جهانگیری در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت:

مجامع بین‌المللی در مقابل سیاست‌های غیرقانونی آمریکا سکوت نکنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت آمریکا با اقدامات ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر بخش سلامت، عملاً امکان تأمین و واردات دارو‌های مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۳۴۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ - 29April 2019

جهانگیری: مجامع بین‌المللی در مقابل سیاست‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا سکوت نکنندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت که در جزیره کیش برگزار شد، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از نیازهای دارویی کشور با تلاش و همت محققان و دانشمندان کشورمان در داخل تولید می‌شود که حتی مازاد بر نیاز بازار داخلی، قابلیت صادرات به کشورهای نیازمند را دارد.

وی افزود: واردات ما محدود به موارد خاص و تهیه مواد اولیه است که کارشکنی دولت آمریکا و تهدید شرکت‌ها برای قطع همکاری با ایران مانع خرید و انتقال این اقلام به کشور شده است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار ما از مجامع بین‌المللی به ویژه مجمع جهانی سلامت این‎‎ست که در مقابل سیاست‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا به خصوص در حوزه سلامت که ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و موضوعی کاملا بشری است سکوت نکنند و از تمامی ابزارها و اهرم‌های در اختیار علیه اقدامات و سیاست‌های غیرانسانی و ضدبشری دولت آمریکا استفاده کنند.

جهانگیری افزود: ما از کشورهای منطقه نیز درخواست می‎کنیم که با گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و نیز ایجاد زیرساخت‌های تعامل و همکاری میان مراکز و شرک‎تهای فعال در بخش سلامت در کشورهای منطقه بتوانیم بر مشکلات فرامنطقه‌ای نظیر تحریم غلبه کنیم، چراکه ما معتقدیم با توجه به نقش ایران در تأمین بخش بزرگی از نیازهای دارویی کشورهای منطقه، تحریم بخش سلامت ایران به معنای تحریم حوزه سلامت کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به اینکه ایران در چارچوب توافقنامه برجام به تمام تعهداتش عمل کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع ذی‌صلاح نیز بارها پایبندی کشورمان را تائید کرده است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا نه تنها به تعهداتش عمل نکرد بلکه به اذعان خودشان سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند. آمریکائی‎ها به دروغ می‌گویند که هدف تحریم‌ها دولت ایران است، حال آنکه تحریم‌ها بیشترین فشار را بر ملت ایران و معیشت آنها وارد می‌کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به موضوع سلامت جامعه گفت: سلامت مساله نخست دیروز، امروز و فردای انسان و جامعه بشری است،‌ که اکنون ابعادی فراتر از تن و حتی روان یافته است. امنیت پایدار، توسعه همه جانبه و متوازن و موزون و دستیابی به جهانی عاری از ترس و زور و خشونت و فقر، امروز بیش و پیش از هر چیز وابسته به وجود ذهن، زبان، اندیشه، اخلاق و به طور خلاصه انسان و اجتماعی سالم است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: سلامت، آن‎گونه که سازمان جهانی بهداشت تعریف می‎کند معنایی بسیار فراتر از صرف نداشتن بیماری دارد. سلامت یکی از جنبه‌های اصلی حقوق بشر و بزرگ‎ترین مصداق «عدالت اجتماعی» است که تحقق آن از مهم‎ترین وظایف دولت‌هاست. از این منظر سلامت تنها کالای عمومی است که هم پیش‎شرط، هم محصول و هم شاخص اندازه‌گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار