشر شده که یک از شرایط اصلی برای متقاضیان را داشتن حداقل 5 سال سابقه خدمت نظامی و یا بیش از سه سال سابقه فعالیت در نیروی انتظامی عنوان کرده است. در این آگهی همچنین تأکید شده که برگزیدگان در کالج نظامی امنیتی بین‌المللی در پکن که یک دانشکده آموزش نیرو‌های ضدتروریسم است که 25 درصد سهام آن متعلق به فرانتیر است، آموزش خواهند دید.

یکی از موارد قابل توجه درباره این آگهی و فعالیت‌های این شرکت این استکه «جان شی یی» یکی از مربیان و موسسان این مرکز آموزشی نظامی در چین، رئیس بخش جنوب غربی شرکت فرانتیر است که شامل عملیاتی در میانمار، لائوس و کامبوج می‌شود.

انتقاد‌ها از فعالیت‌های شرکت فرانتیر در ماه فوریه گذشته به واسطه انتشار گزارشی در خصوص برنامه این شرکت برای راه‌اندازی یک مرکز آموزشی در منطقه «شین‌جیانگ» چین که به سرکوب گسترده جمعیت مسلمان این منطقه می‌پردازد، به شدت بالا گرفته بود که همین مسئله باعث حذف این اطلاعیه از وبسایت این شرکت شد و پرینس هم مدعی شد که هیچ اطلاعی از این قرارداد ندارد.

انتشار تصویر مربوط به قرارداد ثبت شرکت تابعه فرانتیر در عراق در شرایطی صورت گرفته که بر اساس قوانین عراق شرکت‌های امنیتی خصوصی خارجی برای اینکه بتوانند در این کشور فعالیت کنند با مجوز از وزارت کشور عراق داشته باشند. وزارت کشور عراق در رابطه با اینکه آیا این شرکت برای فعالیت خود در عراق مجوز رسمی گرفته یا خیر، پاسخی نداده است.

دیگر شرکت‌های امنیتی خصوصی فعال در عراق به «بازفید نیوز» گفته‌اند که هیچ اطلاعی از فعالیت‌های شرکت فرانتیر در عراق ندارند و این نخستین باری است که اصلا نامی از این شرکت به گوششان می‌خورد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار