دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خلیج همیشه فارس؛ هویت ملی ایرانیان

خلیج فارس در یکی از بزرگ‎ترین تراژدی‌های انسانی در تاریخ معاصر (جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران) نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و برای همیشه هویت ملی و افتخار ایران محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۴۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ - 30April 2019

گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: نامش را خلیج فارس گذاشتند؛ زیرا سال‌ها محل عبور کشتی‌های پارسی بود و امروز تحت سلطه نفت‌کش‌های ایرانی است. خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان و یکی از مهم‌ترین آب‌راه‌های حیاتی جهان به شمار می‌آید.

10 اردیبهشت روز غلبه سپاه ایران بر استکبار زمانه خود یعنی پرتغالی‌ها و بیرون راندن دشمن از خاک ایران است در چنین روزی جهان فهمید که خلیج فارس همیشه فارس است و فارس می‌ماند.

تنگه هرمز نیز که یکی از مهم‌ترین شاه‎راه‌های آبی جهان به حساب می‌آید که در این خلیج واقع شده و بسیاری از نفت‌کش‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس از این شاه‎راه عبور می‌کنند.

خلیج فارس در هشت سال دفاع مقدس نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کرده که در ادامه به مهم‌ترین عملیات‌هایی که در این خلیج عملیاتی شده می‌پردازیم:

عملیات مروارید

رژیم بعث عراق همواره از نقطه نظر دسترسی به آب‌های آزاد با مشکل مواجه بود؛ زیرا تنها مرز دریایی آن کشور به مصب رودخانه اروندرود و خور عبدالله در قسمت شمال خلیج فارس محدود می‌شد. این رژیم با هدف صدور نفت خود و اعمال حاکمیت در منطقه شمالی خلیج فارس، اقدام به ساخت سکو‌های نفتی البکر و الامیه کرده بود. دشمن علاوه بر صدور نفت از این تاسیسات بهره‌برداری نظامی نیز به عمل می‌آورد. بنابراین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طرح‌های عملیاتی پیش‌بینی شده خود را جهت دستیابی به اهداف ذیل به مرحله اجرا گذارد:

_ نابودی و محبوس کردن نیروی دریایی دشمن و انهدام سکو‌های نفتی البکر و الامیه

_ قطع ارتباط دریایی و خطوط مواصلاتی دشمن به دریا و جلوگیری از صدور نفت

_ تامین خطوط مواصلاتی دریایی نیرو‌های خودی و حفظ سیادت و صیانت دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز.

با توجه به این اهداف صبح روز هفتم آذر 1359 قهرمانان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی عقابان تیزپرواز نیروی هوایی، درسی فراموش نشدنی به مزدوران دریایی دشمن دادند؛ به‌طوری‌که در لحظات اولیه عملیات مروارید، توانستند هفت ناوچه مدرن و «اژدرافکن» عراق موسوم به «اوزا» را در حوالی سکو‌های نفتی البکر و الامیه که جنبه اقتصادی مهمی برای دشمن داشت، به قعر دریا بفرستند و دو فروند بالگرد و یک فروند هواپیما «میگ» عراقی را در دریا سرنگون کنند.

خلیج

در این عملیات بیش از 90 درصد از یگان‌ها و نیرو‌های پشتیبانی‌کننده ناوگان درگیر دریایی دشمن و سکو‌های البکر و الامیه منهدم شد و عملاً صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد، از این رو بود که بنا بر فرمان امام راحل (ره) در سال 1359 روز هفتم آذر به نام «روزنیروی دریایی» لقب گرفت.

صدام در روز دهم آذر 1359 در جلسه‌ای از عملیات مروارید به عنوان بدترین خبر در طول زندگی خود یاد کرد.

جنگ نفتکش‌ها

برای نخستین‎بار عراق به ترمینال نفتی ایران در جزیره خارک در دوم مهر 1359 حمله کرد و 20 روز بعد تعدادی مخازن سوخت را در تهران مورد حمله قرار داد و قبل آن نیز 150 مخزن ذخیره نفت را در آبادان به آتش کشید. میدان نفتی نوروز نزدیکترین حوزه نفتی فلات قاره ایران به جبهه جنگ، مورد اصابت قرار گرفت. در عین حال آنچه «جنگ نفتکش‌ها» نامیده شد، تاثیر ویژه‌ای بر آغاز جنگ در خلیج فارس داشت.

همچنین بنابر آمار‌هایی که منتشر شده است تا دهم آذر 1366 بیش از 400 فروند کشتی در آب‌های خلیج فارس مورد حمله قرار گرفتند که مسئولیت حمله به بیش از 300 فروند آن را عراقی‌ها رسماً به عهده گرفتند که موجب کاهش صادرات نفتی ایران شد.

خلیج

مقابله به مثل در جنگ نفتکش‌ها

سیاست مقابله به مثل در خلیج فارس از سال 1363 آغاز شد. چنانچه در سال‌های 61 و 62 با وجود حملات دشمن به خارک و نفتکش‌ها (در کل 38 مورد) ایران هیچ واکنشی از خود نشان نداد تا اینکه از نیمه دوم 1362 با انتشار گزارش تحویل هواپیمای «سوپراتاندارد» به عراق، نگرانی ایران افزایش یافت.

از این رو ایران با هدف بازدارندگی، موضوع مسدود کردن تنگه هرمز را مطرح کرد. امام راحل نیز خطاب به کشور‌های منطقه و کشور‌هایی که از نفت استفاده می‌کنند هشدار داد که دولت ایران با قدرت تنگه هرمز را مسدود می‌کند، اما نظر به این که ماهیت سیاست‌های آشوب طلبانه حزب بعث به دلیل نگرانی از شکست در جنگ منشاء بحران آفرینی در خلیج فارس ارزیابی می‌شد؛ بنابراین از قرار گرفتن در مسیر سیاست‌های دشمن اجتناب شد و به همین دلیل ایران به جای مسدود کردن تنگه هرمز سیاست جدیدی را اتخاذ کرد و در اردیبهشت 63 نخستین مقابله به مثل ایران، حمله به نفتکش دشمن بود و «کاروان اعزام به جبهه با نام کاروان راهیان خلیج فارس طراحی و اجرا شد».

در این مرحله از اقدام‌های دریایی وهوایی ارتش استفاده می‌شد. طبق آمار‌های موجود ایران از سال 1363 جمعا 180 مورد حمله و دشمن 215 مورد حمله انجام دادند.

عملیات والفجر 8

در بهمن ماه سال 1364 در ساعت 22 عملیات بزرگی با رمز یا فاطمه الزهرا (س) در منطقه عملیاتی جزیره فاو، شمال شلمچه تا کوشک شروع شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران، نیرو‌های بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات شرکت داشتند.

عملیات والفجر هشت معروف به فتح فاو به منظور کوتاه کردن دست رژیم متجاوز عراق از آب‌های خلیج فارس توسط رزمندگان اسلام به اجرا در آمد؛ در این عملیات مهم، دلیرمردان ایران برای عبور از اروندرود تاکتیک‌های جدیدی بکار گرفتند. اقدام فوق، حیرت تمام کارشناسان نظامی را بر انگیخت و به لحاظ سیاسی نگرانی عمیقی را در حامیان رژیم عراق ایجاد کرد.

عملیات تصرف فاو از عملیات‌های بی‌نظیر آبی-خاکی و عبور از رودخانه محسوب می‌شود که پس از 6 روز قسمتی از جزیره فاو به تصرف در آمد تا در نهایت در تاریخ 8/2/65 در اثر حمله رزمندگان، دشمن مجبور به قبول واقعیت‌های میدان رزم گردید و بعد از 78 روز به عنوان طولانی‌ترین عملیات با موفقیت به پایان رسید.

جنگ ایران و عراق یکی از بزرگترین تراژدی‌های انسانی در تاریخ معاصر است. نزدیک به یک میلیون نفر در این جنگ کشته یا شهید و هزاران نفر مجروح شدند.

رژیم بعث عراق تهاجم تمام عیاری را در 31 شهریور 1359 بر ضد ایران شروع کردند. پیش از این حمله درگیری‌های مرزی وجود داشت. رژیم بعث عراق به پیروزی برق آسا بر همسایه‌ای امید داشت که به تازگی یک انقلاب مردمی را پشت سر گذاشته بود. اما به رغم پیروزی‌های اولیه، نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران با بسیج نیرو‌های خود مناطق اشغال شده اولیه را آزاد کردند.

خلیج

حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس

ایالات متحده نیز پس از اتمام جنگ در خلیج فارس فعالیت داشته است، سیاست خصومت آمیز آمریکا نسبت به ایران و بازگذاردن دست فرماندهان ناوگان جنگی آمریکا در تشخیص و توصیف اعمال یا مقاصد خصمانه، به یقین زمینه‏‎ساز فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران با 275 مسافر و 15 خدمه بود. در چنان اوضاعی بود که در تاریخ 12 تیر 1367 هواپیمای خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران با خونسردی هدف ناو جنگی وینت سنتس آمریکا که به‌طور غیرقانونی وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بود قرار گرفت و فاجعه‌ای رخ داد که در تاریخ هواپیمایی بین‌المللی سابقه نداشت. این فاجعه دهشتناک نقطه اوج و آخرین حلقه سلسله اقدامات خصومت‎بار آمریکا بر ضد ایران از آغاز جنگ ایران و عراق تا پایان آن بود و همچنان ادامه دارد.

خلیج

نبرد خلیج فارس

آنقدر خلیج فارس برای ایرانی ‌ها مهم است که حتی انیمیشنی با نام نبرد خلیج فارس به کارگردانی فرهاد عظیما ساخته شد که موضوع آن درگیری ایرانی‌ها با تروریست‌های آمریکایی و سپس شکست آنها است که در این انیمیشن فرماندهی نیروهای ایرانی را سرلشکر پاسدار «قاسم سلیمانی بر عهده دارد.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها