مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران عنوان کرد؛

خسارت ۵۷ میلیارد تومانی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب مازندران

مجید عبداللهی از خسارت ۵۷ میلیارد تومانی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی مازندران خبر داد.
کد خبر: ۳۴۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱ - 29April 2019

خسارت 57 میلیارد تومانی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب مازندرانبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «مجید عبدالهی» مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران در نشست خبری ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده مازندران که امروز در سالن اجتماعات استانداری مازندران برگزار شد، ضمن قدردانی از همراهی خبرنگاران رسانه‌های گروهی در رویداد سیل، اظهار داشت: طبق روال، پایان سال اوج خدمت شرکتهای خدمات‌رسان به ویژه شرکت آب و فاضلاب است که وظیفه آبرسانی به مردم را بر عهده دارد و باید همیشه در حالت آماده باش و مقابله با بحران باشند، لذا سیل در پیک مصرف و اوج آمادگی اتفاق افتاد و توانستیم با تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی همکاران و اکیپ‌های فنی که حتی در لحظه تحویل سال و تعطیلات نوروزی مشغول خدمت رسانی بودند، مشکلات را مهار کنیم.

وی افزود: بیشترین خسارت سیل در شهرستان سیمرغ اتفاق افتاد که ایستگاه مرکزی آبرسانی سه شهر و 92 روستا دچار مشکل شد، در این حادثه تاسیسات آبرسانی غرقاب شد و ناچار شدیم از کمک غواصان استفاده کنیم و متاسفانه 500 لیتر در ثانیه آب را از دست دادیم، اما در همان ساعات اولیه آب آشامیدنی 30 درصد روستاها و شهرهای خسارت‌دیده وصل و طی 24 ساعت مشکل به طور موقت برطرف شد.

عبدالهی با اشاره به مشکل کمبود آب شرب شهرهای گروه الف، اظهار داشت: برای آبرسانی به این شهرها بیش از یک هزار و 500 لیتر آب در ثانیه نیاز داریم که هزار لیتر از چاه‌ها و 500 لیتر نیز از سد البرز تامین می‌شود اما با وقوع سیل و کدورت بالای آب در سد البرز و تاکید بر این نکته که کیفیت آب شرب خط قرمز ماست به ناچار 500 لیتر در ثانیه آب را از مدار خارج کردیم.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل تلاش کردیم آب را از سطوح بالایی سد البرز برداشت کنیم بنابراین با حضور شبانه‌روزی حدود 60 نفر از نیروهای متخصص آب منطقه‌ای و آب فاضلاب روستایی و شهری و با استفاده از 3 لوله به روش سیفونی موفق شدیم بیش از 530 لیتر در ثانیه آب برداشت کنیم و اکنون به قاطعیت اعلام می‌کنم مشکل کمبود آب شرب شهرهای گروه الف به خصوص شهرستان بابل مرتفع شد و یقینا این اقدام اهرم مقتدری برای پدافند غیرعامل و شرایط بحرانی در آینده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از ساخت تصفیه خانه آب در بابل برای رفع مشکل کمبود آب شرب شهرهای گروه الف توسط شرکت آب منطقه‌ای استان نیز خبر داد که در صورت آماده شدن مشکل کمبود آب این شهرها به طور کامل حل خواهد شد.

وی در خصوص میزان خسارت سیلاب‌های اخیر گفت: سیل در دو مرحله 27 میلیارد و 350 میلیون تومان به تاسیسات آب و فاضلاب شهری مازندران در 27 اسفند سال گذشته و 12 فروردین سالجاری خسارت وارد کرد و در همین مراحل نیز 29 میلیارد و 150 میلیون تومان به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی مازندران آسیب وارد شد و علاوه بر آن بارندگی شدید چهارم اردیبهشت امسال و وقوع سیل در برخی از روستاها نیز موجب خسارت 200 میلیونی به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی استان شده است.

عبدالهی در خصوص استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، گفت: توصیه می‌کنیم از این دستگاه‌ها به دلیل کم کردن املاح مفید آب که برای بدن ضروری است، استفاده نشود و حتی معتقدیم از آب‌های معدنی نیز نبایددر درازمدت استفاده شود.

وی در جواب سوال دیگری در خصوص همکاری بانک توسعه اسلامی برای طرح‌های اولویت‌دار آب و فاضلاب، اظهار داشت: در سال‌های گذشته مقرر شده بود 280 میلیون یورو با همکاری دولت ایران و بانک توسعه اسلامی برای طرح‌های اولویت‌دار فاضلاب شهری تخصیص یابد که با پیگیری‌های اخیر و حضور کارشناسان این بانک در مازندران و بررسی های لازم، این مبلغ در دو فاز طی سال‌های 2020 و 2021 پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان مازندران در خصوص پرسش مطرح شده در راستای پرداخت مبالغ خسارت سیل شهریور 97 گفت: برای رفع مشکلات مبالغی مصوب شد و اختصاص هم یافت تا ضمن رفع مشکلات، تاسیسات را به حالت اولیه برگردانیم اما با توجه به حجم بالای خسارات و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی مبالغ تخصیصی کفایت نمی‌کند، لیکن ما تلاش داریم تا با استفاده از منابع دیگر حتی منابع داخلی مشکلات را رفع کنیم.

«پرویز یزدان‌پناه» معاون مهندسی و توسعه آبفا شهری مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب بابل جزء نخستین تصفیه خانه هایی است که در استان احداث شد، گفت: مجوز لازم برای تکمیل فاز دوم تصفیه خانه شامل بخش تصفیه و عمل آوری لجن از شورای عالی فنی اخذ شد و در آینده نزدیک با برگزاری مناقصه، پیمانکار این طرح انتخاب می‌شود.

یزدان‌پناه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این تصفیه‌خانه را 30 میلیارد تومان دانست و افزود: ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بابل 100 هزار نفر است که پیش بینی می‌شود با اخذ اعتبارات مورد نظر و تکمیل آن، گام اساسی در این زمینه برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت و عملکرد زیست محیطی این تصفیه خانه از سوی دستگاه‌های نظارتی و کارشناسان بهداشتی به طور مستمر مورد کنترل و ارزیابی قرار می گیرد.

«محمدرضا محمودی» معاون بهره‌برداری آبفا شهری مازندران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه کیفیت آب شرب با سلامت افراد ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد، گفت: 88 درصد منابع تامین آب شرب مشترکین این استان از طریق آب‌های زیرزمینی و 12 درصد آب‌های سطحی است.

محمودی افزود: در برنامه بلند مدت با همکاری شرکت آب منطقه‌ای مازندران استفاده از آب های سطحی به ویژه سدها در دستور کار قرار دارد، به طوری که در حال حاضر آب شرب مردم شهرهای رامسر، بابل و ساری از این طریق تامین می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار